Abban talán mindenki egyetért, hogy a saját és a gyermekeink, unokáink egészséges miatt is fontos, hogy a jövő zöld, de minimum zöldebb legyen, hogy a városok levegője is tisztább legyen, ne egy szürke, szmogos világban keljen élnünk. Ebben vélhetően teljes az egyetértés. Azonban az, hogy ezt miképpen valósítjuk meg, már nem egyszerű kérdés, ugyanis – bár mindenki szeretne zöldebb jövőt, a kényelmét senki sem áldozza fel szívesen. Paradox helyzet áll elő, hiszen a fenntarthatóság, a klímaváltozás elleni harc a mai modern ember kényelmét és pénztárcáját is érinti, érintheti. Mégis megpróbálunk összeszedni néhány ötletet, ami minimális lemondásokkal jár, azonban radikálisan javíthatná Pécs jövőjét, és a pécsi lakosok egészségügyi állapotát!

Kezdjük a cikksorozat leginkább necces elemével: forgalomcsillapítás

Pécsett sok másik magyar nagyvároshoz hasonlóan nem igazán jó a levegő, és ez részben a dízeles és benzines autóknak, kamionoknak köszönhető. Vannak persze a belvárosnak olyan területei, ahová most sem hajthatnak be gépjárművek, ezt azonban lehetne, sőt érdemes is lenne kibővíteni. A modern európai nagyvárosokban egyre nagyobb az igény arra, hogy a belvárosok ismét a helyi embereké legyen, gyalogosan, biciklisen lehessen közlekedni, és ne dugó-dugó hátán, autó-autó hátán legyen az általános kép. Párizs, Berlin, Amszterdam és a többi város is efelé halad, ez lehetne a követendő példa Pécsett is. A kérdés persze az, hogy hol, és miképpen lehet ezt kivitelezni.

Értelemszerűen a belváros egyes részeit lehetne visszaadni a gyalogosoknak, kerékpárosoknak, ilyen lehetne a Rákóczi út bizonyos szakasza, esetleg a Hungária út egyes részei, természetesen csak úgy, hogy az autósoknak lenne alternatív útvonala. Annak nincs értelme, hogy X helyről kitiltjuk őket, hogy aztán Y helyen óriási dugók alakuljanak ki. Nyilván a legjobb az lenne, ha minél több ember döntene a tömegközlekedés, és az alternatív közlekedési módok mellett. Utóbbi viszont eszköz igényes, és bár időnként találni állami pályázatokat elektromos biciklikre vagy rollerekre, ezek még így is nehezen megfizethetők az átlag emberek számára. Ennek ellenére örömteli lenne, ha reggelente az emberek nem az autójukban ülve araszolnának, hanem busszal, vagy kerékpárral járnának.

Ehhez egyrészről szemléletváltás kell (le kell tenni azt az autót, tudom nehéz, én is használom az enyémet, akkor is amikor nem kéne), másrészről nem ártana, ha megfizethető áron lehetne biciklikhez, rollerekhez jutni, ha a buszközlekedés még sűrűbb lenne. Ha ez mind megtörténne, már nem is okozna akkora fennakadást, ha néhány belvárosi utcát visszakapnának a gyalogosok. Egy biztos: a környezet megköszönné!