Egy több mint kétmilliárd forintos európai uniós támogatásból megvalósuló fejlesztés révén mesterséges intelligencia alapú önkiszolgáló ügyintézési pontokkal (KIOSK) bővülnek a kormányablakok és okmányirodák.

Az Európai Unió által finanszírozott projekt célja 400 darab érintőképernyős önkiszolgáló ügyintézési pont létrehozása. A bejelentés szerint már idén kilenc helyen elérhetővé teszik az érintőképernyős oszlopokat. Uzsák Katalin, a Miniszterelnökség területi közigazgatás működtetéséért felelős heyettes államtitkár elmondta, hogy terveik szerint 2022 végére az ország 301 kormányablakában, valamint 6 okmányirodájában válik elérhetővé a berendezés. A kormányhivatalok kisebb átépítéssel készülnek az érintőképernyős önkiszolgáló ügyintézési pontok védett helyen való felállítására, amelyek az irodák nyitvatartási idején túl, vagyis a nap 24 órájában helyettesíthetik az ügyintézőket.

A projektről szóló sajtótájékoztatón Hajzer Károly, a Belügyminisztérium informatikai helyettes államtitkára elmondta, hogy kezdetben 12 ügytípus közül választhatnak a felhasználók. A KIOSK eszközök elektronikus támogató környezetét és a kapcsolódó támogató funkcióit Mesterséges intelligencián alapuló technológián kívánják továbbfejleszteni, így automatizálva bizonyos ügytípusokat – számol be róla a kormányhivatal.hu.

A projektet a Széchenyi 2020 programban valósítja meg a konzorciumvezető Belügyminisztérium és a projektben részt vevő konzorciumi partnerek (Budapest Föváros Kormányhivatala, az IdomSoft Zrt., a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség és a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.), melynek várható befejezése 2022 decemberén alakul.

A KIOSK eszközök meggyorsíthatják a szolgáltatás igénybevételét egyfajta hibrid módszert képezve a személyes és elektronikus ügyintézési tér között. Ez azt jelenti, hogy kevesebb sorbanállást és várakozást, valamint teljesen automatizált, ügyintézői beavatkozás nélküli ügyintézést ígér a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.

A rohamosan gyorsuló technológiai fejlődésnek köszönhetően egyre több helyen figyelhető meg az informatikai rendszerekre való átállás. A mesterséges intelligencia alkalmazásával csökkenthető a szektor dolgozóinak leterheltsége, ezzel felgyorsítva a monoton folyamatokat. Egyelőre még az alkalmazotakkal együtt, vagy néhol már csupán limitált létszámban foglalkoztatott munkavállalókkal applikálják ezeket az eszközöket. Mindenesetre jövőre már nem csak az önkiszolgáló pultok és a gyorséttermi KIOSK-okon keresztül fog találkozni a mesterséges intelligenciával, de a hivatalos ügyeket is segít elintézni.