„Dubai Csoki kapható” – hirdette még tegnap este is az egyik Árkádban található üzlet a bejáratánál. Tulajdonképpen nem meglepő, mert ahogy a hírekből hallani lehet, mára már alig kapható belőle hazánkban. Márpedig igény az van rá. Nem mindenki tud azonban azonosulni ezzel az őrülettel.
„Nem vettem, nem ettem és nem is fogok enni a nyomasztó divatos butaság ellenére sem Dubai csokit! Nekem megfelel sport és a Balaton szelet is! Akkor Én ennyit ÉREK! Te pedig gondolkozz!” – írta a közösségi oldalára az egykori pécsi politikus, Angyal Károly Tibor. És magam is azon a véleményen vagyok, hogy itt sokkal inkább beszélhetünk egy trendről, mintsem egy tényleg egyedülálló, unikális élményről. A továbbiakban kifejtem, hogy miért.

Miért nem vásároltam Dubai csokit?
Ami engem illet, nekem 3 érvem van arra, hogy kihagytam ezt az őrületet. Az egyik egy elég prózai ok: nem szeretem a pisztáciát. Igen, ez egy egyéni szociális probléma, szóval ugorjunk!
A másik az ára. Ahogy néztem a kínálatot, az eredeti Dubai csokiknál a legkisebb kiszerelés, ami kb. 2-3 falat 4-5.000-es árkategóriában van, míg a tényleg értelmezhető mennyiségűek 10.000-15.000 forintba kerülnek. De még a másolatok is – amik többször megbuktak már fogyasztóvédelmi vizsgálatokon – 4-5.000-es árban vannak. Ha nekem van 15.000 forintom arra, hogy valakit megajándékozzak, inkább befizetem egy kétszemélyes vacsorára egy általam kedvelt pécsi étterembe, minthogy ezért egy tábla csokit vigyek neki.
A harmadik pedig, hogy ha már karácsonyi ajándékozás, akkor én jobban szeretek a helyi termelőknél vásárolni. Jó, nem akarok álszent lenni, nyilván szoktam ismert márkákból is ajándékot venni, de mindig odafigyelek arra, hogy az ajándékozásra fordított keretem egy jelentős részével inkább azokat a termelőket támogassam, akik a környéken termelnek, és akiknek a termékei nagyobb megbecsülést és figyelmet érdemelnének, mint amit kapnak.
Mitől ilyen híres?
Bár én személy szerint nem kóstoltam ezt a csokit, de akik kóstolták az ismerőseim közül, azok nekem azt mondták, hogy bár nagyon finom, de nincs benne semmi olyan rendkívül különleges, ami ezt az árat indokolná. Akkor mégis honnan ez az őrület?
A Dubai csoki világszintű ismertségéhez rengeteget hozzátett Maria Vehera TikTok-influenszer tavaly decemberben készült, gyorsan terjedő videója, amiben elfogyasztott egyet a csokoládéból. Ez a videó óriási nézettségnek örvendett, és meghódította a világot.
Az őrület idén ősszel ért Magyarországra, és nagyom sok magyar influenszer ugyanúgy felkapta a Dubai csokit. Tegyük hozzá, a megítélés nem feltétlenül pozitív, bőven lehet olyan videót is találni, ami kritikus a csokoládéhoz, főleg az ára tükrében. De ugyebár a negatív reklám is reklám, és a lesújtó vélemények is kíváncsivá teszik a követőket.
Másrészt megjelenik egyfajta sznob-hatás is a történetben. Pont azért, mert ilyen drága, ilyen nehezen megszerezhető, egyesek számára presztízskérdéssé válik, hogy ők igenis be akarnak belőle szerezni. És bár tényleg nagyon magas az ára, de inkább csak a mennyiség tükrében igaz ez, a legtöbb ember azért ha nagyon akar, egyszeri alkalommal rá tud erre fordítani 5-15.000 forintot. A nagyobb kérdés inkább továbbra is az, hogy érdemes-e.

A jövő zöld ködbe burkolózik…
Jelenleg nagyon sokan az országban – és a világon is – próbálják valamilyen módon másolni a csokoládé ízét és állagát és ezzel rövid távon hasznot húzni a jelenlegi őrületből. A pisztáciás csokik száma ugrásszerűen emelkedett, de még olyan étterem-tulajdonossal beszéltem, aki szeretne pisztáciával töltött palacsintát tenni csokiöntettel az étlapjára – nyilván ugyanerre a trendre játszva.
Mégsem lehetünk biztosak abban, hogy ez a divat hosszú távon megmarad. Egyrészt szinte biztos, hogy a Dubai csokoládé elnevezés előbb-utóbb nemzetközi jogvédelmet kap, részben üzleti okokból, részben a silány minőségű termékek visszaszorítása céljából. Aki pedig innentől jogosulatlanul használja a nevet, akár nagyon komoly büntetést is kaphat.
Másrészt pedig a legtöbb ilyen divatnál azért az látható, hogy 1-2 éven belül lecseng. Onnantól pedig, hogy az influenszerek mással foglalkoznak, és egy új divat válik felkapottá, a Dubai csoki megmarad annak, ami valójában: egy átlagosan finom, pisztáciás csokoládé. Ami persze lehet jó a maga nemében, de várat építeni köré nem érdemes.
A posztja kapcsán kérdeztük Angyal Károly Tibort, aki azt mondta, hogy délután egy videó formájában jelentkezik a témában.