Vági Márton kollégám az elmúlt héten egy markáns cikkben fogalmazta meg arról a véleményét, hogy szerinte igenis letöltendő börtönbüntetést kellene adni az ittas járművezetőknek. A mellett, hogy értem a érvelésének a lényegét és elfogadom, hogy a probléma, amiről írt, nagyon is valós, úgy érzem, hogy ez azért túlságosan drasztikus megoldás lenne, ráadásul nem is biztos, hogy a kívánt célt elérné. Ezért úgy döntöttem, hogy magam is klaviatúrát ragadok és leírom, miért gondolom azt, hogy ez ebben a formában több kárt okozna, mint hasznot. Tudom, hogy árral szemben úszok és, hogy ilyenkor jön az az általános közvélekedés, hogy a „bűnözők oldalán állok”, de mégis azt kérem mindenkitől, hogy higgadtan olvassa végig az álláspontom, mielőtt kommentel.

Igazából maga a felvetés félig nyitott kapu, hiszen az ittas járművezetésért már most kapható végrehajtandó szabadságvesztés. Ahogy a Büntető Törvénykönyvünkben szerepel:

Aki ittas állapotban vasúti vagy légi járművet, gépi meghajtású úszólétesítményt vagy közúton, illetve közforgalom elől el nem zárt magánúton gépi meghajtású járművet vezet, vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.”

Tehát már most adott a lehetőség, hogy egy ittas járművezetőt börtönbe zárjanak, más téma, hogy a bírói és ügyészi gyakorlat alapesetben – vagyis ha semmilyen baleset nem történik – nem szokta alkalmazni. Tegyük hozzá, ez nem egyedi jelenség. Azoknál a bűncselekményeknél, ahol a maximális büntetési tétel kettő vagy három év, általában nem alkalmaznak letöltendő szabadságvesztést, inkább valami más büntetést (kivéve, ha nagyon sok a súlyosító körülmény vagy az elkövető előélete megkívánja). Igazából akkor kell izgulnia az embernek, ha olyan cselekményt követ el, amire ötévi vagy annál súlyosabb büntetés is adható, olyankor ha nincsenek nagyon túlsúlyban az enyhítő körülmények, akkor már számítania kell az elkövetőnek arra, hogy élvezheti valamelyik büntetés-végrehajtási intézet szolgáltatásait.

A kérdés tehát inkább úgy tehető fel, hogy nem kellene-e vagy a tételkereteket vagy a bírói gyakorlatot szigorítani? Én azt gondolom, hogy ilyen mértékben semmiképpen sem. És erre több érvem is van.

Az egyik az aránytalanság. Azt gondolom, hogy ma nagyon sokan nem érzik annak a súlyát, hogy mit jelent két évet börtönben lenni. De próbáljuk meg kicsit átérezni! Virtuálisan gondoljunk kicsit bele abba, mi történt velünk az elmúlt két évben. Milyen új események értek minket, szakmai sikerek, új szerelmek, gyermekáldás, barátok szerzése, utazások, bármi amikor nagyon jól éreztük magunkat! Majd ezek után képzeljük el azt, hogy mindezek helyett kuksoltunk volna egy 6×6-os lukban néhány ember társaságában, aki nem túl barátságos, főleg, ha eljön az éjszaka…

Persze értem én, az ember nem ok nélkül kerül oda, de mégis önmagában egy olyan viselkedés, ami nem követelt emberi életet és nem okozott anyagi kárt szerintem nem indokol egy ennyire súlyos jogkövetkezményt. Nem beszélve arról, hogy magát az ittas járművezetést is van, amikor átgondolatlan, de méltányolható ok váltja ki (pl. valaki megtudja, hogy a felesége kórházba került és azonnal oda akar menni, pedig ivott már egy pohárral. Aztán meg küldjük ezért börtönbe?).

Ilyenkor jöhet az az érv, hogy igen, de ezzel megelőzhetünk egy súlyosabb bűncselekményt. Bizonyos esetekben lehet, de én azért szkeptikus vagyok. Az ittas járművezetés nagyon ritkán átgondolt cselekmény, önmagában az automatikus börtön kilátásba helyezése nem hiszem, hogy komoly visszatartó erővel bírnia, hiszen az elkövetés pillanatában sokszor már nincs olyan állapotban az ember, hogy racionálisan gondolkodna. Ráadásul aki első alkalommal (amikor lebukik) rögtön balesetet okoz, azoknál az intézkedés nem éri el a célját. Azoknál az embereknél, akik egyszer lebuktat, elvették a jogsijukat, majd másodszor balesetet okoznak, persze lehetne (illetve lehetett volna) eredménye, de még így is vannak kétségeim.

Azért ne feledkezzünk meg arról, hogy egy ilyen intézkedés középtávon több ezer új fogvatartottat eredményezne. 2021-ben 18.623 fogvatartott volt a magyar börtönökben, a Rendszerváltás óta ilyen magas szám még sosem volt. Most se nagyon tudunk velük mit kezdeni, nem tudom, mihez kezdenénk még pár ezerrel. Arról nem beszélve, hogy alapvetően nem bűnöző típusú embereket bezárni vérbeli bűnözők közé nagyon veszélyes, mert sajnos akárhogy nézzük, a bűnözés eltanulásának a legjobb melegágya még mindig a börtön.

Mindezzel nem azt mondom, hogy nem kell ezzel a problémával foglalkozni és nem lehetne valamivel szigorúbban értékelni ezt, sőt még azt is egy releváns érvnek tartom, hogy a járművezetéstől eltiltás mellett legyen másfajta szankció is. De én például egy közérdekű munkát az ilyen esetekre sokkal jobbnak gondolok, annak is megvan a maga prevenciós célja, és azért eléggé megérzi az ember (a szabadidejében mégiscsak dolgoznia kell), de mégis elkerülhetőek a börtönártalmak. De a letöltendő börtönt a következmények nélküli ittas járművezetésért én aránytalannak tartom.

Ez az én véleményem, facebookon várom a hozzászólásokat!