Sokak számára meglepő lehet, hogy a paradicsom a burgonyafélék családjába tartozik. Közép- és Dél-Amerikában őshonos zöldségféle a paradicsom. Európába csak a XVI. században került, és akkor is még hosszú ideig csak dísznövényként használták, az illatáért és virágáért.

A mérgező szolanin, a burgonyához hasonlóan a paradicsomban is megtalálható, de elhanyagolható mennyiségben.

A paradicsom C-vitamin tartalma viszont nagyon magas, 10 deka paradicsom az emberi szervezet napi C-vitamin-szükségletének a 17%-át fedezi. Érdemes lehet akár lekvárként vagy szószként is eltárolni télire, amihez tippeket a hobbikereso.hu oldalon is találhatsz számos más érdekesség mellett.

Most pedig nézzünk még 10 okot, hogy miért is fontos a nyári, napsütötte paradicsom fogyasztása:

1, Elősegíti a fogyást a paradicsom vagy a paradicsomlé a benne található rostoknak köszönhetően. Fogyasztása eltelít, és hatásos segítség fogyókúra és az éhség idején. Bátran ajánlható a fogyózóknak, mert szinte az összes tápanyagot tartalmazza, amire a szervezetnek a diéta idején szüksége lehet.

2, Fogyasztása nagyszerű méregtelenítő, mert a paradicsomban található klór és kén segíti a vesék és a máj működésé.

3, Immunrendszer erősítő, mert a C-vitamin mellett kiváló A-vitamin forrás, és a kettő így egyben máris erősíti az immunrendszerünket.

4, A paradicsom vagy akár a paradicsomlé rendszeres fogyasztásával megelőzhetjük a szem bizonyos betegségeit, és az immunrendszer erősítése mellett még a fogak és a csontok egészségének megőrzésében is a segítségünkre van.

5, Az élénkpiros színét a paradicsomnak a likopin nevű antioxidáns vegyület adja. Mivel az emberi szervezet számára kiváló likopin forrás, a fogyasztása olyan rákos megbetegedéstől véd, amilyen a tüdő-, a mell-, a prosztata- és a hasnyálmirigyrák.

6, B6-vitaminban is gazdag paradicsommal védhetjük a szívünket is a betegségektől. A kutatók kimutatták, hogy a B6-vitamin csökkenti a homociszteinszintet, a homocisztein pedig egy olyan véredényeket károsító aminosav, ami a szívinfarktust is elősegíti.

7, A rostdús paradicsom fogyasztásával növelni tudjuk a jó koleszterinünk (HDL) szintjét. A benne található niacinnak köszönhetően pedig csökkenteni tudjuk a rossz koleszterinünk (LDL) szintjét. 

8, A nyári időszakban igyekszünk szép barna színt elérni, hogy bőrünk minél szebb legyen. Jó hír a paradicsomfogyasztóknak, hogy ebben is segít nekünk ez a tűzpiros egészség. A gyorsabb barnulás mellett a bőrünk szépségéről is gondoskodik. Az esetleges leégéskor is segítségül hívhatjuk a hideg paradicsomlevet, mert csökkenti a napozás okozta pirosságot. Ezek mellett még a makacs aknék ellen is bevethetik a tinik, mert remekül összehúzza a pórusokat. Idősebb korban pedig elhalványítja a foltokat a bőrről.

9, Jó hír a rossz emésztéssel küszködőknek, hogy a paradicsom vagy paradicsomlé fogyasztásával megelőzhető és megszüntethető a rendszertelen a bélmozgás. Az emésztés javításával a paradicsom egy természetes gyógymód a székrekedésre.

10, Tízedikként pedig egy nagyon fontos dolog. A paradicsom nem csak egészséges, de nagyon finom!

Utószóként szükséges említést tenni azokról az esetekről, amikor nem előnyös a paradicsom fogyasztása. Sajnos vannak olyan egészségügyi esetek, mikor a paradicsom fogyasztása kedvezőtlen, és nem is ajánlott. Ilyen eset a köszvényes betegség, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy a paradicsomevés náluk bizony rohamokat is kiválhat.

A paradicsom aránylag magas cukortartalma miatt cukorbetegség esetén ajánlott a mértékkel történő fogyasztása.

A savtartalma viszont ronthat a refluxos betegek panaszain.

Rossz hír a puffadásra hajlamosaknak, hogy a dietetikusok arra figyelmeztetnek, hogy  a túlzott paradicsomfogyasztás hozzájárulhat a tüneteikhez.

A bahir.hu oldalon folyamatosan talál pécsi, baranyai vagy akár Baranya vármegyén túlról érkező közéleti, kulturális és környezetbarát híreket, információkat.