A legnagyobb tech cégek monopol helyzete egyre nagyobb feszültségeket szül. Lényegében diktatórikus eszközökkel „kormányoz” Mark Zuckerberg cége, sokszor értesítés vagy figyelmeztetés nélkül törölnek és tiltanak tartalmakat a platformon.

Nyilván hoznak jó döntésesek is, mint például a nem rég bejelentet újabb szabályozást miszerint a álhíreket és félrevezető tartalmakat terjesztő oltásellenes profilokat törölni fogják.

Viszont most a Facebook túl messze ment. Ahogy arról már korábban is írtunk az ausztrál kormány egy olyan törvényen dolgozik, amivel a legnagyobb tech cégeket tevékenységét próbálják szabályozni. Ez viszont nem tetszett a Facebooknak.

A javaslat lényege, hogy a Googlenek és a Facebooknak a jövőben fizetnie kell az ausztrál médiaszolgáltatóknak az általuk elkészített hírek után. Jelen állás szerint a két nagy platform hatalmas bevételekre tesz szert az ausztrál hírgyártó cégek anyagai után, amiből ők nem kapnak semmit. Ezt a helyzetet akarja megoldani Ausztrália kormánya. A törvényjavaslat az alsóházban meg is kapta a képviselők többségének jóváhagyását, a szenátusban jövő héten szavaznak erről.

Ennek következtében csütörtök reggelre a Facebook bejelentés nélkül tiltott minden posztot, ami Ausztráliában bejegyzett médiaszolgáltatótól származó hírt tartalmaz. Így az ausztrál emberek hírek nélkül maradtak. Sokaknak még a külföldi híroldalak hírei sem elérhetőek.

Becslések szerint az ausztrál Facebook felhasználók közel 50 százaléka közösségi médián keresztül olvassák a híreket. Számukra ez a lehetőség jelenleg tiltott. Az új szabályozás szerint a híreket sem posztolni, sem megosztani nem lehet.

Scott Morrison miniszterelnök is megszólalt az ügyben. A kormányfő elmondta, hogy a Facebook által meghozott döntés nem fogja megfélemlíteni őket és kitartanak a törvényjavaslatuk mellett. Morrison emellett arról is beszélt, hogy a tiltás következtében a Facebook alapvető információkat és az egyes egészségügyi szervezetek tájokoztatási lehetőségét is ellehetetlenítette. Ami egy arrogáns és elkeserítő lépés volt.

A Facebook szerepe megkérdőjelezhetetlen a legtöbb nyugati országban, így Ausztráliában is. Az országban a digitális hirdetésekre elköltött pénz 81 százaléka a Googlehoz vagy a Facebookhoz vándorol.

Egyelőre a Googletől még nem érkezett hivatalos közlemény a Facebook által elkezdett tiltással kapcsolatban. Bár a Google korábban azzal fenyegetett és próbált nyomást gyakorolni az ausztrál törvényhozásra, hogy a keresőmotorjuk leállítását is lehetséges forgatókönyvnek neveték, amennyiben a rájuk vonatkozó szabályozást elfogadja az ausztrál parlament.

Kiemelt kép Brett Jordan fotója a Pexels oldaláról.