Az elmúlt években szerte a világon és így Magyarországon is óriási teret hódított a Black Friday vagy magyar nevén Fekte Péntek nevű akció, amikor a boltok és online áruházak mesés akciók, leárazások ígéretével bíztatják még több vásárlásra és nagyobb fogyasztásra az embereket.

A Black Friday eredetileg az Egyesül Államokból „származik”, ahol november végén a Hálaadást követően megindul a roham a karácsonyi ajándékok beszerzéséért. A név Philadelphiából eredeztethető, ahol a helyi rendőrök hívták a Hálaadást követő pénteket black fridaynek az óriási tömeg és forgalmi dugók, fennakadások miatt.

Ezen a napon világszerte az üzletek és online áruházak a megszokottnál nagyobb arányú akciókkal készülnek, bizonyos esetekben előfordulhatnak 50, 60 százalékos vagy még ennél is nagyobb leértékelések.

Magyarországon csak az elmúlt évtizedben kezdett teret hódítani magának az akció, ami némiképp eltérően jelenik meg az amerikai mintához képest. Míg az Egyesült Államokban a Black Friday akciók valóban egy napra koncentrálódnak, nálunk szép számmal találhatunk olyan kereskedőket, üzletláncokat, akik több napot, egy hetet vagy akár egy egész hónapot jelölnek ki, melyek során különböző leárazásokkal készülnek.

Mértéktelen fogyasztás vs. fenntarthatóság

A nagy áruházláncok és üzletek egész évben arra törekednek – érthető okokból, hiszen profitorientált vállalkozásokról beszélünk – hogy az általuk forgalmazott termékekből a lehető legtöbbet értékesítsék. Ebben a tekintetben nincs különbség elektronikai eszközöket, játékokat, sportszereket vagy ruhákat árusító boltok között, a legfőbb cél mindannyiuk számára a profit maximalizálása. A különböző leárazások és a Black Friday-hez hasonló akciók pedig ezt hivatottak elősegíteni. Mi ugyanis a fő üzenet ilyenkor? Minden olcsóbb, mint máskor, így nem kell mérlegelned, hogy valóban szükséged van-e az adott termékre vagy sem, az akcióval jól jársz, vedd meg!

Az ilyen jellegű vásárlás talán pillanatnyi boldogságot ugyan okoz az embereknek, ám a bolygónak, valamint a szűkebb, illetve tágabb értelemben vett környezetünknek kifejezetten ártunk vele. A tömegtermékek átgondolatlan vásárlása, felhalmozása arra ösztönzi a cégeket, hogy még nagyobb gyártókapacitással készítsék az árukat, ami már önmagában is a környezetterhelés növekedését eredményezi. Ehhez jön még hozzá a szükségtelenül megvásárolt termékek és azok csomagolóanyagai által generált hulladék problémája.

A túlzott fogyasztás következtében felhalmozódó hulladék kezelése nem egy megfoghatatlan jövőbeli probléma. A Waste Electrical and Electronic Equipment Forum (WEEE) nemzetközi szervezet becslései alapján 2022-ben 5.3 milliárd mobiltelefon végezte elektronikai hulladékként. Csak, hogy érezzük ennek az elképzelhetetlenül nagy számnak a súlyát, ez azt jelenti, hogy ha mind az 5.3 milliárd telefont egymásra pakolnánk, azok magassága elérné az 50 ezer kilométert, ami a Földtől a Holdig tartó út nyolcadát jelenti.

De gondolhatunk akár a „nagy csendes-óceáni szemétszigetre” is, ami egy 2018-as vizsgálat alapján 1.6 millió négyzetkilométert tesz ki, ez Magyarország területének tizenhétszeresét jelenti.

Mit tehetünk?

Természetesen ez a cikk nem azt állítja, hogy önmagában a Black Friday vagy a hozzá hasonló bolti akciók, leárazások önmagukban felelősek lennének akár a csendes-óceáni szemétsziget létrejöttéért. Sokkal inkább arra kívánja felhívni a figyelmet, hogy milyen közvetlen hatással vannak az ilyen akciók és az ebből következő mértéktelen – és sok esetben sajnos teljesen értelmetlen – vásárlási szokások a környezetünkre és a bolygóra.

Fontos megjegyezni, hogy a probléma nem azzal van, hogy ha különböző leárazásokat követve kivárjuk a legmegfelelőbb alkalmat a régóta kinézett termék megvásárlására, hogy így valamelyest tehermentesíthessük a pénztárcánkat. A problémát az jelenti, ha csupán az akciók, különböző reklámok hatására úgy vásároljuk meg ezeket a dolgokat, hogy valójában nincs rá szükségünk. A lényeg tehát a tudatosság. Mindig tegyük fel magunknak a kérdést, hogy valóban hiányt szenvednénk-e valamiben, ha egy „30 százalékos leértékelés minden termékre” tábla láttán nem rohanunk azonnal a boltokba.

A zöld, környezetvédelemmel foglalkozó szervezetek és politikai pártok világszerte igyekeznek felhívni a figyelmet minden évben az értelmetlen túlfogyasztás veszélyeire a Black Friday alkalmából. Az LMP-Magyarország Zöld Pártja országgyűlési képviselője, Kanász-Nagy Máté mai napon tartott sajtótájékoztatójában is erre hívta fel a figyelmet:

https://www.facebook.com/lehetmas/videos/434118948933768

(Talabér Ádám)