Az talán politikai oldaltól függetlenül alapvető tény, hogy globális klímakatasztrófa fenyegeti az emberiséget, amely nemtől, nemzetiségtől, vallástól, bőrszíntől, politikai hovatartozástól, anyagi helyzettől függetlenül mindenkit érinteni fog, de talán már most is egyre több embert érint. Olyan kihívással néz szembe az emberiség, ahol a tét nem kisebb, mint a Homo Sapiens jövője. Éppen ezért áldozatokat kell hozni, és ezt már az egyén szintjén is el kell kezdeni. Látható, hogy a világ nyugatinak nevezett felén egyre több ország, egyre több város ébred rá, hogy változásra van szükség, hogy minden amit eddig megszoktunk az nem mehet tovább, ha a bolygót megszeretnénk őrizni az unokáink számára is. Apróságok is számíthatnak, például a szennyező fosszilis energiára épülő autók elhagyása. Budapest új főpolgármestere még akkor is példát mutathat akár Pécs számára is, ha ezek a lépések elsőre drasztikusnak és fájdalmasnak tűnhetnek. Az ok egyszerű: csak drasztikus és fájdalmas lépésekkel lehet elkerülni az emberiség kihalását.

Egy 2019-es komplex kerékpáros felmérés alapján Budapest nincs benne a világ 90 leginkább biciklis-barát városában, miközben Varsó, Krakkó és Prága is felkerült a listára. Sőt, még Moszkva vagy éppen Medellín is. Karácsony Gergely vezetésével a főváros merész lépést hozott: a körút egyik sávját lezárták a kerékpárosok javára, az autósok kárára. Nyilvánvalóan sokaknál óriási felháborodást keltett a dolog, hiszen amúgy is zsúfolt volt a belváros, rengeteg dugó alakult ki, és a tény, hogy eggyel kevesebb sáv marad a gépkocsival közlekedőknek ezt tovább fogja növelni. Fáj, kellemetlen, lemondásokkal jár, de máshogy nem fog működni a felmelegedés elleni harc. A városok vezetőinek egyértelműen kötelessége elérnie, hogy az autósforgalom csökkenjen, és minél több ember használjon alternatív közlekedési eszközöket, mint amilyen a bicikli vagy a roller. Máshogy pedig sajnos nem megy, az látszik, hogy az emberek többsége nem teszi le az autót, amíg nem lesz muszáj. Annak pedig semmi értelme, hogy valaki pár kilométeres táv miatt autóba üljön, és fölöslegesen égessen el üzemanyagot. Szomorú, de sokan tényleg csak abból tanulnak, ha a dugóban órák ülve, látják a mellettük elszáguldó bicikliseket. Előbb-utóbb elérhető lesz, hogy csak azok üljenek autóba, akiknek feltétlenül szükséges. Ennek eredményeként fellélegezhet a város, zöldebb lehet Budapest, kevesebb dugó alakulhat ki, fejlődhet a közösségi közlekedés, és nem utolsósorban a biciklizés az egészségnek is jót tesz.

Innen Pécsről csak remélni lehet, hogy Péterffy Attila hasonlóan progresszív lesz, mint Karácsony Gergely Budapesten. Pécs új polgármestere is megígérte, hogy a belváros a buszoké, a kerékpárosoké és a gyalogosoké lesz. A választási ígéretében szerepelt olyan rész, miszerint a Rákóczi út jelentős részét lezárná az autósok elől (kivétel az elektromos kocsik), amire ismerve a város brutális légszennyezettségét és a globális felmelegedés mértékét minél előbb szükség lenne.

A nagyvárosok évtizedeken keresztül egyedül az autósok érdekeit szolgálták, ideje hogy a jövőérdekében mindez megváltozzon, átalakuljon. Még akkor is, ha ez eleinte mindenkinek fájdalmas lesz, és rengeteg munkával fog járni. De ha a jövő a tét, akkor talán megérné…