Váradi Marianna, a Pécsi Nemzeti Színház kétszeres Nívó-díjas szoprán énekesnője az ezredforduló pécsi operajátszásának legnagyobb, nemzetközi színtéren is bizonyított énekese, aki oratóriuménekesként is rendkívül széles repertoárral rendelkezik, 1966. március 13-án született Hajdúnánáson.
Tanulmányait a debreceni konzervatóriumi érettségije után Budapesten, a Zeneakadémián folytatta, ahol Bende Zsolt és Andor Éva növendékeként diplomázott 1991-ben. Közben Weimarban többek között a világhírű német szoprán, Hanne-Lore Kuhse és Lore Fischer kurzusán vett részt, és ösztöndíjat kapott a Stuttgarti Nyári Zeneakadémiára, a világhírű karmestertől, Helmuth Rillingtől. Aktív hallgatóként vett részt, Rózsa Vera, Geszty Szilvia, Jevgenyij Nyesztyerenko, Anna Reynolds mesterkurzusain. 1993-tól Adorján Ilona tanítványa.
Zeneakadémiai tanulmányait követően, 2 évig ösztöndíjasa volt Budapesten az Operabarátok Egyesületének. Ez idő alatt Melinda és Norina szerepét énekelte a Magyar Állami Operaházban, utóbbival debütált Szegeden, 1991-ben. Operaénekesi pályáját 1992-ben a Pécsi Nemzeti Színháznál folytatta, s meghatározó szerepe volt abban, hogy az operatársulat népszerűsége ismét a színház átépítése előtti szintre emelkedett.
Szerepei között /Adina, Fiordiligi, Melinda, Norina, Violetta, Mimi, Musetta, Nedda, Rosina/ mind a drámaiakban, mind a vígoperaiakban kimagaslót, a Békés András rendezte Don Pasqualeban, Traviatában, a Horváth Zoltán rendezte Bohéméletben és Bajazzókban és a Balikó Tamás rendezte Sevillai borbélyban nemzetközi rangú alakítást nyújtott. Közben szerepelt Budapesten Haydn „Élet a Holdon” című operájában és vendégként Debrecenben, ahol Melinda, Suzanna és Pamina volt. Mozart Varázsfuvolájával a Pécsi Operakórus 1992- es turnéján Amerikában is nagy sikert aratott. 1993és’95 között, dolgozott a Bayreuthi Ünnepi Játékokon ahol viráglány-cover volt.
Nemzetközi karrierje: 1996—1998 a „Deutsche Oper am Reihn- Düsseldorf -— Duisburg” (Düsseldorf-Duisburgi Német Opera) tagja, ahol nemzetközi társulat tagjaként bizonyította ének és játéktudását. Humperdinck, Massenet, Mozart, Puccini, Rossini, Verdi, Wagner és Lehár szerepei mellet a Don Giovanni Zerlinája, a Bohémélet Musettája és a Sevillai borbély Bertája emelkedik ki.
2000-ben a debreceni társulat tagja. Erzsébetet énekelte Verdi Don Carlosában. A következő évtől ismét Pécsre szerződött, azóta is a legnagyobb szerepek megformálója, Rigoletto Gildájától, a Pillangókisasszonyon át, a Nagy Viktor rendezte Mozart Szöktetés a szerájból Konstanzájáig, Gounod Faust Margitig, valamint az immár slágerszerepnek számító Pamináig. Közben vendégként fellépett Budapesten az Új Színházban, a Don Giovanni Elvirájaként Selmeczi György rendezésében és Szegeden Mozart Figarojának Grófnőjeként.
Oratóriuménekesként Bachtól, Andrew Lloyd Webber Rekviemjéig terjedő repertoárra tett szert s ezzel itthon és külföldön is sikerrel szerepelt (Ausztria, Németország, Japán, Amerikai Egyesült Államok, Svédország, Hollandia, Olaszország). Klasszikus és romantikus szerzők (Haydn, Mozart, Beethoven, Brahms, Bruckner, Liszt, Dvorák, Verdi) mellett, a XX. századi komponisták, Kodály, Honegger, Bernstein és Richard Strauss műveivel Pécsett is hatalmas sikert aratott (Budvári Te Deum; Dávid király; ,,Jeremiás” szimfónia és Négy utolsó ének), valamint 2007.-ben Kurtág György: A megboldogult R.V.Truszova üzenetei című dalciklusát énekelte Pécsett, majd Budapesten a Művészetek Palotájában. A Pécsett is élő és alkotó szerző, Johann Georg Lickl műveit is énekelte („Világsztárok Pécsett” sorozat), EKF program keretében. Ez a koncert, Európa több országában egy időben került élő adásba a Bartók rádió közvetítésében.
2004-től oktat Kincses Veronika tanszékvezető meghívására a PTE. Művészeti Kar magánének tanszékén. 2007 – 2009 mesterkurzusokat tart a Bükki Művészeti Napok Nyári Zeneakadémián, majd az utódjaként létrejött Velencei-tavi Művészeti fesztivál Nyári Zeneakadémiáján. Zsűritagja volt az I. Nemzetközi Händel Énekversenynek 2007 évben. 2010-ben doktorált zenei előadó művészetből egyéni felkészülőként, a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti egyetemen, cum laude minősítéssel, Marton Éva, Csengery Adrienne, Pászthy Júlia, Perényi Eszter, Pogány Imola, Dolinszky Miklós, mint döntőtestület előtt.
Forrás: pnsz.hu