Korábbi főszerkesztőnk Vági Márton 2023 májusától Máltán él és dolgozik, azonban közösségi oldalán rendszeresen foglalkozik magyarországi közéleti témákkal, így időről-időre megosztjuk egy-egy írását, mint véleménycikket.

Az alábbiakban Vági Márton írását változtatás nélkül közlöm:

Lassan életveszélyes dolog lesz vonatozni Magyarországon.

Lassan nincs hét, hogy érkezzen hír egy-egy vonat kisiklásról. Ezúttal egy tehervonat járt így Nagymarosnál. Mint mindenről, úgy erről is a Fidesz tehet, lévén 14. éve vezetik az országot teljhatalommal, ha valami rossz, az miattuk rossz, ugyanis ennyi idő alatt lett volna lehetőség kijavítani a hibákat. Volt is itt vonat-fejlesztés, Mészáros Lőrinc szakértelmére bízva, az eredmény: borzalmas állapotban lévő sínek, a Kádár-rendszernél is lassabb menetidők, 50-60-70 éves vasúti szerelvények, a teljes szektor lerohadása, ami ma már nyugodtan kijelenthető, hogy életveszélyes. De legalább Orbán Viktor két lábon járó pénztárcája, Mészáros Lőrinc jól járt. Eközben a MÁV is többször elismerte, hogy hitvány lett a munka, amit a Mészároshoz köthető cégek végeztek egy-egy pálya felújításánál.

Ennek látjuk az eredményét, és ne legyen igazam de csak idő kérdése, hogy mikor fog tragédia történni, ugyanis a vasút nem játék, ha esetleg egy IC siklik ki 80-100 km/h órás sebességnél ott biztosan lesznek halálos áldozatok. „Szerencsére” ma csak egy tehervonat siklott ki, de talán ideje lenne felébredni és nem megvárni az első tragédiát.

Az egészben az a szomorú, hogy a vasút a legjobb közlekedési forma minden szempontból, normális országokban ugyanis gyors, kényelmes, klímasemleges, nem véletlenül zajlik Európa szerte mindenhol brutális mértékű vasúti fejlesztés, mindenhol 200-300 kilométer per órával száguldó szerelvények, modern és kényelmes kocsik kötnek össze európai nagyvárosokat, az egész akár még ki is válthatja a környezeti szempontból (egyelőre) jóval károsabb repülést (ne feledjük azért azt se, hogy a repülőgépek is fejlődnek, pár évtized és zéró emisszió lesz abban a szektorban is), főleg ha egy 500 kilométeres táv 2 óra alatt teljesíthető lesz. Sok helyen már most is az.

Eközben Magyarországon az időmilliomosok luxusa a vonatozás, azoknak jó, akik ráérnek 3-4 órát utazni 150-200 kilométeres távokon, 2023-ban ennyi EU-s pénzzel a hátunk mögött igenis az lenne az elvárható, hogy a Budapest-Miskolc, Budapest-Debrecen, Budapest-Szeged, Budapest-Pécs, Budapest-Győr táv 60-90 percen belül teljesíthető legyen, illetve ezen vidéki nagyvárosok között legyen kiépített vasúti közlekedés. Ehhez képest mikor utoljára a Pécs-Budapest vonalon utaztam háromnál is több órát töltöttem a vonaton, Pécsről Szegedre pedig szerintem Budapest érintése nélkül nem is lehet eljutni, ami nonszensz.

Ha 2010 óta egyetlen forintot sem költöttek volna stadionokra, templomokra, professzionális sportra, strómanokra, akkor mindez teljes egészében megvalósítható lett volna. És őszintén, ki nem szarná le ha a Fradikra nem jutna be a Konferencia Ligába, ha cserébe Debrecenből Budapest 60 perc alatt elérhető lenne, és nem attól kéne rettegnünk, hogy vajon alattunk fog-e kisiklani a vonat, a 240 perces út során?

Forrás: Vági Márton

Az írást ihlető balesetről a bahir.hu is beszámolt.