Az Országgyűlés mai ülésén Keresztes László Lóránt, az LMP pécsi képviselője interpellációval fordult a kormányhoz „Mikor kapnak támogatást a vidéki városok a helyi közösségi közlekedés működtetéséhez?” címmel.

Keresztes felszólalásában felhívta arra a figyelmet, hogy a magyarországi vidéki városok egy fillér támogatást sem kapnak a településeken belüli, helyi tömegközlekedés fenntartására. Emiatt például Pécs, Debrecen, Miskolc és Szeged mellett több város magára marad ennek a fontos, a település életében alapvető fontosságú közszolgáltatás finanszírozásában.

A pécsi képviselő korábban már többször megkérdezte az Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy továbbra is fent akarják-e tartani azt a 2021-es döntést, amivel a kormány teljesen kivonult a városok helyi közlekedésének támogatása mögül. Emellett Keresztes arra is emlékeztette a kormány képviselőit, hogy az elmúlt években nyújtott be olyan módosító javaslatokat a költségvetéshez, amik révén a vidéki városok – így Pécs is – kaphattak volna támogatást a helyi tömegközlekedés finanszírozására. Azonban ezeket az indítványokat a Fidesz-KDNP képviselői egyik alkalommal sem támogatták, emiatt a nélkülözhetetlen forrásokat nem kaphatták meg a városok.

Keresztes úgy gondolja, hogy vannak olyan témák, amik nem lehetnek pártpolitikai csatározások tárgyai. Ilyen a helyi tömegközlekedés támogatása a vidéki városokban. Ezért a képviselő igyekezett Pécsen az összes politikai szereplővel konzultálni a témában. Egy fórum során – amiről korábban itt írtunk – még Barkóczi Csaba, a Fidesz képviselője is elismerte, hogy Pécsnek szüksége lenne a város tömegközlekedését támogató plusz forrásokra, és abba is beleegyezett, hogy közösen kérjék a kormánytól a 2021-es döntés felülvizsgálatát.

Az LMP politikusa azt szerette volna megtudni, hogy a kormány miért döntött úgy 2021-ben, hogy nem kívánja támogatni a vidéki városok helyi tömegközlekedését, nem érdemelnek támogatást a vidéki városok? Mivel több millió magyar embert érint, nem csak a vidéki városokban élőket, hanem az oda, mindennap dolgozni és tanulni bejárókat, ezért a minisztérium folytat-e bármilyen egyeztetést az érintett településekkel annak érdekében, hogy ismét részesülhessenek támogatásban?

A válaszadó Ágh Péter államtitkár szavait Keresztes úgy értékelte, hogy a kormány semmilyen megoldást nem készített elő ennek a rendkívül igazságtalan helyzetnek a megoldására. A kormány döntése nem előreviszi a vidéki városokat, hanem óriási érvágást jelent számukra. A pécsi képviselő azt is tisztázta az építési és közlekedési tárca képviselője számára, hogy 2014-ben nem a kormány, hanem a magyar állam, tehát lényégben az adófizetők fizették ki az önkormányzatok akkori adósságát.

Mivel Keresztes nem fogadta el az államtitkár válaszát, ezért arról az Országgyűlés később fog szavazni.

A teljes felszólalást és az államtitkár válaszát itt nézhetik meg: