A CÖF és a Megafon letagadták, hogy együttműködtek a Fidesszel, így nem lehetett büntetni

Sokak által felmerült kérdés volt már, hogyha az ellenzéki pártfinanszírozást ilyen szigorúan büntetik, akkor a CÖF és a Megafon – akik a kampányidőszak alatt külön-külön milliárdos, ill. több százmilliós költést produkáltak, hogy úszhatták meg. Az ÁSZ azonban választ adott erre a kérdésre. Már ha lehet válasznak nevezni ezt…

A CÖF és a Megafon kampánytevékenységét is vizsgálta az ÁSZ, de ott nem talált olyan problémákat, mint az ellenzéki kampányban – magyarázta Windisch László a sajtó képviselőinek tartott keddi háttérbeszélgetésen. 

A Telex beszámolója szerint az ÁSZ nem vizsgált többet annál, mint amit az ellenzéki összefogás miniszterelnök-jelöltje és az MMM vezetője is állított, vagyis ahogy Márki-Zay nyilatkozta: „volt egy MMM-számla, ami a központi kampány működtetését szolgálta”. A jelentés pedig, mondta Windisch, azt állapította meg, hogy Márki-Zaynak ez az állítása igaz, viszont ez azt jelenti, hogy a hat ellenzéki párt tiltott kampányfinanszírozást fogadott el egy civil szervezettől.

Az nem baj, ha valaki kampányol…

Windisch László szerint világszerte azt tapasztalni, hogy a kampányidőszakokban is a politikai üzenetek leghangosabb közvetítői kevésbé a pártok, sokkal inkább sajtóorgánumok, a közösségi média, influenszerek, agytrösztök, kutatóintézetek, civil szervezetek töltik be ezt a szerepet. Ezt az ÁSZ elnöke proxykampánynak nevezi, amiben – mint ezt nagyon sokszor elmondta – a sajtó is részt vesz, többször emlegetve a kormánytól független orgánumokat, bár egyszer az Origót is megemlítve. Azzal viszont Windisch szerint nincs semmi baj, ha pártokon kívüli szervezetek is folytatnak kampánytevékenységet.

Az elnök prezentációjában kiemelt jogi definíció szerint a kampánytevékenység a következőt jelenti: „kampányeszköz kampányidőszakban történő felhasználása és minden egyéb kampányidőszakban folytatott tevékenység a választói akarat befolyásolására vagy ennek megkísérlése céljából”. Ebbe a plakátolástól a politikai hirdetésekig és gyűlések szervezéséig sok minden beletartozik. Windisch László elmondása szerint viszont ezzel egészen addig nincs semmi baj, amíg egy civil szervezet, influenszer, elemzőintézet, sajtótermék vagy magánszemély ezt saját elhatározásából, saját kútfőből, a saját értékrendjének megfelelően teszi. Ez a sajtó-, szólás- és véleményszabadság lényege, így nem szabad bélyegként egyes szervezetek homlokára sütni, hogy kampányoltak.

Az anyagi támogatás már baj…

Ez nem tiltott dolog. Ami viszont tilos, az az, ha a pártok támogatást fogadnak el, közvetlenül pénz vagy egyéb anyagi támogatás formájában. Az pedig, ha egy kampányoló szervezet és az általa támogatott párt között összehangoltság állapítható meg, már ilyen tiltott kampányfinanszírozásnak minősül.

A hatpárti együttműködés esetében az ÁSZ jelentése szerint mindkettő megvalósult, mert az MMM fizette a pártok költségeit, és nem közvetlen anyagi támogatás formájában is.

Amíg ebben semmi más összehangoltság nem állapítható meg a kampányoló szervezet által támogatott pártokkal, addig nincsen szó tiltott kampányfinanszírozásról a mai jogszabályok szerint. Az elnök diáin egy egész lista volt látható arról, hogy az MMM és a hat ellenzéki párt milyen formában működött együtt. A pénzt adó civil szervezetnek és a kampányoló pártoknak

  • volt közös miniszterelnök-jelöltje,
  • összehangolt kampánytevékenysége, amit a kampánytanács formájában szervezetten, intézményesen végeztek,
  • voltak közös kampányanyagai,
  • közösen fizetett rendezvényei
  • és mindezt a civil szervezet finanszírozta.

Windisch László azt mondta, a CÖF és a Megafon tevékenységét is vizsgálták, és azt állapították meg, hogy ezeknél a fenti lista egyik eleme sem volt meg: az ÁSZ nem találta intézményes együttműködés, közös miniszterelnök-jelölt, közös kampányanyagok, közösen finanszírozott rendezvények és párttámogatás nyomát.

Csak kérdezni tudnak…

Az ÁSZ nem nyomozó szerv, nem titkosszolgálat, alapvetően dokumentumok bekérésével tud operálni. Ha alá tudják támasztani akár tanúkkal, akár dokumentumokkal, hogy volt informális együttműködés pártok és civil szervezetek vagy mások között, ahol közösen határoztak arról, hogy milyen politikai tevékenységet folytasson egy párttól független jogi személy, akkor megállapítható lenne a tiltott támogatás. De azon kívül, hogy az ÁSZ megkérdezi a résztvevőket, ennek kiderítésére nincs eszköze. Mivel a CÖF és a Megafon a megkérdezésre nemmel válaszolt, további vizsgálatnak nem volt helye.

Ezzel a kör bezárul. Most már csak arra leszek kíváncsi, hogy a következő bűnelkövetőt, akit elkap a rendőrség, és letagadja a cselekményét, elengedik-e mondván, nincs más nyomozásnak a helye. Illetve vajon tavasszal az adózásom során elég lesz-e annyit mondanom a NAV-nak, hogy nem csaltam adót ahhoz, hogy soha többet ne ellenőrizzék ezt nálam. Mert ha ezekre a kérdésekre nem a válasz, akkor ez az indoklás több mint komolytalan.