Ahogyan arról múlt héten írtuk, a Meta adatai között utána lehet nézni, hogy adott napon kinek a Facebook-oldalára mennyi pénzt költöttek fizetett hirdetésként. A TOP20 minden nap nyomon követhető. Az elmúlt héten minden egyes nap megnéztem, hogy ki van a TOP3-ban és a TOP20-ban és erről csináltam egy összesítést. Erről írok egy rövid elemzést.

Csak Megafonos a dobogón

Ha megnézzük, hogy a hét napjai során ki végzett a TOP3-ban, akkor érdekes adatot látunk: az összes napon a dobogó felső 3 fokát valamelyik Megafonos influenszer vitte el. A két rekorder a dobogók terén Kötter Tamás és a Kopasz Oszt oldala, akik 5-5 napon értek el TOP3-as eredményt. Mellettük Deák Dániel 4, Apáti Bence 3, Korondy Tamás 2, míg Bohár Dániel és Trombitás Kristóf 1-1 alkalommal végzett dobogón a pénzköltési versenyben.

Ha a tényleges összegeket nézzük, akkor azonban Korondy Tamás viszi a prímet, neki a július 10-én hirdetésekre fordított összeg nem kevesebb 739.602 forint volt, a heti költése pedig meghaladta a 2.500.000 forintot. Ugyanez igaz a Kopasz Oszt oldalra is, de Deák Dániel, Trombitás Kristóf és Kötter Tamás is 2.000.000 forint feletti hirdetéses összeget tudhatott magáénak.

Politikusok, influenszerek

A direkt politikai szereplők, illetve hozzájuk tartozó influenszerek terén a kormánypártot a Megafon mellett Lázár János képviseli. Nekik az összesen FB-hirdetésre költött pénzük (figyelmen kívül hagyva azokat a napokat, amikor TOP20-on kívüli eredményt értek el) 15.890.033 forint. A csapat együtt 50 darab TOP 20-as költési eredményt tud felmutatni. Ehhez képest az ellenzék mindösszesen 4 ilyen pozícióval rendelkezik, ebből 3-at a Demokratikus Koalíció, egyet pedig Donáth Anna tudhat magáénak. Az ellenzék által elköltött pénz így 489.834 forint, ami alig több mint 3%-a a Fideszesek által eltapsolt pénznek.

Hírportálok

A KESMA-hoz és a Media Works Hungaryhez kötött oldalak szintén nagyon sok TOP20-as eredményt értek el. Az origo, a Tranzit, a Mandiner, a vg, a Magyar Nemzet és a Ripost a hét minden napján a listán volt, de 6 alkalommal a Borsonline, egyszer a Pesti srácok, valamint 1-1 alkalommal két helyi oldal is felkerült. Ezeknek 58 TOP 20-as eredménye van, az összesen elköltött pénz 6.081.164 forint (és itt méltányos voltam, és az Origo Sport költéseit nem számítottam bele). Az ellenzéki oldalon mindösszesen a HVG került fel két alkalom a TOP-listára, az elköltött összeg 65.635 forint volt, vagyis alig több mint 1 %-a a Fidesz-közeli média költésének.

Akik még sokat költöttek:

Az EU Justice oldala minden nap felkerült a toplistára összesen közel 1.200.000 forintot költve EU-s tartalmakra, melyek azonban nem köthetők direkt pártpolitikához. Az Európai Parlament oldala ennél jóval kevesebbet fordított hirdetésekre, de bő 170.000 forintot ők is elköltöttek. A Budapest Prideot megelőző néhány napon a Pride szervezői összesen valamivel több, mint 200.000 forintot költöttek az esemény népszerűsítésére. E mellett a Körforrás nevű fenntarthatósággal foglalkozó oldal is valamivel több, mint 165.000 forintot fordított hirdetésekre.