A korábbiakban is több véleménycikket osztottunk meg arról, hogy a vármegyebérlet és az országbérlet kiknek lehet kedvező és milyen hatással lehet az ország közlekedésére. Nemrégiben azonban egy olyan véleményt kaptam, ami felvázol egy újabb problémát a jelenlegi vármegyebérlet-rendszerben. Ezért úgy gondoltam, hogy leírom a történetet vitaindítónak.

Vármegyebérlet jó lenne…

A szituáció röviden: több olyan személy van, aki egyébként Hidason él, de Mázán dolgozik. Mindkét település Baranya megyében van, de a megyehatár környékén. Nekik busszal van lehetőségük munkahelyre járni, egy átszállással. Egy ilyen szakaszbérlet jelenlegi költsége számításaim szerint 14.200 forint. Ez pedig azt jelenti, hogy egy vármegyebérlettel ez most már 9.450 forintba kerül, tehát olcsóbb és nem csak egy szakaszra használható. Vagyis a vármegyebérlet az embereknek segítség…volna.

Az a fránya átszállás

Csakhogy itt jön elő a következő probléma: bár a két település nincs messze egymástól, de így is csak átszállással lehet eljutni az egyik helyről a másikra. Csakhogy az átszállási település nem más, mint Bonyhád, ami pedig már Tolna megyében található, és nincs olyan értelmes opció, amivel megyén belül lehetne maradni. Na, innentől az előbbi levezetés teljesen értelmét veszti: ugyanis a vármegyebérlet erre a szakaszra nem használható, hiszen mindkét járat, amit igénybe vesznek, elhagyja a megyét.

Hozzátéve, országbérletet még így is vehet az ember, de az már 18.900 forint, vagyis drágább, mint a szakaszbérletek, és ha valaki nem utazik máshova, akkor már nem biztos, hogy meg fogja érni. Ráadásul még csak nem is az utas az, aki ezt akarja, ez egy logisztikai döntés, ami azonban azt okozza, hogy egyes utasok hátrányba kerülnek.

Konklúzió

A probléma valószínűleg nem egyedi, ha más megyékben körülnéznénk, valószínűleg hasonló szituációkat találnánk. Személyes véleményem az, hogy az egy nagyon nem szerencsés szituáció, hogy ha valakinek az indulási helye és az úti célja is azonos megyén belül van, akkor csak azért mert a forgalom logisztikája miatt átlépik a megyehatárt, már nem használható a vármegyebérlet.

Mondjuk a technológiai része necces, így elsőre nem látom, hogy miként lehetne ellenőrizni egy Hidason felszálló embert, hogy ő most Mázára megy, vagy leszáll Bonyhádon (bár én nem érezném ezt sem nagy bajnak), de ezzel együtt is szerintem ez egy olyan szürke zóna, amit a jövőben érdemes átalakítani.