Önmagában ennek persze nem lenne még semmilyen komolyabb hírértéke. A múlt heti jogszabályváltozások azonban már arra késztettek, hogy röviden ismételten értekezzek erről a témáról. Lássuk, kinek éri meg ezek után országbérletet vásárolni!

Két fontos változás került be a MÁV szabályozásába 2023. július 1-től. Az egyik a hely- és pótjegyek egységesítésével kapcsolatos, ez annyira nem releváns, nagy lényegi változás nem történt. A másik annál izgalmasabb. Ugyanis amíg eddig az országbérlettel nem lehetett igénybe venni a helyjegyköteles vonatokat, addig mostantól – bár a helyjegyet nem váltja ki – ez is lehetséges. Ez azért jelentős változás.

Mit jelent ez számokban?

Az év eleji cikkemben leírtam, hogy nagyjából hogy néz ki egy havi közlekedési kiadásom:

  • Helyi havi bérlet – 6.900 forint (teljes árú, Tüke-kártya)
  • Havi egy Budapest-Pécs utam van oda-vissza – 7.500 forint (picit drágább, de az online nyomtatás, meg 1-1 kedvezményes jegy elcsípése miatt lejjebb vittem.)
  • Havi szinten egyszer azért Kaposvárra is szoktam utazni – 3.000 forint
  • Néhány BKK-jegyet is el kell használnom, ha Pesten vagyok, számoljunk 4-gyel – 1.400 forint

Akkor az volt a bajom, hogy az egyszeri 3.000-es tételen kívül nekem az országbérlet semmit sem vált ki. Most javul a helyzet, ugyanis a 7.500 forintos tételt is kiváltja, vagy legalábbis a két helyjegy árára (1.300 forint) csökkenti.

Ez azonban még mindig nem érné meg azt, hogy 18.900 forintot kifizessek érte. Ugyanakkor a nyár megváltoztatja a dolgot. Ahogy az emberek többsége, úgy én is nyáron többet utazom. Júliusban lesz a pesti utam mellett egy verőcei hétvégém, valamint egy litkei táboroztatásom, míg augusztusban egy debreceni rendezvényem, egy zalaegerszegi nyaralásom (ahol ráadásul az országbérlet a helyi közlekedésben is használható) és egy balatoni táboroztatásom.

Ha összeszámoljuk, ezek mindegyike már annyiba kerülne, hogy bőven megéri helyette egy 18.900 forintos bérletet megvenni, ráadásul ez lehetővé teszi azt, hogy ha mondjuk valamikor csak egy üres hétvégémen szeretnék kiruccanni valahova, azt is megtegyem! Ez a szabadság is egy érv. Ráadásul egy Telekom akció keretében további 2.000 forint kedvezményt is kaphattam…volna, de a rendszer mindig küldött kódot, amit aztán nem fogadott el a MÁV alkalmazás, és előbb-utóbb feladtam…oké, 2.000 forint nem a világ vége, de erre azért remélem a jövőben odafigyelnek.

A lényeg még mindig hiányzik…

Összességében így már sokkal jobban hangzik a dolog, de szerintem még mindig a lényeg hiányzik: a helyi közlekedéssel való összeboronálás. Mert még mindig azt gondolom, hogy akinek napi szintű használatra kell az autó, az nem fogja az országbérlet miatt letenni azt.

A használók köre most bővült azokkal, akik heti rendszerességgel utaznak IC-járatokkal, most már nekik is jobban megéri ez, mint a távolsági bérletek, vagy az alkalmankénti jegyek, de igazából ennyi a javulás: és tartok tőle, hogy hozzá hasonlóan sokaknak ez csak nyáron lesz perspektíva, máskor nem. Így bízom benne, hogy egyszer majd ezt a gátat is átlépjük…de ne a önkormányzatok kárára történjen ez!