Vitézy szerint Lázár János nem csak vonalbezárásokat és járatritkításokat készít elő, de folytatja a magyar vasút leépítését is

Lázár János vasúti vonalbezárásokat és jelentős járatritkítást előrevetítő törvénymódosítást nyújtott be a Parlamentnek. Nézzük sorban!- olvasható Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés tagja, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője, a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság elnöke, a Magyar Urbanisztikai Társaság Közlekedési Tagozat vezetője a Facebook-oldalán közzétett bejegyzésében. Vitézy Dávid a pdf-ben itt elérhető 9 oldalas törvényjavaslat alábbi részeit emelte ki.

Járatritkítás: csökkentené a minimális szolgáltatási szintet a törvényjavaslat, így ezen túl már csak napi 2 (azaz kettő!) járatnak kell majd közlekednie:

– a járásközpont és a vármegyeszékhely között,

– a szomszédos vármegyeszékhelyek között, valamint

– Budapest és a vármegyeszékhelyek között.

Miközben manapság már nem csak Ausztriában vagy Németországban, de Csehországban is az a cél, hogy óránkénti ütemes menetrend legyen minden főbb relációban, mi visszafelé haladunk ez ügyben is. Budapest és a nagyvárosok jelentős része között egyébként ma is megvan az óránkénti ütemes menetrend Magyarországon. Miért nem az óránkénti ütemes menetrendet célozza meg a törvény, miért akarunk visszalépni abból is, ami már megvan?

Vonalbezárás: két ponton is látszik, hogy további vidéki vasútvonalak bezárását készíti elő Lázár János. Egyrészt a törvénybe bekerülne, hogy “ha a vasúti személyszállítási közszolgáltatást végző közlekedési szolgáltató által végzett személyszállítási közszolgáltatás műszaki okból vasúti járművel nem látható el”, akkor egyes vasúti szabályokat már nem kell alkalmazni. Ez nyilván a már bezárt vonalak esetében már mindegy, tehát a törvénymódosítás további vonalbezárásokat vetít előre.

De ennél közvetlenebbül is látszik a szándék: a törvényjavaslat kimondaná, hogy minden relációban csak egyféle közlekedési móddal, a törvény szava járása szerint “a leghatékonyabb közlekedési móddal” látná el a jövőben a közszolgáltatást az állam. Nem is tagadja a törvényjavaslat, hogy ezzel jelentős szolgáltatáscsökkentést készít elő, szó szerint ezt írja: “Nem szűnhet meg olyan vonat és busz közötti párhuzamosság, ahol a párhuzamosság megszüntetése 50%-nál nagyobb mértékű eljutási idő növekedést jelentene.”.

Tehát, ha a vasútvonal bezárása miatt “csak” másfélszeresére nő majd az eljutási idő, az még Lázár Jánosnak rendben van.

Arra kérek minden országgyűlési képviselőt, hogy mondjanak nemet a magyar vasúti közlekedés további leépítésére, Lázár János járatritkítási és vonalbezárási terveire! – olvasható Vitézy Dávid bejegyzésében.