A koronavírus-járvány gyakorlatilag alapjaiban változtatta meg az emberek utazási szokásait. A Bloomberg riportja ennek kapcsán szedett össze néhány érdekes tényt.

Az írásból kiderül, hogy számos módszer, illetve alkalmazás létezik, melyek segítségével nyomon lehet követni, hogy miként hatottak a közlekedés különböző formáira a kormányok által bevezetett járványmegelőzési intézkedések. Ezek alapján egyértelműen kiderül, hogy az egyes társadalmakat egészen másként érintette a koronavírus-miatti leállás.

Tajvanban például -amely 2003-ban már megtapasztalta a SARS-járvány fenyegetését – a szigorú tesztelések, a nyomon követés, illetve az izoláció lehetővé tette, hogy ne kelljen teljesen leállítani a gazdaságot és a városi életet. Ennek értelmében, amíg Milánóban vagy Mumbaiban a januárhoz képest csaknem 90 százalékkal esett vissza autós közlekedés, addig Tajpejben ez a szám csak 42 százalék volt.

Az Uber pedig még arról számolt be áprilisban, hogy az előző év azonos időszakához képest 80 százalékkal esett vissza a forgalmuk. Egy, a hitelkártyák adataira épülő elemzés ugyanebben a hónapban azt állapította meg, hogy az elektromos rollerek piaca gyakorlatilag 100 százalékos visszaesést szenvedett el, ennek azonban az is az oka, hogy számos városból ezeket a járműveket kitiltották. Ezzel szemben, ahogy az ingázók kimenekültek az autóforgalomból, illetve a hagyományos tömegközlekedésből, a kerékpármegosztó szolgáltatások iránti kereslet robbanásszerűen megnőtt.

Példának okán Pekingben májusban mintegy 150 százalékos növekedést regisztráltak, míg New Yorkban 67 százalékos a növekedés. Londonban pedig arra készülnek, hogy a következő években, akár tízszeresére is nőhet bringások aránya.

Az Egyesül Államokban is megfigyelhetők változások, ugyanis márciusban az előző év azonos hónapjához képest az ott élők kétszer több biciklit vásároltak maguknak.

Március végére világszinten már hárommilliárd embert érintett az önkéntes vagy kötelező házi karantén, aminek hatása látványos nyomot hagyott a városok ökológiai lábnyomán. Kínában, Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban az idei év elején a tavalyihoz képest átlagosan 60 százalékkal esett vissza a kipufogógázból származó szén-dioxid-szennyezés. Érdekes, hogy míg sokáig fogunk emlékezni Vuhan tragédiájára a járvány korai időszakából, egy kutatás szerint szintén a vírus közvetett környezeti hatásai csak májusban mintegy 12 000 halált előztek meg, ami nagyjából két és félszerese a Covid okozta haláleseteknek.