A 2020-as indulása óta több eredményt is fel tud már mutatni a Green Deal Being Local kezdeményezés, amelynek célja, annak biztosítása, hogy mind az európai zöld megállapodás, mind az Európai Unió fellendülési stratégiája ténylegesen kézzelfogható projektekben és a helyi és regionális önkormányzatok közvetlen finanszírozásában valósuljon meg (vagyis ne a központi államigazgatás rendszerén keresztül történjen meg a finanszírozás). A projectben Pécs az élen jár – többek között parkosítással, az elektromos busz- kerékpár- és e-roller flottával, okos parkolási rendszerrel, épületenergetikai kezdeményezésekkel –, amit a Régiók és Városok 21. Európai Hetének egy panelbeszélgetésén is kiemeltek.

A közvetlen támogatás hatékonyabb

A Régiók és Városok 21. Európai Hetén a meghívottak arról is beszéltek, hogyan lehet a kohéziós alapokat felhasználni a polgárok vonzására és megtartására a kis- és középvárosokban, valamint a meglévő közösségek védelmére. Ehhez kapcsolódik az úgynevezett az európai zöld megállapodás (Green Deal) is, ahol a Régiók Európai Bizottsága kezdeményezésére a városok és régiók kerülhetnek a fókuszba, miközben jelentősen hozzájárulnak az Európai Unió (EU) fenntartható növekedési stratégiájához.

A helyi zöld kezdeményezések azonban csak akkor működhetnek, ha a helyi döntéshozók, vállalkozások és a civil társadalom is vezető szerephez jutnak. A Régiók Európai Bizottságának határozott álláspontja, hogy a központi irányítás ennek a célnak az elérésére nem alkalmas,, ugyanis ennek feltétele a multidiszciplináris irányítás, illetve a közös munka, együttes fellépés a kormáynzat és az önkormányzatok között, ami sajnos számos országban jelenleg nem megoldott.  Így a helyi zöld megállapodások legfőbb célja, hogy a fenntartható fejlődést helyezze a helyi önkormányzati döntéshozatal középpontjába.  Ahogy erre Pécs egy jó példaként szolgálhat.

Az elmúlt évek helyi tapasztalataira, megközelítéseire támaszkodunk és olyan kulcsfontosságú területekkel foglalkozunk, amelyek a hagyományos megközelítésekből eddig valamiért hiányoztak. Előtérbe helyeztük az európai zöld megállapodás azon elemeinek a végrehajtását, amelyek közvetlenül járulnak hozzá a növekedéshez és a munkahelyteremtéshez. Ilyenek például az épület fel- és megújítási törekvések, a körforgásos gazdaság szorgalmazása, valamint a városi közlekedés környezetbarátabbá tétele. Pécs egyfajta innovációt, vezető szerepet vállalt a zöld átmenetben, amiben kiemelt szerepet szánunk az aktív partnerségnek a társadalommal – nyilatkozta dr. Kóbor József a Helló Vidék-nek.

Már vannak pécsi eredmények

A Régiók Bizottságának pécsi képviselője az interjúban arra is kitért, hogy milyen eredmények születtek eddig Pécsett.

Pilot programot indítottunk, ahol két panelházi lépcsőház összehasonlító energiahatékonyságát mérjük, amelyekben önkormányzati bérlakások vannak. A kapcsolódó határozat már megszületett, most ennek a véglegesítésére várunk annak érdekében, hogy mindezt később önkormányzati bérlakások energiahatékonyságának javítására, építésre lehessen fordítani. A következő kérdés, hogy ennek hányad része lesz támogatás és mennyi a befektetőké hiszen fontos a magántőke bevonása és az is, hogy mozduljanak meg a kohéziós alapok. Magyarország esetében ez azt is jelenti, hogy szükséges lenne az energiahatékonysági pénzeket lakásépítésbe fektetni, ami egyelőre azonban kérdéses. Pécsen az első lépés az önkormányzati lakások felújítás, amiből mintegy négyezer van a városban, és ezek nagy része nincs jó állapotban. De tervben van egy zöld iroda létrehozása a városházán, ahol mindenki kérhet egy komplett tervet arról, hogyan tudja átalakítani energia-és környezetbarát módon a saját házát, amihez adnánk egy költségvetést, de pályázati támogatási ötleteket is

További célok

Ahogy elmondta, a város célja, hogy 2030-ig az összes tömegközlekedésben használt busz elektromos legyen, ami összesen száz darabot jelent. A már évek óta üzemelő elektromos kerékpár bérlési lehetőség mellé jöttek most az elektromos rollerek.

Mint minden nagyobb városban, így nálunk is gyakran kaotikusak a parkolási lehetőségek a belvárosban. A felesleges körök és a további zöldítés érdekében ezért több mint hétszáz darab utcai parkolószenzort telepíttettünk, amivel elindult egy okos parkolási rendszer. Ez a már most letölthető applikáció nem csak a sofőröknek mutatja meg a szabad parkolóhelyeket, hanem hozzájárul a levegő- és zajszennyezés csökkentéséhez is, miközben összességében élhetőbb belvárost eredményez. A szenzorokon keresztül emellett hasznos statisztikai adatokat is elérhetünk, például az egyes parkolóhelyek kihasználtságával, az átlagos parkolási idővel, vagy a parkolási események számával kapcsolatban, amelyek segítségével növelhetjük a hatékonyságot és hatékonyabb üzemeltetést építhetünk ki a városban. Azt már most látjuk, hogy ehhez P+R parkolók is szükségesek a település határain, most ezen dolgozunk

Fontos, hogy a Régiók Európai Bizottsága a kezdetektől azt hangsúlyozza: nem új stratégiákra vagy szakpolitikákra, hanem új irányítási megközelítésre van szükség a fenntarthatóság és az éghajlatsemlegesség irányába történő cselekvés felgyorsítására. Bár a települések közös kihívásokkal néznek szembe, a prioritásaik és működési környezetük eltérő lehet. Ezért Kóbor szerint a helyi önkormányzati megállapodásoknak tükrözniük kell a különböző helyi törekvéseket és prioritásokat, beleértve a kultúrát, az örökséget, a foglalkoztatási bázist és azt, hogy a lakosság mennyire elkötelezett a saját városa iránt.