Sokszor hallunk olyan kifejezéseket, hogy fenntarthatóság, környezetvédelem, zöld, klímaváltozás, ökológiai lábnyom, de a rohanós hétköznapok során a legtöbben valószínűleg bele sem gondolunk abba, hogy ezek nem egyszerű, jelentés nélküli szavak, hanem olyan dolgok, amik komoly kihatással lehetnek az életünkre, életterünkre. Ehhez kapcsolódó, szintén fontos kérdés, amit feltehetünk magunknak, hogy mi az, amit mi képesek lennénk változtatni vagy máshogy közelítve, mi az a jelenlegi életünkben, amiről hajlandóak lennénk lemondani akár örökre egy zöld(ebb), fenntartható(bb) jövő és élhető(bb) környezet érdekében?

Nem kell azonnal óriási dolgokra gondolnunk, mert erre a témára is igaz, hogy bár a változás velünk kezdődik és rengeteget tehetünk a saját szokásaink megreformálásával is, de a legnagyobb és legkárosabb problémák és szennyezések ellen egyenként sajnos igen csekély a valószínűsége, hogy képesek lennénk fellépni. Gondoljunk csak bele, hogy a bolygónk legnagyobb szennyezői olyan országok, mint például Kína vagy olyan, elképesztő profitot termelő, multinacionális nagyvállalatok, mint például a Shell olajipari vállalat. Nyilvánvaló, hogy ezek működésére az egyénnek szinte semmilyen ráhatása nem lehet. Bár fontos megjegyezni nulladik lépésként, hogy lehet egy cég akármilyen nagy és világméretű, ha az egyének tömeggé formálódva egyszerre fordulnak el az adott piaci szereplőtől és bojkottálják az általa kínált termékeket és szolgáltatásokat, akkor lehet eredményt elérni vagy akár teljes meghátrálásra kényszeríteni ilyen óriás piaci szereplőket is.

De nézzük inkább a kézzelfogható példákat. Az egyik leggyakoribb kérdés, amikor azt feszegetjük, hogy mit teszünk mi a saját életünkben a zöldebb jövő érdekében, hogy képesek vagyunk-e megváltoztatni az alapvető közlekedési szokásainkat. A cikk írójaként én magam sem szeretnék álszent lenni, így bevallom, hogy a szükségesnél jóval többször választom azt a tömegközlekedés vagy a séta helyett, hogy autóval jutok el a városon belüli céljaimhoz. Ennek a legbosszantóbb következményét, a Pécsett is egyre sűrűbben előforduló forgalmi dugókat mind ismerjük, de ami még ennél a bosszantó jelenségnél is fontosabb, hogy ezzel a döntésünkkel a saját lakókörnyezetünk levegőjét tesszük sokkal szennyezettebbé és egészségtelenebbé. Az tehát egészen biztos, hogy az egyéni autós közlekedés feladásával nem csak gördülékenyebbé tehetjük a városon belüli közlekedést, de a tömegközlekedés kihasználásával élhetőbbé és egészségesebbé varázsolhatjuk a saját környezetünket is.

Van a közlekedésnél egy – legalábbis az én személyes véleményem szerint – sokkal egyszerűbb témakör, ahol minimális energiabefektetéssel tudunk óriási eredményeket elérni a saját ökológiai lábnyomunk csökkentésével. Ehhez nincs másra szükség, csak arra, hogy lemondjunk olyan, korábban alapvetőnek számító termékek, eszközök használatáról, mint például a műanyag szívószál, a nejlon zacskó és más egyszerhasználatos csomagolóanyagok. Azért is mertem úgy fogalmazni, hogy minimális energiabefektetésre van csupán szükségünk ehhez, mert ma már nem kell megterveznünk internetes rendelésekkel és külön zöld boltok felkeresésével azt, hogy bevásárolhassunk környezetbarát táskákból, csomagolóanyagokból és tárolókból. A legtöbb bolt, üzlet polcain már elérhetőek a környezetbarát alternatívák, sőt keresni sem kell őket, mert sok esetben közvetlenül az egyszerhasználatos társaik mellé vannak elhelyezve.

Végezetül pedig nézzünk egy kicsit komplexebb témakört, az átgondolatlan vásárlást, túlfogyasztást. Könnyen eshetünk bele abba a hibába, hogy úgy cserélgetjük és/vagy vásároljuk az újabb ruhákat, használati tárgyakat és elektronikai eszközöket, hogy valójában semmilyen ésszerű, kézzelfogható érv nem támasztja alá azok lecserélésének szükségességét. Én magam is vásároltam már úgy egy újabb inget, sőt elektronikai eszközt is, hogy ha őszintén végig gondolom, abban az adott pillanatban egyáltalán nem volt rájuk szükségem, mert a már meglévő kielégítette az igényeimet. Kérdés tehát, hogy képesek vagyunk-e a minden sarkon lesből támadó hirdetések és célzott reklámok, a fogyasztói társadalom csábításának ellenállva lemondani az új termékek, eszközök hajszolásáról és tudatos döntéseket hozni minden egyes vásárláskor?

Na de lássuk az Önök véleményét: miről lennének hajlandóak lemondani egy élhetőbb és zöldebb jövő érdekében? Írják meg nekünk kommentben!

kiemelt kép: Pexels, Singkham