Biztosan sokunk belefutott már olyan szituációkba, amikor instagramon egyik kedves barátunk hirtelen több százezres követői bázisra tette szert. És ki nem találkozott már a Google keresőjében a „gain followers” vagy „instagram follower hack” stb. kifejezéssekkel? A pszichológiai háttér fejtegetése nélkül rengetegen élnek azzal az eszközzel, hogy hamis követőket vásárolnak maguknak. A népszerűségi versenyben ráadásul még jól is lehet keresni. Nem csak átlagemberek és influencerek, de ismert énekesek, valóságshow-szereplők és sztársportolók is éltek az ilyen lehetőségekkel, mert követőket venni viszonylag olcsó, de a megtérülés mégis hatalmas lehet.

Egy-egy posztot eladni nagyobb követő bázissal rendelkező fiók által, nagyságrendekkel több pénzt hoz a konyhára. Az influencer marketing egyre népszerűbb a vállalatok körében, az Instagramon pedig már egy 1000 fős követőbázissal rendelkező felhasználó is tud ingyenes termékeket, sőt még pénzt is kapni reklámért cserébe. Ezzel viszont sokan visszaélnek, és megpróbálják úgy növelni népszerűségüket, hogy követőket vásárolnak. Mivel erre a kereslet is megnőtt, számos vállalkozás kezdett „követő-kereskedő” bizniszbe.

A napokban Facebook beperelt két olyan céget is, amelyik hamis Instagram követőket értékesít. Az alkalmazás régóta próbálja visszaszorítani a hamis lájkokat és a nem hiteles fiókokat, amik harmadik féltől származó alkalmazásokat használnak a népszerűség növelésére. Az ilyen tevékenységek sértik a közösségi irányelveket és a felhasználási feltételeket. Az alkalmazás korábban is számos lépést tett a nemkívánatos viselkedés korlátozása érdekében.

Másrészről a harmadik fél alkalmazásai nem feltétlen biztonságosak és az abba történő bejelentkezés során történő hitelesítéskor előfordulhatnak visszaélések.

A Facebook anyavállalat a héten bejelentette, hogy pert indítottak négy olyan személy ellen, akik hamis követőket és lájkokat árultak az Instagramon. Sean Heilweil és Jarett Lusso a new yorki székhelyű boostgram.com valamint Laila Abou Trabi és Robin Abou Trabi dubai istant-fans.com weboldalak tulajdonosai ellen.

A bejelentés szerint ezen webhelyek botfiók hálózatot alkalmaztak arra, hogy növeljék a követői bázist azon felhasználók számára, akik fizettek érte. A Boostgram 2015, míg az Instant-Fans legalább 2017 óta kínálja ezeket a szolgáltatásokat. Mindkét vállalat robotokat használt arra, hogy automatizált lájkokat és követőket juttasson el az Instagram felhasználókhoz, továbbá véletlenszerű kommenteket generáljon a megosztott tartalmakhoz. Ezeket könnyű észrevenni, hiszen sok esetben nem kapcsolódnak a tartalomhoz. A Boostgram heti 31 dolláros díjat számolt fel a népszerűség növeléséért cserébe, míg az Instant-Fan esetében az árak változóak. 

„A Boostgram webhelye bezárt, többé nem fogadunk új ügyfeleket.” – áll a Boostgram weboldalán, míg az Instant-Fan továbbra is megtalálható.