Egy közismert bank több szerződéses feltételét is tisztességtelennek minősítették nemrég egy közérdekű perben. A magyarországi bankok szerződéseinek legalább harminc-negyven százaléka tartalmaz ehhez hasonló feltételeket.

A bíróság azt minősítette tisztességtelenek, ha a bank a szerződés feltételeiben kiköti, hogy saját nyilvántartásai alapján is igazolhatja a banki papírok ügyfeleknek történt megküldését. Az ügyészség közleményéből az egyelőre nem derült ki, hogy pontosan melyik bank volt érintett a perben, de azt írták, hogy „közismert bankról” van szó. 

Az InfoRádió által megkérdezett szakértő, Bihari Krisztina ügyvéd szerint évek óta fennáll a probléma, hogy a bank bármilyen kis összegű fizetéselmaradás esetén a fogyasztó teljes tartozását lejárttá teheti. 

EZ VISZONT SÚLYOSAN SÉRTI MIND AZ UNIÓS IRÁNYELVEKET, MIND A HATÁLYOS NORMATÍV RENDELKEZÉSEKET.

Mindeközben a legtöbb pénzintézet üzletszabályzata, de még a fogyasztóval kötött szerződés is tartalmazza ezeket a feltételeket. Holott kizárólag súlyos szerződésszegés esetén lehetne egy fogyasztóval megkötött szerződést felmondani.

Az Európai Unió több előírása is kötelező érvényű a magyar pénzintézetekre és a jogalkalmazó bírók számára is.

Ezek egyértelműen rögzítik, hogy csak úgy lehet felmondani egy fogyasztóval szemben egy szerződést, ha előtte hónapokon keresztül legalább három alkalommal felszólítják a fogyasztót arra, hogy ha nem teljesít, akkor egy összegben fog lejárttá válni a teljes tartozás

– mondta Bihari Krisztina, az Index.hu-nak