Pécsnek, a régiónak és egész Magyarországnak pár éve maradt arra, hogy felújítsa, kibővítse és üzembe helyezze a pécsi repülőteret, ha ez záros határidőn belül nem történik meg, akkor oda a történelmi lehetőség arra, hogy Pécs az egész régió központjává váljon. Ugyanis a szomszédban van egy komoly rivális, már működő és üzemelő repülőtérrel. Eszékről van szó.

Azonban mindaddig amíg Horvátország nem lesz a schengeni egyezmény tagállama, az eszéki repülőtérből sem válhat regionális légikikötő. Azonban a tervek szerint déli szomszédunk 2024-re schengeni állam lehet, de ha a koronavírus miatt csúsznának is a tárgyalások, biztos lehetünk benne, hogy maximum pár év, és Horvátország is csatlakozik Schengenhez. Ha ez megtörténik, örökre oda lesz a lehetőség Pécs, és a teljes Dél-Dunántúl számára. A tét tehát óriási, ahogy a régió mérete is:

Pakstól délre, Nagykanizsától keletre, Szabadkától nyugatra, Eszéktől északra korlátozódhat a terület, melynek a központjává válhat Pécs vagy Eszék, attól függően, hogy az itteni repülőtér készül el előbb, vagy Horvátország lesz schengeni állam. Az teljesen nyilvánvaló, hogy ha az egyik repülőtér üzemelni fog, akkor a nagyobb légitársaságok már nem fognak nyitni a másik felé, nehezen elképzelhető, hogy két azonos méretű központja legyen ennek a régiónak.

Az eszéki reptér egyébként már üzemel, 2018-ban 67,235 utas fordult meg rajta, ám egyelőre az utazások főképp belföldre korlátozódnak, szezonális jelleggel a tengerparthoz repült a Croatia Airlines, nagyobb multinacionális cégek egyelőre nem fedezték fel maguknak a negyedik legnagyobb horvát várost, ám ami késik az bizonyosan nem múlik. Biztosak lehetünk abban, hogy amint az ország csatlakozik Schengenhez, Eszék fel fog kerülni a Ryanair, a Wizzair és a többi légitársaság radarjára.

Akár Pécs, akár Eszék lesz a nyertes, mindkét város tulajdonképpen a Balkán kapujaként funkcionálhatna, bizonyosan nőne a turizmus, a rendezvények és konferenciák száma, bárki aki felfedezné a baranyai régiót, azt a várost választaná kiindulási pontként, ahová a legkönnyebben juthat el. Budapestről és Zágrábból sem egyszerű – és pláne nem gyors – megközelíteni a két települést, emiatt mindkét város rengeteg nyugati, fizetőképes turistától esik el, akik a vonaton/buszon való zötykölődést már nem vállalják be.

Éppen ezért lenne őrülten fontos, hogy ne egy hasznavehetetlen stadiont építsen a kormány a városban, hanem a repülőteret fejlessze: hosszútávon ez lehet a város és a teljes régió felemelkedésének a kulcsa.