Gondoltam, hogy fogok ma írni egy élménybeszámolót a tegnapi koncertekről. Hiszen a hangulat remek volt, az időjárás az előrejelzésekkel ellentétben megkímélt minket, szóval igazán nem volt okunk a panaszra. A hazautazásom során ugyanakkor olyan esemény történtek, ami kiváltotta, hogy mielőtt ezt megtenném, picit írok erről is.

A szituáció

Egy olyan dolog történt, amivel az elmúlt években talán összesen egyszer találkoztam: éjszakai buszon ellenőrök jelentek meg. Egyes vélemények szerint ez szemétség, én ezzel nem értek egyet: az éjszakai járat is olyan, mint a többi, arra is meg kell venni a jegyet, és annak is lennie kell következménynek, ha azt akarja valaki elbliccelni.

És bizony sikerült elkapni 1-2 utast, ugyanakkor a többségük nem bliccelő volt: a jelenlegi utazási szabályzatok szerint a bérletek nappali és éjszakai közlekedésre is alkalmasak, a buszjegyek azonban csak a nappali közlekedésre használhatók; éjszaka a sofőrnél kell külön jegyet venni. Az utasok többsége, akit büntettek, ennek esett áldozatul: nappali jeggyel próbáltak utazni.

Az egyik utas a méltatlankodását úgy kezelte, hogy nem volt hajlandó az adatait közölni az ellenőröknek, akik ennek hatására nem engedték leszállni, és ez picit lelassította a leszállásokat (nem vészesen, szerintem 2-3 percet jelentett csak maximum). Tegyük hozzá, az ellenőrök teljesen korrektül viselkedtek, kifejezetten türelmesek voltak az utas viselkedéséhez képest.

Ki a hibás? Van egyáltalán hibás?

Maga a szituáció mégis érdekes: tény, hogy a Tüke Busz Üzletszabályzata egyértelműen fogalmazza meg, hogy a nappali jegyek nem használhatóak az éjszakai buszokon, tehát a büntetés tulajdonképpen jogos, a szabály az szabály. Ilyen szempontból egyébként kifejezetten kellemetlen, hogy az ellenőrökön csattan az ostor, akiknek az egyetlen feladatuk a szabály betartatása, igazából semmiről sem tehetnek.

Másik oldalról, nem tudom, hogy hány ember van, aki végigolvassa a busztársaságok üzleti szabályzatait, de szerintem nem sok. A jegyen erre vonatkozó információ tudomásom szerint nincs (vagy ha van, akkor apró betűkkel), és az éjszakai buszokon sincs figyelmeztetés erre. Így bizony elég nagy az információ hiány, ráadásul az, hogy a bérletek működnek éjszaka, a buszjegyek nem, nyilván összezavarhatja az embereket. Szóval azért sajnálom azokat az embereket, akik nem bliccelni akartak, és így járnak.

Mi lenne a megoldás?

Egyrészről meggondolnám, hogy ezt az egész nappali-éjszakai elkülönítést meg lehetne szüntetni. Nem tudom, hogy így, hogy vannak bérletesek is, ez mekkora extra bevételt hoz a Tüke Busznak, de ezek 100-150 forintok, ráadásul, aki bérlettel közlekedik, eleve nem fizeti meg, és van, aki amúgy is a sofőrtől vásárolna jegyet. Nem látom, hogy ez ennyi bevételt hozna a költségvetésbe (hacsak nem maga a bírság, de remélem nem…).

De még ha szükséges is a jelenlegi szabály, akkor is lehetne többet tenni azért, hogy az emberek ezt ne nézzék be. Eleve problémát jelentett szerintem, hogy nem első ajtós felszállás volt a buszon. Ha az lett volna, picit hosszabb az út, de a sofőr tudott volna szólni azoknak, akik sima jegyet akarnak lyukasztani. Illetve szerintem nem volna ördögtől való az éjszakai járatokon egy figyelmeztető üzenet sem, hogy a nappali jegyek itt nem használhatók.

Harmadrészt ezekben az esetekben az egyébként 10.000 forintos pótdíjat én mérsékelném egy jelképes 1.000 forintosra. Mert azért lássuk az, hogy valaki nappali jegyet lyukaszt éjszakai helyett, nagyon nem ugyanaz, mintha egyáltalán nincs jegye.