Ahogyan azt szombaton Orbán Viktor kijelentette, várható a jövőben az ún. országbérlet, ami az LMP klímabérlet-javaslatán alapuló olyan bérlet, amivel az ország összes tömegközlekedési eszközét lehet használni (legalábbis elvileg). Ennek ára ugyanakkor egy vármegyére vonatkozóan 9.500, országos szinten 18.900 forint, ami azért messze van a zöldpárt 5.000-es koncepciójától. Ugyanakkor azt gondolom, hogy ez jelen esetben a kisebb gond.

Ha teljesen őszinte akarok lenni, egy pillanatig nem reménykedtem abban, hogy a jelenlegi hatalom a jelenlegi gazdasági helyzetben az 5.000 forintos klímabérletet bevezeti. És többször kifejtettem, hogy nekem például egy drágább koncepció is bőven megfelelő lenne, mert ki lehetne használni az előnyeit. Csak érzékeltetésként összeírtam, hogy én egy hónapban mennyit szoktam tömegközlekedésre költeni:

  • Helyi havi bérlet – 6.700 forint (teljes árú, Tüke-kártya)
  • Havi egy Budapest-Pécs utam van oda-vissza – 7.500 forint (picit drágább, de az online nyomtatás, meg 1-1 kedvezményes jegy elcsípése miatt lejjebb vittem.)
  • Havi szinten egyszer azért Kaposvárra is szoktam utazni – 3.000 forint
  • Néhány BKK-jegyet is el kell használnom, ha Pesten vagyok, számoljunk 4-gyel – 1.400 forint

Ezek összege 18.600 forint, azaz a minimum-költésem is csak 300 forinttal alacsonyabb, mint a havi országos bérlet. Ezt a 300 forintot akkor is rákölteném, ha nem megyek máshova, mert az ezzel járó kényelem ezt nekem bőven megérné, és akkor nem beszéltem arról, hogy pl. a nyári táboroztatások idején ennél sokkal többet költök tömegközlekedésre. És ha belegondolok, hogy vannak emberek, akik sokkal többet utaznak, mint én, és, hogy egy gépjármű fenntartása mennyibe kerül, akkor bőven van ember, akinek ez reális opció lehet. Különösen igaz ez a családokra, ahol a gyerekek ennek az árnak a 10 százalékáért igényelhetik a bérletet, ami egy óriási kedvezmény.

Akkor mégis mi a baj? Leginkább a bérlet korlátai. Ugyanis sem a helyi mentjegyeket, sem a helyjegy-köteles járatokat nem váltja ki a bérlet. Ez viszont nagyon szigorú korlátozás. Ha megnézzük az előző listámat, akkor az alábbiakat látjuk:

  • A helyi bérletemet nem váltja ki ez a jegy.
  • Mivel mindig helyjegyköteles Intercityvel utazok Pestre (nem vagyok hajlandó 4 órákat zötykölődni egy vonaton), az is kiesik. Egyébként megjegyzem, az ilyen szempontból külön igazságtalan, hogy amíg egy Budapest-Szeged járaton vannak helyjegyköteles és helyjegy nélküli jegyek ugyanarra a vonatra, addig Pécs-Budapest távlatában ilyen nincs).
  • A BKK jegyeket szintén nem tudom kiváltani.

Innentől kezdve pedig ott tartok, hogy a 18.900 forintos jeggyel egyedül a 3.000 forintos kaposvári utamat tudom kiváltani, az összes többiért fizetnem kell. Remek üzlet…

Mégis kinek jó ez?

Azért elég sok embernek lehet ez hasznos még ennek ellenére is. Ugyanis ez a 18.900 forint, bár elsőre soknak tűnik, de a távolsági bérletárak mellett nem az. A Volánbuszon egy 25-30 km-es vonalra egy havi bérlet 21.400 forint, ami már több mint az országos bérlet (ennél hosszabbak meg még drágábbak), de még a 20-25 kilométeres vonalon is érdemes bőven elgondolkodni azon, hogy a 17.800 forintot megtoldjuk még 1.100 forinttal, hogy minden távolsági buszjáratot igénybe tudjuk venni (a megyei meg még mindig sokkal olcsóbb, mint ez).  Tehát a hasznossága elvitathatlan.

Ugyanakkor inkább azt látom, hogy ez azoknak lehet hasznos, akik eddig is a tömegközlekedést vették igénybe, de azok számára nem opció, akik eddig autóval közlekedtek. Hiszen a városon belüli közlekedést nem váltja ki, akinek meg a 21.400 forint eddig nem volt opció, annak nem hiszem, hogy a 18.900 forint e helyett az lesz. Ráadásul vidéken a 30 kilométernél nagyobb távolságok – ha nem városokról beszélünk – között nagyon sokszor olyan rossz a tömegközlekedés (pl. Pécs és az Ormánság viszonylatában), hogy egy órát jócskán meghaladó úttal lehet csak odaérni, ami munkába járás esetén pl. nem opció. Amíg ez nem változik, addig sokak számára ártól függetlenül ez nem egy reális lehetőség.

Összességében tehát azt látom, hogy maga a bérlet sokaknak hasznos lesz, egyes emberek szociális helyzetén képes lesz segíteni, a klímacélok megvalósítására viszont nem alkalmas.