Mintha csak egy sci-fi filmbe csöppentünk volna, ahol az emberek a levegőben közlekednek autóikkal, olyan lehet hamarosan Tokió látképe, a qubit cikke alapján.

A japán kormány ugyanis az elmúlt években óriási mértékben támogatta a repülő autók, vagy pontosabban eVTOL-ok (függőleges fel- és leszállásra képes elektromos légi járművek) piacát, a következő évtizedben az eVTOL-üzlet bőven átlépi majd az ezerdolláros álomhatárt, vélik pénzügyi cégek és elemzők. Egyébként a japánok ezzel szeretnék csökkenteni a földi közlekedési dugókat, amelyek komoly gondot okoznak a zsúfolt nagyvárosoknak, illetve a vidékre történő utazást is nagyban csökkentené ez a technológia.

Eleinte persze csak a gazdagok kiváltsága lesz, de a cikk szerint a technológia terjedésével és olcsóbbá válásával elképzelhető, hogy 2050 körül Tokió valamennyi lakosának lesz lehetősége ilyen repülő autót vásárolnia, és ennek hála tíz perc alatt bárhova eljuthasson a városon belül. Ma ez lehetetlen feladat.

Világszerte legalább száz olyan projekt létezik különböző fázisokban, amely a repülő autók megvalósításán dolgozik, köztük olyan ismert vállalatoknál, mint az Airbus, a Boeing vagy az Uber. A tervek meglehetősen sokszínűek: míg például a német Lilium egy ötüléses, széles szárnyú monstrumot fejleszt, addig a SkyDrive kétüléses, propelleres járműve leginkább egy embernagyságú drónra hasonlít, és a parkolóban is csak két hagyományos autó helyét foglalja el – nem véletlenül nevezik a világ legkisebb repülő autójának.

A másfél méter magas, 4 x 3,5 méter széles SD-XX modell a tervek szerint 2023-ban kerül kereskedelmi forgalomba, és egy töltéssel több tíz kilométert tud majd repülni 100 km/h-s sebességgel. A négy sarkán két-két propellerrel felszerelt, akkumulátor hajtotta járművel idén áprilisban hajtották végre az ország első emberes repülőautó-tesztjét. – írja a qubit.

A SkyDrive munkatársai előtt most három céldátum lebeg: az idei nyár végén tervezik az első nyilvános emberes repülőautó-teszt megrendezését, 2023-ban igyekeznek elindítani a légi taxi szolgáltatásukat Tokióban és Oszakában, 2028-ban pedig már teljes mértékig önvezető repülő autót szeretnének piacra dobni.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy mennyibe kerül majd az utasoknak a légi taxizás, de Fukuzava annyit elmondott, hogy jelentősen olcsóbb lesz a helikopterezésnél, ahol 50-80 ezer jent is elkérnek egy útra. A megvásárolható SD-XX ára egy drágább autóéval vetekszik majd, és az első évben száz darabot szeretne belőle eladni a cég.