A hölgy egy telefonos trükközés áldozata lett, ám jóval összetettebb módon kivitelezték, mint általában. A csalás maga két részből állt. Az első alkalommal egy ember egy másik bank (tehát nem a hölgy számlavezető bankja) nevében hívta fel, hogy egy utalás érkezne az ő számlájára a bankuktól, de nem tudják teljesíteni és szükség van néhány adatra. Az áldozat ekkor még nem dőlt be és nem adott ki adatokat.

Nem sokkal később életbe lépett azonban a terv második fele. Egy másik csaló ezúttal a „saját bankja” nevében hívta fel az áldozatot, hogy csalók és hekkerek hívják fel az ügyfeleiket és próbálják kicsalni tőlük az adataikat. Éppen ezért szükség lenne egy védőprogramot telepíteni a gépére. Ezután elmondta, milyen programot kell letöltenie és elindítania, valamint meg kell adnia a bakkártya számát, hogy működésbe lépjen.

Mondanom sem kell, hogy a telepített program nem egy védelmi program volt, hanem egy olyan (kém)program, amivel más adatokat is megtudtak a számláról és le tudták emelni róla az összes pénzt (hogy pontosan miként működött az egész, azt nem tudom, bevallom, az informatikához nem értek ilyen mélységekben).

A történet érdekessége, hogy az áldozat számlavezető bankja is észlelte, hogy valami rendellenes dolog történik a számlával és vezetékes telefonon felhívták a hölgyet, hogy baj van. Ám a csaló megpróbálta meggyőzni az áldozatot, hogy a most telefonáló ember a csaló, akiről beszélt és aki miatt kell ez. És eközben – bár meggyőzni nem sikerült – de nyert annyi időt, ami elég volt a cselekmény végrehajtásához.

Nyilván nem mindenki dőlt volna be ennek a trükknek, de az első csalási kísérlet ebben az esetben alkalmas volt arra, hogy meggyőze az áldozatot, hogy a második ember tényleg az ő biztonságát tartja szem előtt. Nyilván a bűnözőknek is egyre inkább szükségük van ezekre a forgatókönyvekre, mert a sima nyereményes trükkök egyre kevesebb embernél jönnek be. Mindazonáltal érdemes néhány dolgot tudni, amivel a legtöbb ilyen trükk megelőzhető:

– Bankkártyaszámot, Pin Kódot és egyéb kártyához tartozó azonosítót telefonon és elektronikusan SOHA ne adjunk ki. A bankok ilyet sosem kérnek.

– Ha úgy gondolja, hogy valaki mégis megszerezte, azonnal tiltsa le a kártyáját! Telefonon egy perc alatt megoldható és talán ezzel megmenti a pénzét.

– Ha valamilyen veszélyről beszélnek, és bizonytalan, menjen be a bankfiókba és ott érdeklődjön erről. Ott is tudnak majd segíteni, és ott biztos megbízható ember intézkedik.

– Ha bűncselekmény áldozata lesz, tegyen feljelentést a rendőrségen! Sajnos egyáltalán nem biztos a siker, de hátha a csalók is hibáznak és még van esély arra, hogy a pénze (vagy annak egy része) visszakerül. A feljelentés e mellett a legtöbb esetben a biztosítások érvényesítésének is az egyik feltétele.