Nagyjából egy hónappal ezelőtt indultak útjukra Pécsett az első e-rollerek, amit sokan kedvelnek, de számos kritika is megfogalmazódott vele kapcsolatban. Erre tekintettel portálunk riportot készített a Hopp Mecsek Kft. vezetőivel, Bakarecz Tamással, Bakarecz Bencével és Gönczi Gergellyel.

Beszéljünk a kezdetekről! Mikor indult el ez a project?

Tamás: Igazából ez egy kétéves project, aminek most érett be a gyümölcse. Egy ideje már szerettük volna megvalósítani, csak az elején még nem volt egyértelmű, hogy erre egy pályázat lesz kiírva, ezek időben elcsúsztatták a dolgot, de végül sikerült megcsinálni Pécsett.

Pontosan milyen pályázat volt ez?

Tamás: Az önkormányzat azt akarta, hogy csak egy szolgáltató legyen Pécsett, és egy pályázat keretében döntik el, hogy ki legyen az. Mint később kiderült két ajánlat érkezett, és végül mi nyertük meg.

Akkor ezek szerint ti csak a kivitelezők voltatok, nem az ötletgazda?

Bence: Nem, igazából mi voltunk az ötletgazdák, mi indítottuk el a folyamatot a városházán, viszont eleinte úgy gondoltuk, hogy csinálunk egy céget, beszerezzük az eszközöket és menni fog. Ez nem így alakult, akkor még nem tudtuk, hogy pályázat kiírása lesz.

Tehát akkor ti voltatok az ötletgazda, de benne volt a pakliban, hogy az ötleteteket valaki más valósítja meg?

Tamás:Igen. Bence ötlete volt, hogy mivel más helyeken is van elektromos rollerezés, miért nem valósítjuk meg Pécsett is. Utána kezdtünk érdeklődni ennek a módjáról. Ekkor értesültünk arról, hogy a Limenak már volt egy próbálkozása korábban, de a koronavírus ennek keresztbe tett. Mi ennek a tudatában akartuk ezt megvalósítani.

Gergely: Annyit azért hozzátennék, hogy a város oldalán mai napig megtekinthető a mi pályázati anyagunk és a másik pályázati anyag is, látható, hogy mi sokkal kedvezőbb feltételek és árak mellett valósítottuk meg ezt. Tehát egy objektív, szakmai döntés született.

Mi volt a célotok a project megvalósításával?

Tamás:Egyrészt benne van az is, hogy mindhárman itt élünk, minden ide köt minket és szerettünk volna helyben értéket teremteni. Ezenkívül ez egyfajta válasz is egy meglévő problémára, ami a szmog a városban, és az állandó dugók jelenléte. Gyakran látjuk, hogy egy ember ül mindegyik autóban, áll a forgalom, és erre a mikromobilitás egy jó válasz.

Hány E-roller van a városban, és mennyire tűnik működőképesnek a project?

Tamás:Jelenleg 352 E-roller van, és a kezdeti tapasztalatok alapján az emberek nyitottak a használatra, többségében pozitív visszajelzések érkeztek hozzánk, illetve nyitottak vagyunk a kritikus javaslatokra is, amiket kapunk.

A médiában viszont eddig inkább a negatív vélemények jelentek meg a balesetekről, gyalogosok zavarásáról. Erről mit gondoltok?

Bence: Általában azért nem a szolgáltatásra és a rollerekre tesznek panaszt, hanem a felhasználókra, akik úgy használják, ahogyan ezt nem kéne, illetve olyanok használják, akiknek nem kéne.

Tamás: Az a baj, hogy sokan nincsenek tisztában a felhasználási feltételekkel. Amikor a felhasználó beregisztrál és igénybe veszi a szolgáltatást, akkor elfogadja az ÁSZF-ben, hogy minden kárért ő felel, elmúlt 18 éves, nem fogyasztott alkoholt stb., ezeknek a tudatában indul el. Mi is tudunk konkrétan olyan balesetekről, amiket a mi rollereinkkel okoztak, de nem tudunk ott állni az összes felhasználó mellett, nézni, hogy hogyan használják a rollert. Részben megértjük a háborgást, hogy sokaknak nem tetszik, hogy főleg a fiatalok felelőtlenül használják. De ez ellen keveset tudunk tenni. Ha látunk ilyet, figyelmeztetjük a felhasználót, hogy ez nem megengedett.

Gergely: Azt azért látni kell, hogy a KRESZ-szabályok betartatása nem a szolgáltató feladata, hanem az adott hatóságé. Mi egy szolgáltatást nyújtunk, és azt, hogy a szolgáltatásban kikötött feltételeket miként tartják be, próbáljuk ellenőrizni. De a szankcionálás, bármiféle ez ellen való fellépés a hatóság feladatköre lenne. Ha valakinek otthon van egy biciklije és azt nem megfelelően használja, az nem a gyártó felelőssége, hanem van egy egyéni felelőssége magának a felhasználónak.

Tamás: Ettől függetlenül mi amúgy nyitottak vagyunk arra, hogy változtassunk a dolgokon. Sok visszajelzés érkezett, hogy például a Nevelési Központ környékén nem megfelelően használják a rollereket. A Pécsaktuál például arról írt, hogy több helyen kellene bevezetni lassú zónát, ebben pedig mi partnerek voltunk.

Pontosan mi ez a lassú zóna?

Tamás: Ezeken a helyeken korlátozzuk a sebességet. Alapból a rollerek max 25 km/h sebességgel tudnak haladni, ez a lassú zónákban 10 km/h, méghozzá úgy, hogy amikor a GPS érzékeli, hogy a zónába érkezik valaki, akkor automatikusan visszalassít a meghatározott sebességekre. Tehát ez nem csak egy jogszabályi előírás. Kezdetben csak kevés helyen – mint például a Széchenyi tér vagy a Ferencesek utcája – voltak lassú zónáink, azonban ezeknek a számát növeltük.

Kolozsvári látogatásaim során azt tapasztaltam, hogy ott rendszerint a kerékpárutakat használják az E-rollerek. Ez nem lenne megoldás?

Tamás: Jó lenne, de Pécsen a jó tendencia ellenére nincs még elég kerékpárút ehhez. Egyébként sokan nincsenek tisztában azzal, hogy hol kell használni a rollert. A biciklis KRESZ vonatkozik az e-rollerekre, tehát lehet őket ott használni, ahol az autók is közlekednek, kivéve az autópályákon és az autóutakon, vagy ahol ezt tábla tiltja. Városon belül többnyire lehet menni vele az úton. Mégis sok helyen látjuk, hogy az emberek a járdákon, a gyalogosok között mennek, amit nem tartok egy kényelmes felhasználási formának. Tehát ahol van bicikliút ott azt kell használni, de ahol nincs, ott sok esetben célszerűbb az utat választani, mert a járda a gyalogosoké.

Volt olyan politikustól származó vélemény Pécsett, hogy az E-rollereket egyes sétálóutcákban ne is lehessen használni. Erről mit gondoltok?

Tamás: Nem értek egyet vele. Hiszen biciklizni is lehet ezeken a helyeken, például az ételfutárok is bemennek az éttermekhez kerékpárral. A biciklisták nem is feltétlenül tartják be azt a 10 km-es sebességhatárt, amit mi leszabályoztunk, tehát ennél gyorsabban nem is tudnak menni a felhasználóink. Ilyen alapon a bicikliket is ki lehetne tiltani, amit én abszurdnak tartok.

Milyen díjakkal dolgoztok?

Gergely: 230 forint maga a kioldási díj, és 54 forintos percdíjjal dolgozunk. Viszont olyan lehetőség is van, hogyha mondjuk be akarsz ugrani egy boltba, de épp nincs egy parkoló a közelben, akkor a bolt előtt le tudod rakni és szüneteltetni tudod az utadat, aminek csökkentett percdíja van. Azt még el szeretném mondani, hogy nemrégiben volt egy rendszerfrissítésünk: amikor a felhasználó elindul a rollerrel, levonnak tőle 1.500 forintot, ami egy kaució, ettől nem kell megijedni. Például ha valaki 800 forintért utazik, akkor a végén visszautaljuk a különbözetet, vagyis 700 forintot.

Látjuk mindenfelé a városban a parkolóhelyeket. Mennyi ilyen található a városban?

Gergely: Jelenleg 70 darab van, de szeretnénk ezt bővíteni, részben azért, hogy több helyen meg lehessen állni, részben azért, hogy megelőzzük, hogy egy megállóban túl nagy zsúfoltság legyen. Egyébként e téren városonként eltérő megoldások vannak, van ahol egyáltalán nincsenek parkolók, és bárhova letehetőek. Mi a fix parkolós rendszert akartuk megvalósítani, és a városnak is ez volt az elképzelése.

Mi van, ha valaki nem ott teszi le a rollert?

Tamás:Elvileg nem szabad, de kivételes esetekben ez is előfordul. Ennek megakadályozására bevezettünk egy pótdíjat, vagyis kiszabunk egy 4.000 forintos extra díjat azok számára, akik nem szabályosan parkolnak. Mi ezeket a rendszerben látjuk, és elmegyünk autóval, begyűjtjük, és parkolóhelyre szállítjuk. A rendszerünkben látjuk, hogy ki volt az utolsó felhasználó. Persze az is lehetséges, hogy valaki egy felhasználótól független műszaki hiba miatt nem tud eljutni a parkolóhelyre, ilyenkor visszatérítjük a pótdíjat.

Hallani olyan pletykákat, hogy a jövőben összevonják az E-rollerek és az E-kerékpárok üzemeltetését. Erről tudtuk valami információt adni?

Tamás: A pályázati kiírásban szerepelt, hogy van egy ilyen törekvés, hogy a mikromobilitási eszközöket összehozzák. Ebbe most olyan szinten kerültünk bele, hogy alvállalkozóként elvégezzük a Pécsike karbantartását is.

Végszóként szeretném megkérni a felhasználóinkat, hogy közlekedjenek biztonságosan, betartva a KRESZ-t. Ha bármilyen kérdésetek lenne hozzánk, el tudtok érni minket a facebookon (Hopp Pécs), az instagramon (hopp_pecs), illetve emailt is írhattok nekünk a pecs@hopp.bike címre.

Köszönöm szépen az interjút!