Ma Pécsett tartott sajtótájékoztatót Dr. Keresztes László Lóránt országgyűlési képviselő, az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottságának elnöke a helyi közösségi közlekedés finanszírozásával kapcsolatban.
Elmondta, hogy Lázár János ez év elején jelentős változtatásokat jelentett be a helyközi közösségi közlekedés finanszírozásával kapcsolatban. Arról azonban továbbra is hallgat a miniszter és a kormány, hogy a vidéki városok egyáltalán nem kapnak támogatást a központi költségvetésből a helyi közlekedési feladatok ellátásának finanszírozására.
Több alkalommal próbált a lehetséges fórumok mindegyikén válaszokhoz jutni a kormánytól arra a kérdésre, hogy miért hagyják magukra a vidéki városokat. Nemrég az Országgyűlésben tette fel kérdéseit interpelláció formájában, amelyekre a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára, Ágh Péter válaszolt. Keresztes ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a feltett kérdésekre adott válaszban hosszú hónapok hallgatása után egy beismerő vallomást tett a kormány.
Ágh Péter államtitkár ugyan elismerte, hogy a közösségi közlekedés egy fontos közszolgáltatás, de egyértelművé tette, hogy a kormány nem akarja felülbírálni a 2021-es megszorító intézkedését, amellyel gyakorlatilag kivonultak a helyi közlekedés finanszírozása mögül és amellyel magára hagyták többek között Pécs, Miskolc, Debrecen és más vidéki városok és azok vonzáskörzetének lakosságát.
Az államtitkár arra is utalt, hogy az önkormányzati választások után hajlandóak lesznek valamennyi várossal leülni tárgyalni. Keresztes szerint ez alapján nyilvánvaló, hogy a kormány nem rendszerszintű megállapodásban gondolkodik, hanem egyedi elbírálás és politikai megfontolás alapján születhetnek majd döntések. Felháborítónak és elfogadhatatlannak nevezte, hogy a kormány ilyen módon döntene az egyik legalapvetőbb közszolgáltatás finanszírozási kérdéseiről.
Hangsúlyozta, hogy mivel a vidéki városok és vonzáskörzetük egyik legfontosabb közszolgáltatása a közlekedés, ezért a városok napi működése, fejlesztése is elképzelhetetlen jól működő tömegközlekedés nélkül. Elmondta, hogy egyetértenek a kormánnyal abban, hogy tarifaközösségre van szükség és abban is, hogy a vidéki városoknak kell a gazdaságfejlődés motorjaivá válniuk. Hozzátette ugyanakkor, hogy ebből a szempontból is elengedhetetlen a közlekedés megfelelő működtetése és finanszírozása.
Elmondta, hogy levélben fordul valamennyi megyei jogú város polgármesteréhez és a már ismert polgármester-jelöltekhez és arra fogja kérni őket, hogy mondják el a véleményüket, nyilvánuljanak meg a közlekedés kérdésében.
Szükség van arra is, hogy kormánypárti politikusok is elmondják a véleményüket és a saját városaik érdekeit nézzék, ne a pártpolitikai hűség legyen irányadó számukra. – mondta.
Beszélt arról is a sajtótájékoztató végén, hogy konkrét javaslatokat is tettek már le ebben a témában a kormány elé, amelyek arról szólnak, hogy a helyi közösségi közlekedés finanszírozását úgy kellene megoldani, hogy a szükséges források egyharmadát a központi költségvetés, egyharmadát a helyi önkormányzatok, egyharmadát pedig a jegybevételek biztosítanák. Ezáltal nem csupán a jelenleginél olcsóbb, de jobb minőségű szolgáltatás lenne elérhető. Pécs és térsége esetében pedig egy ilyen változtatás azt jelenthetné, hogy újra erőteljesebb gazdasági kapcsolatokat lehetne kialakítani a Dunántúl legnagyobb városa és vonzáskörzete között abban az esetben, ha egy egységes és jól működő közösségi közlekedést sikerül működtetni. Hangsúlyozta, hogy ez valamennyi más vidéki város esetében is így van.