A Magyar Innovációs Szövetség 1991-ben alapította meg a Magyar Innovációs Nagydíjat. Az évente egyszer kiadott nagydíjat azok a Magyarországon bejegyzett társaságok kaphatják, amelyek a díjátadást megelőző évben kiemelkedő műszaki, gazdasági innovációs teljesítményt értek el. A bírálóbizottság a Magyar Innovációs Nagydíj pályázat keretében kiemelt elismerésben részesítette a Pécsi Tudományegyetem (PTE) és a Piatnik Budapest Kft. együttműködésében megvalósult Dienes MathLab matematikatanítási társasjáték kifejlesztését. A díjat pénteken az Országház Felsőházi Termében vette át Jakab Ferenc professzor, a PTE innovációs rektorhelyettese Pakucs Jánostól, a Magyar Innovációs Szövetség tiszteletbeli elnökétől.

Fotó: univpecs.com

A Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Karán történik a matematikatanítás világhírű professzora, és egyben a PTE díszdoktora, Dienes Zoltán szellemi örökségének gondozása. Az egyetem munkatársai szellemi termékként, úgynevezett know-how-ként fogalmazták meg azt a Dienes matematikai laboratórium eszközcsomagot, amely komplex módon alkalmazható a matematikatanításban és a kapcsolódó fejlesztő programokban. Az innováció újdonságtartalma, hogy ebben a komplexitásban korábban nem állt rendelkezésre a tanításban felhasználható, professzionális megvalósítású matematikai eszközkészlet, amely az alsó tagozatos oktatás szinte teljes spektrumát le tudja fedni.

A két játékot – „Erdők játéka” és „Ki jut a várba” – úgy tervezték, hogy a tanulók használják tanulásra, ne a tanár demonstrációra. A fejlesztés célja olyan vonzó játékkészletek kialakítása volt, amelyek egyszerre alkalmasak otthoni és oktatási felhasználásra,

olyan szín- és formavilággal, hogy a gyerekek szívesen vegyék kézbe azokat oktatási környezetben is.

Emellett célként fogalmazódott meg a játékos matematikatanítás elterjedésének támogatása a tanári kézikönyvek ingyenes rendelkezésre bocsátásán keresztül, az „MTMI” területek felé irányuló pályaorientáció támogatása, illetve annak igazolása, hogy az egyetemi modellváltás során célként megjelölt piaci szemlélet és kooperatív fejlesztési folyamat kialakítása a pedagógusképzés területén is megvalósítható.

A játék prototípusainak kifejlesztése a PTE „Proof of Concept” pályázatok keretében zajlott. Mint ismert, a PTE-t fenntartó Universitas Quinqueecclesiensis Alapítvány 120 millió forinttal támogatta a PTE tavaly ősszel megnyílt kutatói pályázatát, melynek célja a pécsi egyetemen születő szellemi termékek mielőbbi hasznosítása a piaci, gazdasági környezetben. Ezek között bizonyult az egyik támogatásra érdemes pályázatnak a Dienes MathLab. A játékok 2022 szeptemberétől kerültek forgalomba a Piatnik Kft. értékesítési rendszerében, és

bő negyedév alatt, tehát 2022. december 31-ig több mint 2100 darabot értékesítettek belőle.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) támogatásának köszönhetően a játékkészleteket ezer példányban osztották ki ötven magyar nyelven tanító iskolának, határainkon innen és túl egyaránt, valamint a programban oktató tanárok továbbképzésen is részt vehettek. A projekt célja az volt, hogy a komplex környezeti, természettudományos és logikai fejlesztés tárgyi és személyi infrastruktúráját segítse kialakítani az iskolákban.

Forrás: univpecs.com