A Műanyagmentes Július a Plastic Free Foundation kulcsfontosságú kezdeményezése, amely világszerte emberek millióinak kínál lehetőséget arra, hogy megtapasztalhassanak egy műanyag hulladéktól mentes világot és résztvehessenek a műanyagszennyezés problémájának megoldásában. A 2011-ben Ausztráliából induló, eleinte csekély résztvevőt számláló, mára már díjnyertes Műanyagmentes Július felhívás hosszú évek munkájának eredménye.

A pandémia ideje alatt jelentősen megváltozott az életünk, ami az egyszerhasználatos műanyagok használatát is megnövelte. Azonban becslések szerint 2020-ban még így is világszerte 326 millió résztvevője volt a kihívásnak. A globális közösségi támogatás és a széleskörű médiavisszhang is mutatja, hogy évről évre növekszik a csatlakozók száma. Még akkor is, ha óriási kihívásokkal állunk szemben, az emberek továbbra is lépéseket akarnak tenni annak érdekében, hogy részesei lehessenek a növekvő műanyag hulladék probléma megoldásának.

„Képesek vagyunk a két dolgot egyszerre csinálni- vigyázni egészségünkre és csökkenteni a környezetre gyakorolt hatásunkat. Egyszerűen nincs kifogás.”

MARY-LOUISE MCLAWS PROFESSZOR, EPIDEMIOLOGUS ÉS A WHO tagja
Kép forrása: National Geographic

Hatása a vállalatokra, iparágakra

A kimutatható pozitív hatások és változások és a műanyag hulladék csökkentésének előnyeit látva, sokan próbálják a kihívást a tágabb közösségeikben is népszerűsíteni. A kihívásban részt vevő vállalkozások például kihasználják az alkalmat arra, hogy felülvizsgálják a működésük során használt egyszer használatos műanyagokat, fenntarthatóbb alternatívákat keressenek, nyomást gyakorolnak a beszállítókra és növelik keresletüket a műanyagmentes alternatívák iránt.
Egyre több olyan vállalkozás, iparág tűnik fel, amelyek nem a nyereség érdekében fordítja a Műanyagmentes Július lendületét a műanyag hulladékkal kapcsolatos fellépésre.
Ebbe beletartozik a hulladék csökkentésére irányuló kezdeményezések bejelentése az ellátási láncok között, a változásért való együttműködés a globálisan, megbeszélések és webes szemináriumok, valamint lokálisan tett erőfeszítések.
A mozgalom 10 éves évfordulójára a kihívás a világ egyik legnagyobb környezetvédelmi mozgalmává vált. Azáltal, hogy emberek pozitív változtatásokat hajtanak végre ezen a területen saját életükben, közösségeikben, iskoláikban és munkahelyeiken, valódi hatást érnek el. Az pedig további hatással van a vállalkozásokra és a kormányok rendszerszintű változásainak végrehajtására.

Miért van erre szükség?

„A műanyaggyártás 2050-re majdnem megnégyszereződik – az újrahasznosítással már nem tudjuk megoldani a problémát.” 

REBECCA PRINCE-RUIZ, Műanyagmentes július alapító
Kép forrása: Greenpeace

Tudomásul kell vennünk a hulladékgazdálkodási rendszerek korlátait és az újrahasznosítási kihívásokat, mivel a valaha az egész világon előállított műanyag mindössze 9% -át hasznosították eddig újra. Ez azt jelenti, hogy az összes műanyag 91% -a jelenleg hulladéklerakóban vagy a környezetünkben van valahol. A Műanyagmentes Július kihívás ahelyett, hogy a problémára koncentrálna, meginvitálja az embereket, hogy legyenek részesei a megoldásnak. Az eredmény pedig fantasztikus. A globális mozgalom több mint 320 millió résztvevője döntött úgy a tavalyi évben is, hogy megtagadja az egyszer használatos műanyagokat júliusban és azt követően is. Nem véletlen tehát, hogy a kampány hatása jelentős.

Apró változtatások összeadódnak. 2020-ban, a világméretű járvány közepette is képesek voltak a résztvevők 904 millió kg műanyag hulladék felhasználásának elkerülésére. Ugyan a felmérések azt mutatták, hogy a kihívásban résztevők 66%-ának nehezebb volt változtatnia berögzött szokásain a pandémia miatt, mégis így éves szinten fejenként 21 kg-mal sikerült csökkenteniük a hulladéktermelést. Miközben a joghatóságok folyamatosan hulladékcsökkentési célokat dolgoznak ki és tervezik meg a válság kezelésének módját, láthatjuk, hogy a megoldás nem egy dologban összpontosul. A csomagolásban bekövetkezett változások, az eltiltások, a takarítások, a jobb hulladékgazdálkodás és a jobb újrafeldolgozási infrastruktúra mind fontosak, azonban a körforgásos gazdaság felé való elmozdulás megköveteli, hogy foglalkozzunk pazarlásunkkal és gondoljuk át az erőforrások felhasználását. A műanyag hulladék nélküli világ megteremtéséhez meg kell változtatnunk kulturális berögződésinket. A Műanyagmentes Július mindössze 10 éves, és a hatása már most messzemenő. Az akció globálisan megváltoztatta a közösségek és vállalkozások véleményét a problémáról.

Hol állunk most a műanyagszennyezés visszaszorításában?

Pontosan a Műanyagmentes Július első napján, tehát július 1-én lép életbe az egyszer használatos műanyagokat kivezető rendelet. Ez egy hatalmas előrelépés, amire sokan már nagyon régóta vártunk, ám ez nem jelent június 30-áról július 1-ére történő tündérmesébe illő változást. Az egyszerhasználatos műanyagok eltűnése időbe fog telni. Meg kell várni amíg elfogynak, kiürülnek a készletek. Még az is előfordulhat, hogy csak pár év múlva fognak véglegesen eltűnni ezek az eszközök az életünkből. Ezek a tárgyak az egyszer használatos műanyagból készült fültisztító pálcikák, evőeszközök, tányérok, szívószálak és ilatkeverő pálcikák, lufik és azok pálcái/rögzítőeszközei, hungarocellből készült ételtároló edények és italtartók, valamint ezek kupakjai és fedelei.
Ugyan messze még vége, de ez már egész nagy sikernek elkönyvelhető eredmény.

A változásban neked is nagy szereped van, csatlakozz a Július 1-én induló kihíváshoz!

Ha most vennél először részt a Műanyagmentes Július kihívásban, akkor nem árt, ha van egy kis „úti-kalaúz”, amely segít eligazodni, mire is kell figyelned. A Greenpeace pár évvel ezelőtt összegyűjtött 10 hasznos tippet, hogy segítsék az újonnan csatlakozókat:

1.Használj vászontáskát!
2.A zöldséget és kiflit ne eldobható műanyagba tedd!
3.Mondj nemet a szívószálra!
4.Légy PET-mentes!
5.Viszlát, eldobható műanyag pohár!
6.Válaszd a felesleges csomagolóanyagtól mentes termékeket!
7.Kajarendelés? Inkább főzz!
8.Válassz eldobhatócsomagolás-mentes kozmetikumokat!
9.Fogyassz kevesebbet!
10.Légy te a változás motorja, győzz meg másokat!

Ha valami extrábbra vágysz és a környezetvédést összekötnéd egy kis szórakozással vagy konkrét programmal, akkor fusd át a Greenpeace Műanyagmentes Július kihívásait és válassz magadnak egyet, többet vagy akár az összeset is.

Ha pedig gondolkozol rajta, hogy részt vegyél- e a Műanyagmentes Júliusban, de túl ijesztőnek vagy drasztikusnak tartod a kihívást,esetleg úgy érzed, úgy sem tudnád teljesíteni, akkor ajánlom a hulladekmentes.hu cikkjét. Mert a pozitív megerősítés mindig jól jön.

„A viselkedésmódosítás olyan eszmék elterjedéséhez vezet, amelyek megváltoztatják társadalmi normáinkat és az üzleti és kormányzati közöss elvárásainkat – a viselkedésváltozás a kulturális és a rendszerváltozás magva.”

COLIN ASHTON-GRAHAM
Akil Mazumder fotója a Pexels oldaláról

Kiemelt kép forrása: Plastic Free July