Üvöltő motorok, az elégetett gumi és benzin szaga a levegőben, óriási tömegek egy néhány kilométeres aszfaltcsík körül és néhány – egyébként elképesztően tehetséges – versenyző, vagy ahogy a sportágakon belül magyarul hívjuk őket, pilóták – így lehetne talán a legrövidebben leírni, hogy mit is látunk, érzünk egy autó- vagy motorverseny helyszínén első pillantásra. Az objektivitásomat feláldozva fényre lépek és már a cikk elején elárulom, hogy én magam kifejezetten nagy motorsport rajongó vagyok, szívesen fogyasztom a különböző versenyeket televízióban vagy élőben, kategóriára való tekintet nélkül. Ettől függetlenül, amikor a cikk első mondatát leírtam, egy dologban hiányérzetem volt. Ez pedig nem más, mint az említett versenyhétvégék járulékos következményeinek akár csak egy-két szóban történő megemlítése. Úgy siklottam el hirtelen én is amellett, hogy az üvöltő motorok óriási mennyiségű elégetett üzemanyaggal működnek, sőt, a csupán néhány kör megtételére alkalmas versenygumikról se feledkezzünk meg, de vannak itt még további szempontok is.

A cikk címében felvetett kérdésre a legkönnyebb azonnal rávágni válaszként, hogy NEM és mindenki, aki ennek ellenkezőjét állítja, segédkezik a versenyeket rendező és működtető, valamint a sportágban üzleti szempontok alapján jelenlévő befektetők zöldrefestési törekvéseiben. Éppen ezért véleményem szerint fontos két külön irányra bontani a kérdés vizsgálatát:

Ha úgy közelítünk ehhez a kérdéshez, hogy például egy Forma 1-es futamot csupán szórakoztató termékként kezelünk és úgy gondoljuk, hogy minden csepp felhasznált üzemanyag – legyen szó versenybenzinről vagy arról, amit a csapatokat szállító járművek használnak fel – óriási és felesleges pazarlás, akkor a válasz természetesen az, hogy ezen sportágak egyetlen és leghatékonyabb zöldítési módja a teljes leállításuk.

Ha azonban úgy vizsgáljuk ezt a kérdést, hogy – maradva a példánál – a Forma 1, mint termék és úgy is, mint versenysorozat már jóval a környezetvédelem fontosságának közbeszédben történő megjelenését megelőzően is működött és időközben egy üzleti szempontból világméretűre duzzadt „vállalkozás” lett, ahol nem csupán milliárdos üzletemberek keresik meg az újabb luxus villáik árát, hanem több száz vagy a gyárakat, hátországot is hozzátéve több ezer embernek van munkája és nem lehet ezt a sportágat egy tollvonással olyan könnyen a Föld színéről is eltüntetni, akkor a szubjektív véleményem szerint érdemes arra törekedni, hogy ami működik, az úgy működjön, hogy közben a lehető legkisebb károkat okozza a bolygónak.

Ha a konkrét törekvéseket nézzük, akkor két irányt különböztethetünk meg, az egyik ilyen irány, hogy teljesen új verseny sorozatokat hoznak létre, ahol száz százalékban elektromos meghajtású járművek szállnak versenybe egymással. Ezt láthatjuk például a Formula E elnevezésű versenysorozatban, amit sokan a Forma 1 elektromos meghajtású alternatívájaként tartanak számon. De magyar vonatkozást is tudunk példaként említeni, mert a túraautózásban is megjelenő elektromos szériában, a PURE ETCR sorozatban Nagy Dániel és Michelisz Norbert nevével is találkozhattunk már.

A másik ilyen irányzat, amiről érdemes talán egy kicsit többet beszélni az, amikor a már meglévő és óriási rajongótáborral rendelkező sorozatok esetében terveznek vagy vezetnek be olyan intézkedéseket, amelyek a fentartható(bb) működést segítik elő. A már említett Forma 1 – vagy helyesen Formula 1 – számos olyan intézkedést jelentett be az elmúlt években, amelyektől elmondásuk alapján zöldebb és fenntarthatóbb lesz a sportág működése. Ilyen többek között az a célkitűzésük, hogy 2030-ra átállnak egy teljes mértékben „zöld”, szintetikus üzemanyag felhasználására, mindezt pedig úgy tennék meg, hogy a versenyautók motorjának teljesítménye eközben nem csökken. A bejelentésről bővebben a futamokat Magyarországon közvetítő M4 Sport írt részletesen korábban.

Összegezve: azt még a motorsportok rajongójaként is nehéz lenne állítani, hogy ez egy fenntartható és zöld ágazat, bármelyik sorozatot is nézzük. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a sokszor példaként használt Forma 1 egy hatalmas, dollármilliárdos „biznisz”, aminek a tulajdonosai és a részvényesei az üzleti világ más részeihez hasonlóan elsősorban a profitért és a növekedésért dolgoznak. Érdemes tehát minden nagyívű bejelentést kétkedve fogadni és legalább a gyanút fenntartani a zöldrefestés megjelenésével kapcsolatban mindaddig, amíg be nem bizonyosodik egy újításról, hogy az valóban érdemi változást volt képes eredményezni. Ettől függetlenül viszont azt gondolom, hogy ha elfogadjuk, hogy ezek a sportágak léteznek szórakoztató formátumként és üzletágként egyaránt, akkor hiába nem lesznek teljesen fenntarthatóak valószínűleg soha, azt mégis fontos ösztönözni, hogy a működésük során a lehető legkisebb károkat okozzák a környezetünknek, bolygónknak.

Kiemelt kép: Pexels, Jenda Kubeš