A Guardian beszámolója szerint a Zöldek színeiben megválasztott Boris Palmer, aki a dél-németországi Tübingen polgármestere, a SUV-ok, azaz a városi terepjárók tulajdonosait szeretné jobban megsarcolni, és az eddigi éves 30 eurós parkolási díj helyett 360 eurós díjat akart kivetni. Ez a terve még nem ment át az illetékes bizottságon, a 180 eurós javaslat viszont első körben igen.

A helyi lapok beszámolója szerint 180 eurót annak kell majd fizetnie, akinek a belsőégésű motorú autója 1800 kilogrammnál többet nyom, míg elektromos autóknál 2000 kilogramm lesz a limit. Felmentést a mozgáskorlátozottak kaphatnak, illetve azok, akik gondozói munkát végeznek, és munkájukhoz szükségük van az autójukra.

Röviden a SUV-okról. Sport Utility Vehicle, azaz SUV, magyar fordításban sportcélú haszonjármű, konyhanyelven utcai terepjáró. Már a szó is egy oximoron, ugyanis városokba nem kell terepjáró, terepjáró terepre kell. Ráadásul ezek a 15-20-30-50 milliós csodák utóbbira totálisan alkalmatlanok, terepen egy 30 éves Lada Niva is komolyabb teljesítményre képes, mint a luxus SUV-ok. Borzalmasan környezetszennyező, már csak a mérete miatt is, és akkor még a fogyasztásáról nem beszéltünk, ráadásul gyalogosként sem lehet nagy élmény egy ilyen monstrummal találkozni. Mondjuk ki kerek-perec:

ezeknek a járműveknek semmi keresnivalójuk nincs a városokban.

Nincs érdemi ok, hogy bárki Pécs belvárosában 3 tonnás  személyautóval járjon, Pécsett pedig parkolás ügyileg az 1000 kilós kis autó is olyan kategóriába esik, mint egy 3499 kilós szörny. Ugyanis 3,5 tonna a határ a városon belül, ami felett már magasabb díjat kell fizetnie az embernek a parkolásért. Egyébként afölött a normál ár kétszeresét kell kifizetni. Igaz, ez csak a jegyre vonatkozik, bérlet esetében más a helyzet. Azt csak személygépjárműre adják ki, ám egy éves bérlet egy pici, kevés helyet elfoglaló, kisebb ökológiai lábnyommal bíró autóra pontosan annyi, mint a már említett 2-3 tonnás gépekre.

Legyünk őszinték, aki 2021-ben tud egy 10-20 milliós terepjárónak csúfolt városi 3000 kilós gépjárművet vásárolni, és fenntartani azt, az biztosan tud többet fizetni a parkolásért is. Hihetetlen mértékben szaporodtak el ezek a nem túl környezetbarát autók, melyeknek tényleg nincs érdemben semmi értelmük.

A németországi tübingen már lépett, ott az 1800 kilónál nehezebb gépjárművek parkolási díj minimum ötszörösére nő, ám a város önkormányzata könnyen lehet, hogy megszavazza a tízszeres drágulást számukra. Ez az ötlet Pécs számára sem lenne elvetendő, és a drágább árkategóriát nem 3.5 tonnánál, hanem annál jóval lejjebb, valahol a 2 tonna környékén meghúzni. Ez a jegyre és a bérletre egyformán igaz lehetne, és a különbségnek nem feltétlenül csak kétszeresnek kell lennie.

Miért?

Egyrészről akinek már van 2-3 tonnás autója, ők ezzel fizetnének meg a környezet nagyobb volumenű károsításáért, másrészről akinek még nincs, de gondolkodik azon, hogy ilyet vegyen, számukra talán elriasztó lenne a tudat, hogy az éves parkolási bérlet és az esetleges napijegyek ára a megszokott ár többszörösébe kerülne. A cél egyértelműen az, hogy minél kevesebb ember használjon SUV-ot, és ne a BMW X6-ok és Audi Q7-ek foglalják el a pécsi utakat, parkolókat. Vagy ha igen, akkor legalább fizessenek több pénzt, ami akár egy közös környezetvédelmi alapba is kerülhetne.