Max Verstappen az elmúlt 4 versenyen aratott győzelmeivel szinte már zsebében érezheti az idei világbajnoki címet, sőt, még megcélozhatja az egy szezonon belüli legtöbb győzelem rekordját is. E mellett azonban egy másik rekordot is magáénak tudhat: 40 év után ő az első olyan pilóta, aki egy szezonon belül két győzelmet is arat 10. vagy annál rosszabb rajtpozícióból (ez előtte kizárólag John Watsonnak sikerült 1982-ben).

Ahogy haladnak az évek, úgy lesznek egyre megbízhatóbbak a Formula 1-es versenygépek, így a rajtpozíciók jelentősége is egyre többet számít. Talán nem véletlen, hogy 2000 óta mindösszesen 9 olyan versenyző van, aki képes volt a 10. vagy rosszabb helyről egyáltalán nyerni, és mindösszesen négy (egyesek szerint 3), akinek ez többször sikerült, olyan meg egy sincs, akinek ez legalább háromszor meglett volna. Talán idén…de ne szaladunk ennyire előre, nézzük meg, melyik volt ez a 13 futam (a lista a legjobb eredmény szerinti sorrendben megy, döntetlen esetén a korábbit tettem előre)!

13. Max Verstappen, 2022 Hungaroring

Egy Q3-as meghibásodás miatt Verstappen kénytelen volt a 10. helyről indulni, de igen hamar fel tudott zárkózni. A középcsapatok versenyzőit viszonylag gyorsan megelőzte, majd az első boxkiállása után sikerült Lewis Hamilton elé vágnia, a másodikon meg ugyanezt tette Sainz-cal és Russell-lel. Ez még mindig nem lett volna elég a győzelemhez, ám a Ferrari szenzációs stratégái kitalálták, hogy jó lesz Leclercnek a mindaddig nem használt és igazán senkinél nem jól működő kemény keverék. A tempóveszteségnek köszönhetően Verstappen Leclercen is átjutott (kétszer is, mert egy megpördülés miatt pozíciót vesztett), majd őt intette le először a kockás zászló, ezzel egy előzetese nem kalkulált győzelmet aratva.

12. Lewis Hamilton, 2021 Brazília

Na erre szerintem mindenki emlékszik, aki látta. Hamilton eleve 5 helyes rajtbüntetéssel indított motorcsere miatt, ráadásul az időmérő edzés után kizárták, így az utolsó helyről volt kénytelen rajtolni. Öröm az ürömben, hogy nem a versenyen, hanem a sprintkvalifikációs futamon. Ahol aztán az 5. helyig felzárkózott, így a büntetése ellenére is futamon már a 10. helyről indult és nagyon gyorsan ért fel egészen a második pozícióig, ahol viszont kemény küzdelemre kényszerítette Verstappen, többször már a sportszerűség határán is túllépett a holland versenyző. Végül azonban Hamilton őt is megelőzte és egy fantasztikus hétvégét zárva ismét beszállt a Vb-címért folyó harcba.

11. Pierre Gasly, 2020 Monza

A francia versenyző összesen egy győzelmet szerzett pályafutása során eddig, ám az biztosan örök emlék marad meg neki. Az eleve nem túl jó, 10. pozícióból rajtoló Gasly a verseny elején további pozíciókat vesztett és nem úgy tűnt, hogy bármi esélye lesz egy jó helyezésre. Ugyanakkor a szerencse mellé állt, amikor Magnussen baleseténél még a boxutca lezárását megelőzően ki tudott menni kereket cserélni, így a harmadik helyen visszatért, miközben az éppen a boxutca lezárását követően boxba menő, a futamot vezető Lewis Hamilton 10 másodperces Stop&Go büntetést kapott. Ráadásul egy piros zászló miatt még előnyt sem tudott kiautózni, hanem egy kör után mennie kellett letöltenie a büntetést ezzel 25 másodperccel került a mezőny mögé. Az új rajtnál Gasly lerajtolta a hibázó Strollt és az élre került úgy, hogy mögötte a két Alfa Romeo gyakorlatilag „fedezte” őt. Az akkor még McLarenben ülő Carlos Sainz ugyan megelőzte az Alfa Romeokat és üldözőbe vette Gaslyt, ám már nem tudott támadó közelségbe kerülne. Így Gasly 12 év után szerzett újabb győzelmet a Toro Rossonak.

10. Daniel Ricciardo, 2017 Baku

Hasonlóan Gaslyhoz Ricciardo is a 10. helyről kezdhette meg a 2017-es bakui nagydíjat, ami az akkor csak 3. legerősebb Red Bullal nem volt túl jó előjel. A verseny elején nem is nagyon tudott sokat javítani, ám a piros zászló neki is adott egy lehetőséget: a két Force India ütközésével az ötödik helyig lépett előre, majd az újraindításnál nagyon ravaszul előzte meg a két Williamset és már a harmadik helyen találta magát, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel mögött. Ezután Hamiltonnak a rögzítését vesztett fejtámla miatt ki kellett mennie boxutcába, Vettel pedig a Hamiltonnal szembeni sportszerűtlen megmozdulásáért kapott egy Stop&Go büntetést. Ricciardo innentől senkitől sem zavartatva nyerte meg a versenyt a 10. pozícióból.

9. Kimi Raikkönen, 2004 Spa

Kiminek is csak a 10. hely jutott Belgiumban, ami nem tűnt túl jó ajánlólevélnek. Ám a rajt után nagyon gyorsan az 5. helyen találta magát, ahol aztán előbb Schumachert, majd Coulthardot előzte meg, és már csak a 2 Renault volt előtte. Trullit a boxban verte meg, míg Alonso egy technikai hiba miatt búcsúzott a versenytől. Kimi ezt követően magabiztosan húzta be a futamot és bár az ezen a versenyen VB-címet nyerő Schumacher a biztonsági autónak köszönhetően még utol tudta érni, a győzelmét már nem veszélyeztette.

8. Fernando Alonso, 2012, Valencia

Alonsonak csak a 11. hely jutott ezen a futamon, ám végül mégis győzelemmel zárt. A középmezőny versenyzőit viszonylag egyszerűen oldotta meg, és volt némi szerencséje, hogy az első két helyen álló Vettel és Grosjean egyaránt technikai hiba miatt estek ki a mezőny éléről, Hamilton meg egy rossz boxkiállás miatt került mögé. Alonso ennek ellenére magabiztosan őrizte az így megörökölt vezető pozíciót és bár mögötte még nagyon komoly küzdelmet zajlottak, a győzelmet már nem engedte ki a kezéből.

7. David Coulthard, 2003 Melbourne

A 2003-as szezonnyitón Melbourneben a McLarenek nem kezdtek jól, David Coulthard a 11., Kimi Raikkönen a 15. helyről rajtolt. A verseny elején ők is keveset haladtak előre (sőt, az elején Schumacher annyira elhúzott, hogy sima meccsnek tűnt a futam), ám két biztonsági autó után Raikkönen az élen, Coulthard a 3. helyen találta magát. Ezután Kiminek szembe kellett néznie egy Stop&Go büntetéssel, Schumi pedig Coulthardhoz képest eggyel többször állt ki a boxba, így a skót versenyző mindkettejük elé ugrott. Coulthard a 2. boxkiállását követően még ugyan Juan Pablo Montoya mögé került, ő azonban hibázott, így visszaesett a második helyre. Így Coulthard a 11. helyről ért fel a dobogó tetejére.

6. Max Verstappen, 2022 Spa

Verstappennek motorelemek cseréje miatt ugyan hivatalosan a mezőny végéről kellett volna indulnia, ám rengeteg másik csapat ugyanezt a döntést hozta, így a megszerzett pole pozíciójának köszönhetően a 14. helyről rajtolt. Ez azonban nem akadályozta meg a győzelemben. Már nem sokkal a rajt után a TOP 10-be került, majd kíméletlenül vadászta le az összes ellenfelét. Az igazán komoly erődemonstráció ebben az volt, hogy Gasly boxból rajtolásán és Hamilton kiesésén kívül senki nem állt ki előle és a holland tempóját nézve eléggé kicsi az esély arra, hogy kettejük közül bárki komolyabb ellenállásra késztette volna őt. Így ez a győzelem végképp demoralizáló volt a mezőny, különösen a Ferrari számára.

5. Lewis Hamilton, 2018 Hockenheim

Hamiltonnak szintén a 14. helyről kellett feljönnie, de 14 kör után már az ötödik helyen állt, mindezt úgy, hogy ő tartotta legtovább életben a gumijait (tovább, mint jópáran a keményebbet), mialatt az egyik legjobb tempót produkálta. Aztán amikor elkezdett esni az eső, az ultralágyakon felzárkózott a mezőny élére. Majd jött Vettel óriási hibája, amely megadta neki a lehetőséget arra, hogy a futamot is behúzza. A futam után persze sokan kritizálták Hamiltont, részben a boxutcából visszaérkező manővere miatt, ami sokak szerint büntetést kellett volna, hogy érjen, részben amiatt, mert a Mercedes nem engedte Bottasnak, hogy támadja (utóbbi szerintem jogos volt, vizes pályán ne rizikózzanak biztos 1-2. helyen), de mindezek semmit nem vonnak le Hamilton kiváló teljesítményéből.

4. Jenson Button, 2006 Hungaroring

Button is a 14. helyről kellett, hogy megkezdje a futamát ám a 3. körben már a hetedik helyen állt köszönhetően a kiváló rajtjának, meg a Brigdestone-os csapatok gyengélkedését. A 27. körben már a második helyre is felzárkózott és úgy tűnt ez a vége, ám egy banális boxutcai hiba az addig vezető Fernando Alonso versenyébe került, így Button megörökölte tőle az első helyet. A futam végén még Schumacher drámájának is tanúi lehettünk, aki megpróbálta Intermediate gumikon teljesíteni a verseny végét már száraz pályán, ám ez Jenson győzelmét már nem veszélyeztette. Gaslyhoz hasonlóan neki is a pályafutása első győzelme volt ez a kaotikus verseny, ám nála ez még messze nem a vége volt.

3. Fernando Alonso, 2008 Szingapúr

Azt hiszem ez a futam is felejthetetlen élmény mindenki számára, bár kevésbé pozitív értelemben, mint néhány korábbi. A mindösszesen 15. pozícióból induló Alonso a könnyű autójával hamar kiment a boxba, utána pedig Nelson Piquet Jr. balesete miatt berendelték a biztonsági autót. Mivel az akkori szabályok értelmében a boxutcát lezárták, mindenki vagy kinn maradt a használt gumikon, vagy a boxutca kinyitásakor Alonso mögé került. Nagy szerencse, mondhatnánk ám ma már tudjuk, hogy nem az. Britaore és Piquet ugyanis (többedmagukkal) előre tervelte ki ezt a manővert, hogy ezáltal Alonso nyerni tudjon, és egyrészt a Renaultnak legyen futamgyőzelme a szezonban, másrészt ezáltal meg tudják tartani Alonsot 2009-re is. A verseny sokak szerint a világbajnoki címre is hatással volt, ugyanis a Ferrari a boxban egy olyan banális hibát követett el Felipe Massánál, ami a brazil pontszerzési esélyeit is elvette és ha nincs a boxoutcai káosz, talán ez is elkerülhető lett volna. Nyilván sokak nem értenek egyet azzal, hogy ezt az eredményt a listára tettem, de mivel a futam hivatalos végeredménye továbbra is ez, megvan a létjogosultsága.

2. Kimi Raikkönen, 2005 Suzuka

Egy esős időmérő teljesen eltorzította a rajtsorrendet (az akkori egykörös szabály szerint ennek még fokozottabb szerepe volt), így Kimi a 17. helyről kellett, hogy induljon. Ugyanakkor a remek rajtja és kiváló előzések miatt a 10. körre már 8 helyet lépett előre. Utána elnyújtott etupokra épült a stratégiája, így az első kiállását követően a hatodik, a másodikat követően a második helyen volt, ahonnan 7 köre maradt elkapni a futamot vezető Giancarlo Fisichellát. Ezt meg is tette és egy parádés előzéssel az utolsó körben szerezte meg a futamgyőzelmet. Remek verseny volt a finn pilótától, mellyel életben tartotta a csapata konstruktőri esélyeit az utolsó futamra (amit végül nem sikerült megnyerniük).

1. Rubens Barichello, 2000 Hockenheim

De van még egy futam, ahol még ennél is rosszabb pozícióból tudott valaki nyerni. Rubens Barichello a 18. helyről volt kénytelen indulni a 2000-es német nagydíjon, ám a hosszú etupos stratégiája működött, így hamar felzárkózott a 4. helyig, ahol aztán amikor a verseny végén elkezdett esni az eső, merész taktikát húzva kinn maradt és az utolsó 10 körét száraz pályás gumikon végigküzdve került fel a dobogó felső fokára. A győzelmét azonban még valakinek köszönheti, aki nem más, mint egy nem sokkal korábban elbocsájtott volt Mercedes-alkalmazott, aki a futam felénél beszökött a pályára, emiatt pedig a biztonsági autó elvette a McLarenek addigi 23 másodperces előnyét. Ezzel együtt Barichello teljesítménye parádés volt.

Eddig ez a 13 győzelem van a repertoárban, de ez később akár még több is lehet. Azt már tudjuk, hogy a hétvégén a mezőny végéről indul Sergio Perez, Carlos Sainz és Lewis Hamilton is. Arra mondjuk kevés esélyt adok, hogy közülük bárki is a dobogó tetejére érne, ám a Red Bull nem zárja ki, hogy Verstappennek lesz még motorcserés büntetése. Ha pedig ez tényleg így lesz és a Red Bull-Verstappen csomag ennyire hatékony marad, akkor ő lehet az első, aki egy szezonban 3 győzelmet arat 10. vagy rosszabb pozícióból.