Az elmúlt napokban kaptuk a hírt, hogy a Kúria befogadta az LMP népszavazási kérelmét, ami a kiemelt beruházásokról szóló törvény eltörléséről szól. Ez pedig azonnal megjelent az akkumulátorgyárak mellett a köztudatban, sőt a kettő kezd összefonódni, nem is ok nélkül. A következő véleménycikkben megírom, mi az összefüggés a kettő között, és miért aggályos valóban a kiemelt beruházásokról szóló törvény.

Miről van itt szó?

A népszavazási kérelem egy törvény törléséről szól, konkrétan a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló törvényről beszélünk. Maga a törvény meghatározza a kiemelt jelentőségű beruházások fogalmát, illetve azt, hogy ilyenkor mi az eljárási rend.

A legfontosabb aggályt a törvény 1/A szakasza jelenti: kiadott kormányrendelet állapítja meg – a kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánítással egyidejűleg – a kiemelt beruházás helyszínét és közvetlen környezetét. Látszólag ez nem probléma, valójában viszont az, hogy ezt kormányrendelet állapítja meg, elvonja minden más szervtől – aki jogszabály szerint eljárhatna – ezt a jogosultságot. És ez kiváltképpen az önkormányzatokat sújtja.

Ez önmagában is aggályos két szempontból is: egyrészt, hogy ezáltal az önkormányzatoknak sokszor nincs hatáskörül a saját területükön lévő beruházásokra. Oké, hogy a városkép tekintetében meghatároz némi védelmet a törvény, illetve tájékoztatás-kérésre joguk van, de azért legyünk őszinték, ezek elég csekély jogosultságot jelentenek. A másik aggály pedig tisztán politikai: mivel a vidéki nagyvárosok egy jelentős része ellenzéki kézben van, ezért a kormány gyakorlatilag ellenzéki hatásköröket vont magához saját döntéssel. Ez azért számos demokratikus alapelvvel is szembe megy főleg így önkormányzati ciklus közepén.

Angyal Károly Tibor az LMP-Magyarország Zöld Pártja elnökségi titkára

Mi köze akkumulátorgyárakhoz?

Sokáig úgy tűnt, hogy semmi. Ugyanakkor az elmúlt időszakban bebizonyosodott, hogy mégis. Ugyanis az akkumulátorgyárak ellen számos helyi népszavazást indítottak el, melyekből a győri vált a legismertebbé. Ott ugyanis a Nemzeti Választási Bizottság a kérelmet elutasította, majd a Győri Törvényszék elrendelte a népszavazást. Aztán azonban az Alkotmánybíróság mégis azt állapította meg, hogy nem tartható népszavazás.

A taláros testület indoklásában az szerepel, hogy a győri népszavazási kérdés „csak látszólagosan irányul helyi közügyre, az eljáró bíróság figyelmen kívül hagyta a kiemelt beruházássá nyilvánítására vonatkozó jogszabályok célját”. Magyarán szólva a kiemelt beruházás nem helyi ügy, emiatt helyi népszavazás sem lehetséges.

Személyes vélemény

Magam részéről nyilvánvalónak gondolom, hogy a kiemelt beruházásokról szóló törvény maga is Alaptörvénybe ütközik. Noha helyi népszavazás valóban csak önkormányzati hatáskörben lévő ügyekben tartható – és e téren formálisan indokolható az Alkotmánybíróság álláspontja – a jogkörök ilyen módon történő elvonása az önkormányzatiság alapelvébe ütközik. Ráadásul az akkumulátorgyárak esetében éppen azoktól vonják el a döntés, illetve a döntés befolyásolásának jogát, akiknek a környezeti terheit a leginkább viselnie kell.

Szóval magam részéről helyesnek érzem a Kúria döntését és remélem, hogy az Alkotmánybíróság most nem fogja elkaszálni. Ha a jogszabályokat nézzük, szerintem nincs miért aggódni, ha az Alkotmánybíróság összetételét, akkor annál inkább…

Borítókép forrása: index.hu