Azt talán már megszokhattátok tőlem, hogy írok egy rövid cikket mindazokról a Magyarországon megjelenő könyvekről, amelyek a 90-es években népszerű lapozgatós szerepjáték-könyvek mintájára íródtak. A nemrég megjelent Viszályok Ideje azonban az én szívemben is különleges helyet foglal el. Nem csupán olvasója és így főhőse voltam a kalandnak, hanem az egyik tesztelője is, aki véleményével és tanácsaival próbálta segíteni a mű tökéletesítését.

A könyv a képzeletbeli Eingurd királyságában játszódik, és két különböző karaktert is megtestesíthetünk benne. Rheana, a Béke Istenének papnője egy az ilyen könyvekben klasszikusnak számító világmegváltó küldetést tartogat nekünk: meg kell találnunk a Béke Őreit, öt varázserővel bíró szobrot, melyek a Birodalom békéjét garantálják. Ám közben az ellenségeinknek is a szobrokra fáj a foguk.

Talasin, a kobzos egy egészen más karakter: bár a szíve jó, elsősorban a saját élete és biztonsága érdekli, nem viseli annyira szívén mások sorsát, sőt, nem rest időnként törvényen kívüli útra lépni, ha az érdekei ezt kívánják. Egy gonosztevő átverése azonban súlyos következményekkel jár számára, és ha nem szerez meg 39 napon belül 400 aranyat, akkor kudarcát a barátja élete bánja. Megindul a verseny a pénzszerzésért, ahol kérdés, mennyire lehet válogatni az eszközökben…

Maga a játék sokkal inkább szól felnőtteknek, mint a régebben megjelent Kaland-Játék-Kockázat regények. Egyrészt a nyelvezete sokkal szabadszájúbb, keményebb hangvételű, mint a többi hasonló kalandnak, a leíró részek is néhol hátborzongatóak, másrészt az idő – ami mindkét kalandornál fontos tényező – múlása és a kalandhoz szükséges élelem megszerzése miatt szükséges egy előzetes stratégia, útvonalterv felépítése. A történetvezetés ugyanis nem lineáris, lehetséges, hogy valahol egyszer már járunk, és nem jutunk semmire, de később, egy új információval visszatérünk oda és már sikerrel járunk.

A szerző egyébként jól oldotta meg, hogy ugyanaz a könyv, ugyanazok a fejezetpontok különbözőképpen funkcionálnak a két kalandornál. És így a jelentőségük is eltérhet, hiszen egy pecsét alatt található levél az egyik karakternek lehet, hogy egy nagyon fontos információ egy összeesküvésről, míg a másik számára érdektelen és legfeljebb egy kis pénzben reménykedhet a küldemény elszállításáért.

A két történet közül egyébként Rheana játéka nekem valamivel jobban tetszik, a talált tárgyaknak nagyobb jelentőségük van, a piacokon sokkal több hasznos dologra szert tehetünk, Talasinnál azért eléggé alá kell rendelni mindent a pénzszerzésnek, ha sikeresek akarunk lenni, ami egy kicsit egyhangúbb játékmenetet eredményez. De azért az is élvezhető.

A könyvből elsőre 250 példányt nyomtattak, ám igény esetén lesz lehetőség további példányok nyomtatására is. A klasszikus könyvesboltokban nem kapható, mivel magánkiadásról beszélünk, ugyanakkor a Mr. Sci-Fi & Fantasy Facebook oldalon rendelhető. Ennek részleteiről bővebben itt olvashattok.