A folyadék, amely nélkülözhetetlen a dízelmotorok működéséhez, az úgynevezett AdBlue, napok alatt hiánycikk lett Magyarországon. Ez a probléma, közel ötezer autóbuszt, 33 ezer kamiont és teherautót, 100 ezer kishaszonjárművet és 300 ezer személykocsit érinthet.

Bár a kormányzat a dízelautók kitiltását és a villanybuszok előtérbe állítását propagálja, ezek elterjedése a legmérsékeltebb becslések szerint is több évtizedet igényel. Addig a tömegközlekedésben egyértelműen a dízelek lesznek túlsúlyban. Ezért nem mellékes, hogy napok alatt egész Európában elfogyott a modern dízelek működéséhez nélkülözhetetlen adalék, annak ellenére is, hogy egy hét alatt duplájára emelkedett a beszerzési ára.- közölte velünk az Index.

A drágulás amiatt történt, hogy az előállításához használt földgáz világpiaci ára is az egekbe szökött, emiatt a gyártók – például a szomszédos Szlovákiában működő Duslo vegyi üzem – korlátozták a termelést, vagy leálltak, és nem is vesznek fel új megrendeléseket – írta a Totalcar

A MOL azt is felismerte, hogy a hirtelen feltörő felvásárlási láz megzavarta a magyar piacot és átmeneti hiányt okozott. Az olajtársaságok ígéretet tettek arra, hogy amint javulnak a feltételek a termelői oldalon, gondoskodni fognak az utánpótlásról. Nehéz megmondani, hogy pontosan mikor, mert a pozsonyi vezetés megállapodott a magyar keresletet is ellátó szlovákiai gyárral, hogy az AdBlue-t kizárólag helyi szolgáltatóknak adják el.

Az autó AdBlue üzemanyagtartálya 15-20 literes. Átlagos használat mellett, azaz 20 000 kilométeres futásteljesítménynél csak évente egyszer kell utántölteni, mert egy átlagos autó ezer kilométerenként átlagosan 1-1,5 liter folyadékot fogyaszt. Ha azonban az üzemanyagtartály üres, a motorvezérlő elektronika többszöri figyelmeztetés után vészüzemmódba kapcsol, és végül a motort nem engedi beindítani, amíg az üzemanyagtartály ki nem ürül. Bár az elektronika kijátszható a motorindítás tiltására vonatkozó parancssor kiiktatásával, ez a nitrogén-oxid-kibocsátás ugrásszerű növekedését eredményezi, ami a célzott környezetvédelmi szempontokra nézve katasztrofális.

Forrás