Nem túlzás azt állítani, hogy belefulladunk a fogyasztói társadalom hatására felhalmozott – és továbbra is folyamatosan halmozódó- szemétbe. Az éves globális műanyagtermelés mintegy 380 millió tonna (és növekszik), amelynek több mint 90%-a hulladékká válik. Attól még, hogy szelektív kukákkal látják el a településeket, és hallottunk már a hulladék újrahasznosításról egyáltalán nem szűnik meg végeláthatatlan szeméttel járó világszintű probléma. Hulladékgazdálkodási rendszereink korlátozottak, az újrahasznosítás még mindig hatalmas kihívásokat tartogat. Az eddig valaha globálisan előállított műanyag mindössze 9% -át hasznosították újra. A maradék 91% jelenleg hulladéklerakóban vagy a környezetünkben van valahol. A statisztikák drasztikus adatokat mutatnak, amik hatására úgy érezhetjük, tennünk kellene valamit. Ezt megkönnyíteni hivatott az idén 11 éves Műanyagmentes Július kihívás.
A Műanyagmentes Július a Plastic Free Foundation kulcsfontosságú kezdeményezése, amely világszerte emberek millióinak kínál lehetőséget arra, hogy megtapasztalhassanak egy műanyag hulladéktól mentes világot és részt vehessenek a műanyagszennyezés problémájának megoldásában. A 2011-ben Ausztráliából induló, eleinte csekély résztvevőt számláló, mára már díjnyertes Műanyagmentes Július felhívás hosszú évek munkájának eredménye.
A mozgalom ahelyett, hogy a problémára koncentrálna, be kívánja vonni az embereket, hogy a megoldási folyamatba. A globális felhívás több mint 140 millió résztvevője, 190 országból döntött úgy a tavalyi évben is, hogy megtagadja az egyszer használatos műanyagokat júliusban és azt követően is. Nem véletlen tehát, hogy a kampány hatása jelentős.
A kihívás a világ egyik legnagyobb környezetvédelmi mozgalmává vált és töretlenül halad előre. Világszerte a megkérdezett fogyasztók 29%-a (legalább 313 millió ember) hallott már a Plastic Free July-ról, és 13%-uk (140 millió ember) részt is vett benne.
Azáltal, hogy emberek pozitív változtatásokat hajtanak végre ezen a területen saját életükben, közösségeikben, iskoláikban és munkahelyeiken, valódi hatást érnek el. Az pedig további hatással van a vállalkozásokra és a kormányok rendszerszintű változásainak végrehajtására.
„Az emberek továbbra is lépéseket akarnak tenni annak érdekében, hogy részesei lehessenek a növekvő műanyag hulladék probléma megoldásának.”
Alátámasztják a fent említetteket a Plastic Free July 2021-es jelentésében megtalálható adatok is, melyből kiderül, hogy az elmúlt 11 év alatt a résztvevők 301 millió magatartásváltozást értek el (2,2 változás per résztvevő évente), amikor az egyszer használatos műanyaghulladékok visszautasítása mellett döntöttek. Az elmúlt 11 év alatt a Műanyagmentes Július mozgalom 2,3%-kal az összes palackozott víz, 3,1%-kal az összes gyümölcs- és zöldség csomagolás, és 4,0 %-kal az összes műanyag szívószál globális keresletét csökkentette.
Mit tehetsz te?
A Plastic Free July weboldalán személyreszabott eligazító paneleket találhatsz annak megfelelően, hogy milyen szinten és milyen területen szeretnél nekilátni a környezeted műanyaghulladék csökkentésének.
Ha nem szívesen szenvedsz az angollal, akkor a Zöldnek lenni jó! ökoblogon található Műanyagmentes Július megkezdését segítő, átfogó cikk is ugyanakkora segítségedre lesz.
A kihívásra hivatalosan is regisztrálhatsz a Plasctic Free July oldalon, aminek következtében te is tovább gyarapíthatod a mozgalom sikerét és elterjedését!
Kép forrása: Facebook