Egy-egy szezon közötti téli időszak a Forma 1-ben mindig is az unalom és a várakozás jegyében telt. Ezt csak a téli tesztek tudták kicsit felrázni, amikor a szakértők és újságírók az elkövetkező szezon erőviszonyait próbálják megtippelni, általában több-kevesebb sikerrel.

A koronavírus-járvány kitörése, ezt az időszakot igencsak megnyújtotta, miután a március 15-ei szezonnyitó Ausztrál nagydíjjal együtt sorra törölték a versenyhétvégéket. Ebbe az állóvízbe sikerült meteorként berobbannia a Ferrari bejelenésének, miszerint a 2021-es szezont már Sebastian Vettel nélkül kezdik meg.

Futótűzként terjedt a hír az olaszok és a német szakításáról. Bár az utóbbi években egyre erősebbek voltak az elégedetlenkedő hangok a négyszeres világbajnokkal szemben, aki sokszor hibát hibára halmozva nem tudta teljesíteni sem a csapat, sem a rajongók elvárásait.

Sebastian Vettel a Ferrari harmadik legtöbb győzelmét szerző pilótája. 101 verseny alatt tizennégyezer látta meg először a kockás zászlót, ezt az eredményt csak az osztrák Niki Laudanak és a szintén német, hétszeres világbajnok Michael Schumernek sikerült felülmúlnia. Ennek ellenére 2015 óta nem sikerült egy világbajnoki címet sem hozni az olaszoknak.

Az még kérdéses, hogy Vettel hol fogja folytatni a Forma 1-es karrierjét, ha egyáltalán folytatja. Német lapértesülések szerint a négyszeres világbajnoknak határozott elképzelései vannak a jövőjét illetően, vagy a Mercedes csapatánál folytatja vagy visszavonul a versenyzéstől.

Toto Wolff a Mercedes csapatfőnöke is megszólalt az ügyben. „Természetesen egy német pilóta egy német autóban egy jó marketing sztori”, nyilatkozta az ORF-nek az osztrák menedzser.

George Russel jövője is még napirenden van a német csapatnál, illetve Wolff kategorikusan kijelentette, hogy jelenleg nem kívánnak foglalkozni a jövő évi pilótafelállásukkal, hiszen az idény még el sem kezdődött és nem akarják sem pilótáikat sem a csapatot kellemetlen helyzetbe hozni azzal, hogy már most a jövő évi szerződésekről beszélnek.

Ezzel szemben olyan hírek is felröppentek, hogy a Daimler vezetősége kifejezetten szeretné, ha 2021-től Sebastian Vettel csatlakozna a csapathoz. Az nyilván kérdéses, hogy a Toto Wolff által említett marketing előnyök mellett valóban jó döntés lenne, ha Lewis Hamilton mellé leszerződtetnék a német négyszeres világbajok pilótát. Mindkét versenyző híres arról, hogy nem igazán tűrnek meg maguk mellett egy másik domináns csapattársat, illetve nem igazán hajlanak meg a csapat utasításának.

Erre Hamilton esetében ékes példa Nico Rosberggel való viszonya, amikor éveken kerültül harcoltak egymás ellen, csapaton belül a világbajnoki címért. A pályán kívül és belül is egymásnak feszült a két versenyző, sokszor a pszichikai hadviselés eszközeitől sem megriadva. Kettejük túlfeszített küzdelmének csúcspontja a 2016-os spanyol nagydíjon történt balesetük, a két Mercedes pilóta már az első körben kiütötte egymást a négyes kanyar előtt, ezzel eldobták maguktól a biztosnak látszó első és második pozíciót.

Sebastian Vettelnek is van már tapasztalata arról, milyen az, ha saját csapattársával ütközik. A török nagydíjon 2010-ben, illetve az előző szezonban Brazíliában is sikerült összeakadnia aktuális csapattársával. Valamint a német kapcsán nem feledkezhetünk el a multi 21-es botrányként a Forma 1-es történelem könyvekbe bevonuló 2013-as maláj nagydíjról, ahol a Red Bull csapat határozott utasítása ellenére Vettel megelőzte Mark Webbert, a futamot vezető csapattársát.

A spekulációk és a Forma 1-es „székfoglaló játék” felrázása mellett Vettel távozásának egy nem várt következménye is volt. A Ferrari bejelentésének hatására a királykategória részvényei 4,5 százalékot zuhantak, amit Carlos Sainz ferraris szerződésnek híre sem tudott teljesen korrigálni, bár 3,1 százalékkal megemelte a részvények értékét, összességben így is 90 millió dolláros veszteséget jelentett.

További nagyon fontos kérdés a Forma 1 jövőjével kapcsolatban, hogy hány futammal, mikor és milyen körülmények között fog elindulni a 2020-as szezon. Spekulálások és tervezetek vannak, de konkrét döntést még nem hozott az FIA, a Nemzetközi Automobil Szövetség. Chase Carey, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója még áprilisban azt mondta, az osztrák nagydíjjal indulhat a szezon. Ezzel a hírrel kapcsolatban Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója azt mondta, hogy egyből két futamot rendeznek a spielbergi pályán, két egymást követő hétévégén. Ugyan ezen tervek felvetődtek a brit, illetve a magyar nagydíj kapcsán is.

Ha ilyen formában indul el az idény, az biztos, hogy az európai helyszíneken zárt események lesznek, ami azt jelenti, hogy nézők nélkül kerülnek megrendezésre a hétvégék, illetve a csapattagok létszáma is maximalizálva lesz.

Egy eléggé merész ötlet is napvilágot látott, a két futamot rendező helyszíneken a második hétvégén a versenyzők az eredeti vonalvezetéshez képest fordított irányban rajtolnának el, ez például a Hungaroring esetében az óramutató járásával ellentétes irányt jelentene. Ez elsőre egészen jó ötletnek is tűnhet, viszont azt fontos szem előtt tartani, hogy ezeknek a pályáknak nagyon komoly biztonságtechnikai követelményeknek és teszteknek kell megfelelniük. A bukóterek, gumifalak, sóderágyak, rázókövek és a többi biztonsági infrastruktúra nem úgy van kialakítva, hogy azok egy fordított versenyen is megfelelő védelmet tudjanak biztosítani a versenyzők számára egy esetleges baleset során.

Bereznay Dániel, a Forma 1 hivatalos e-sport szériájának magyar versenyzője egy érdekes elemzést készített a silverstonei pálya fordított vonalvezetéséről.