Nagyon szeretem a társasjátékokat, időnként szoktunk haverokkal összejönni csak ebből a célból. És bár eddig az oldalon nem nagyon volt erről szó, most úgy döntöttem, hogy néhányról írok rövid ismertetést, hogy kiknek ajánlom, mit szerettem benne, mit nem. Az első választott játék a TV-műsorként megismert Árulók – Gyilkosság a Kastélyban társasjáték-adaptációja.
Jó irányba indultak el vele
Olyan szempontból érdekes volt számomra ez a társas, hogy a TV-műsor ugyebár eleve egy játék-adaptáció, most meg a játékból készült műsorból csináltak megint egy játékot. Tehát visszatérünk az alapokhoz?
Szerencsére nem. A társasjáték remekül modellezi le a televíziós műsort, annak minden egyes kihívásait, viszont teszi ezt úgy, hogy ellentétben a műsorral, itt nem lehet kiesni. Ez azért nagyon fontos, mert így nincs meg az a veszély, hogy valaki a játék 10. percében kiesik, a többiek pedig még 90 percet játszanak nélküle.
Alapból minden játékos 8 arannyal indít, amikből veszít, hogyha kiszavazzák, vagy ha meggyilkolják, de nem esik ki.
A játék elején mindenki kap egy kártyát, így egyvalaki lesz áruló, mindenki más ártatlan. Az ártatlanok fő feladata itt is az Áruló lebuktatása, az Áruló viszont nem csak gyilkol, más feladatai is vannak.
4 nap, 16 esemény
A játék 4 napot modellez le a kastélyban, és minden nap 4 különböző esemény van. Az első a csapatjáték, ahol egy feladatot kell teljesíteni a csapatnak közösen, hogy növeljék az aranykészletet, ami a játéktéren együtt gyűjtenek a játékosok. Azonban az Árulónak itt már van némi extra feladata, mindig kell egy titkost küldetést teljesítenie a csapatjáték közben. Ha tudja teljesíteni, akkor gyilkolhat csak éjszaka.
A második esemény a kiszavazás, ahol mindenki megjelöli azt a személyt, aki szerinte az Áruló. A legtöbb szavazatot kapó elveszít 2 aranyat.
A harmadik esemény egy egyéni játék, a csapattagok versenyeznek egymás ellen, és a győztes jutalmat kap. A jutalom lehet egy pajzs – védelem a gyilkosságtól – egy tőr – dupla szavazat éjszaka – vagy arany. Ezt nem kell a játékosnak felmutatnia addig, amíg nem akarja használni.
A negyedik esemény az éjszakai gyilkosság, ahol az árulónak egy nyilat kell mozgatnia, miközben mindenki másnak be van kötve a szeme és zene szól, hogy minél jobban korlátozzák az érzékelést. Akit meggyilkolnak, az veszít 2 aranyat és nem szavazhat a következő napon.
Így telik el négy nap, amikor az utolsó napon lehull a lepel az Árulóról. ekkor mindenki kap még pontokat. Az ártatlanok annyiszor 2 pontot kapnak, ahányszor a 4 nap alatt eltalálták az Árulót, az Áruló annyiszor 2 pontot, ahányszor gyilkolni tudott. Az első két játékos pedig még egy utolsó próbatételt kell, hogy teljesítsen.
Ami annyira nem tetszett
A játékban túl nagy az önkontroll szerepe. Nagyon könnyű csalni, ha valaki egy pillanatra elmozdítja a szemkendőjét, amikor vaknak kellene lennie, illetve az ártatlanok számára csak utólag derül ki, hogy mik voltak az áruló extra feladatai, de lehet, hogy akkor már nem emlékeznek mindenre. Tehát nagyon nagy a játék becsületkódex-faktora. Szerintem egyébként ez tipikusan az a játék, ahol jó, ha van egy külön játékmester, aki nem játszik, csak vezeti az egészet és mindent ellenőriz.
Nekem személy szerint az utolsó játék nem tetszik. Ez arról szól, hogy a játék végén a 2 legtöbb pontot szerző játékos felír papírra egy szót: ártatlan vagy áruló (itt már mindegy, hogy eredendően mi volt). A végeredmény a következő:
- Ha mindketten ártatlan-t írnak, mindketten nyernek és megosztják a közösen gyűjtött aranyakat.
- Ha az egyikük árulót ír, a másik ártatlant, akkor az nyer egyedül mindent, aki az árulót írta.
- Ha mindketten árulót írnak, mindketten veszítenek és a harmadik legtöbb aranyat gyűjtő nyer.
Ez egy nagyon izgalmas játékmechanika olyankor, amikor valaminek van tétje, például egy olyan tévés vetélkedő esetén, ahol valóban milliókat lehet nyerni. De szerintem teljesen felesleges, amikor csak a játék öröméért játszunk. Igazából annak nincs súlya, hogy egyedül nyerünk vagy a társunkkal, viszont egy árulás akár konfliktus forrása is lehet később. Így én ezt nem tettem volna be a végére.
Ami pedig még zavar az a limitált játszmák száma. Összesen 6 paklinyi kártya van a játékban, és nem nagyon lehet ismételni. A csapatjátékokat, egyéni versenyeket még talán lehetne is, de ha egyszer már tudjuk, hogy az adott pakliban mik az Áruló extra feladatai, onnantól azt is tudjuk, hogy aki ezeket próbálja teljesíteni, az alighanem az Áruló. És azért a 14.000-es ár 6 játékért kicsit soknak tűnik…
Összegzés
Az Árulók – Gyilkosság a Kastélyban egy fantasztikus játék, feszült, izgalmas, van, amikor kooperálni kell, máskor versenyezni, de soha nem ismétli önmagát. Külön tetszik, hogy egyes feladatokhoz kell a modern technika, máskor a lexikai tudás, harmadik alkalommal a kreativitás, tényleg nagyon változatos. Külön érdekes, hogy miközben bíznunk kell egymásban, valakiben mégsem bízhatunk meg.
A játék kb. 90 perc alatt játszható le, ami szerintem rendben van, nem kell rászánni egy komplett délutánt, az élmény pedig nagyon egyedi. Viszont tényleg becsületes csapattal kell játszani, mert egyetlen csaló ember is tönkreteheti a teljes játékélményt.
Elsősorban felnőtteknek tudom ajánlani, de gyerekek is játszhatják, ha van valaki, aki ellenőrzi őket.