Amióta léteznek az önkiszolgáló kasszák a nagyobb áruházakban, azóta én is elég sokszor használom őket, mivel a legtöbbször gyorsabb sorra kerülést jelentenek, mint a hagyományos kasszák. Ugyanakkor van egy eset, amikor nagyon nem szeretem őket: amikor nagy mennyiségű terméket vásárolok. Olyankor szinte mindig bejelez valami miatt a gép, ami miatt szükség van valamelyik alkalmazottra, ez pedig már több kényelmetlenség, mint egy hagyományos kassza. Ezért úgy gondolom, hogy ez addig jó, amíg a választás adott.

Nemrégiben azonban tudomásomra jutott egy olyan történet, amin kissé ledöbbentem: tegnap délután az egyik pécsi nagyáruházban az egyik hagyományos kassza sem működött, csak az önkiszolgálók. Amikor pedig a vásárlók kérdezték az ott lévő személyzetet, hogy ez mégis hogyan lehetséges, akkor azt a választ kapták, hogy nincs ember rá. Ez önmagában elég érdekes egy multinál…

A szituáció több problémát is eredményezett: egyrészt hatalmas sor torlódott fel az önkiszolgáló gépeknél, másrészt édesanyám – aki jelen volt – átélt egy olyan élményt is, hogy az előtte lévő idős pár véletlenül egy olyan kasszához ment, ahol csak bankkártyás fizetés lehetséges, náluk pedig csak készpénz volt. Mire az ott lévő alkalmazott minősíthetetlen hangnemben kezdett el velük beszélni, hogy „már olvasni sem tudnak”. Ugyanakkor több vásárló az idős pár védelmére kelt, hogy ez az egész nem fordult volna elő, ha lenne normális kassza.

És ekkor még nem volt vége…

Miután a vásárlók végeztek a bevásárlással és mentek volna ki az autójukhoz, újabb élményben volt részük: a bejáratnál két ember megállította őket, hogy kérnék a blokkot, ugyanis ellenőrzik, hogy tényleg az szerepel-e a vásárolt áruk között, ami a blokkon. Na, ez ismételten többeket felbosszantott, ugyanis hogyha van arra ember, hogy a blokkokat ellenőrizze, akkor miért nincs arra, hogy valaki beüljön a kasszába? Voltak olyanok is, akik kerek-perec megtagadták az együttműködést, mondván, hogyha az üzlet a vásárlókkal végezteti el a pénztárosi munkát, akkor bízzon meg bennük annyira, hogy jól csinálták!

Nyilván egy ilyen történet után lehet vitázni, hogy kinek van igaza, de ettől még a tény az tény marad: van, aki nem szereti az önkiszolgáló kasszákat vagy egyszerűen nem boldogul velük. És ez nem a vevő hibája, hiszen miért is kellene ismerni ezeknek a működését? Emiatt azt gondolom, hogy – önkiszolgálás ide vagy oda – legalább egy hagyományos kasszát folyamatosan működtetnie kellene minden üzletnek.