Emlékszem még első egyetemi éveimre, ahol ki kellett alaposan számolni, hogy egy egyetemi partiról mikor indulok haza Kertvárosba. Két éjszakai busz volt, fél egykor és kettőkor, vagy fél 11 magasságában az utolsó nappalis buszok. Sok lehetőség nem volt, választhattam, hogy felszállok az aktuális buszra vagy 1.5-2 órát még ott maradok, ahol vagyok.  Aztán 10-11 évvel ezelőtt drasztikusan megnőtt az éjszakai buszok száma, szinte nem volt olyan óra, amikor legalább két busz közül ne választhattam volna.

Ez nyilván nagyon kényelmes volt, ám gazdaságilag abszolute nem megérő a városnak. Ezeken a buszokon jellemzően 1-2 ember utazott, miközben a busz fogyasztotta az üzemanyagot, a sofőr éjszakai műszakban volt, a kiadások tehát hatalmasak voltak vele kapcsolatban. Ezért aztán – bár érthető okokból sokaknak ez nem tetszett – közel egy évvel ezelőtt a város erősen visszavett az éjszakai buszokból, ami egy indokolt döntést volt.

Van azonban az új (azóta néha változott, de az éjszakai buszokat kevésbé érintő) menetrenddel meg az azóta eltelt idővel kapcsolatban néhány gondolat, ami kikívánkozik belőlem, mert bár a változások okait értem, ennek vannak olyan tartalmi elemei, amik nem igazán tiszták nekem. Ezeket próbálom meg összeszedni. Ezúttal a belváros-Kertváros viszonylatot vizsgálom, de azért feltételezem, hogy más vonalakon sem nagyon más a helyzet (sőt, azt gondolom, hogy mondjuk Patacs vagy Hird felé még rosszabb).

Jelenleg az utolsó nappali buszok 22.45 környékén érnek az Árkádhoz. Ezután még 5 éjszakai busz indul Kertváros felé: 23 órakor, 23 óra 25 perckor, 23 óra 45 perckor, 0 óra 15 perckor, és 3 óra 55 perckor. Na, ez már önmagában izgalmas. Gyakorlatilag van egy olyan 3 óra 40 perces időszak, amikor egyetlen busz nem sok annyi nem jár. Mindezt úgy, hogy az utolsó busz igazából annyira nem indokolt: 4 óra 10 perckor indul már egy 73-as, szintén Kertvárosba, és azért nincs nagy különbség a két járat menetirányában.

Tehát jelenleg inkább látom az éjszakai buszokban a nappali időszak „meghosszabbítását”, mint hogy valóban éjszakai buszként funkcionálnának. Ezt főleg azért nem értem, mert – bár most vizsgaidőszak van – de a szorgalmi időszakban a jogász keddeken, közgáz szerdákon nem hiszem, hogy ne lennének olyanok, akik szívesen hazamennének, ha erre lenne lehetőség. Értem én, hogy félóránként nem indokolt buszokat indítani, de azért szerintem a közszolgáltatáshoz hozzátartozna, hogy legalább 1-1.5 óránként biztosítsanak egy buszjáratot, különösen most, amikor mindenhonnan azt halljuk, hogy tegyük le az autót és preferáljuk a közösségi közlekedést! És ezzel az 5 járattal ez még nem is lenne megoldhatatlan, hiszen egy bő 5 órás intervallumról beszélünk.

A másik, amit végképp nem értek, hogy hétvégenként miért nem lehet picit bővíteni. Volt időszak, amikor sokszor használtam éjszakai buszokat, és bizony volt olyan, hogy hétköznaponként rajtam kívül 1-2 ember lézengett a buszon. És elismerem, hogy erre nem kell éjszakai busz. Hétvégén viszont sosem volt ilyen, mindig rajtam kívül legalább 15-20 ember ott volt azon a buszon (egyszer konkrétan 5 embert még éjszakai ellenőrök is megbüntettek, mert nem tudták, hogy a nappali jegy éjszakai járatra nem jó). Azért ennyi ember igényére szerintem illő reagálni.

Ez a gondolat a hétvégén ismét eszembe jutott, főleg a Made in Pécs kapcsán. Annak idején a Fényfesztivál kapcsán is kritikával illettem az éjszakai buszok mennyiségét és nagyságát, és most is ezt kell tennem. A 8 Fesztivál helyszínből 4-ben 0.10-kor lett vége az utolsó koncertnek, éppen az utolsó busz indulásakor. Nyilván az Árkádhoz azért eltelik kb. 5 perc, mire odaér, de amíg egy Estből vagy Amperből talán oda lehet érni, addig egy Nappalinál vagy Made in Pécsnél már neccesebb, a Szabadkikötőből vagy a Sárkánybarlangból meg egyenesen képtelenség. És még az éjjeli órákban is azt láttam, hogy minden koncerten legalább százas nagyságrendű ember jelen volt. Nem hiszem, hogy közülük ne lett volna 5-80, aki mondjuk örült volna egy későbbi busznak. Értem én, hogy kevés az ember, kevés a busz, de Szilveszterkor is sikerült megoldani, ez meg szintén egy egyszeri esemény. Nem akarom elhinni, hogy egy ilyen volumenű, évente egyszer megtartásra kerülő esemény nem indokolhatna néhány extra járatot.

Ha van véleményed, írd meg a Facebookon kommentbe. Ha más városrészben élsz, írd meg, milyen ott az éjszakai buszközlekedés.