Dr. Őri Lászlóval a Baranya megyei közgyűlés elnökével beszélgettünk, a koronavírus okozta gazdasági-társadalmi nehézségekről, Pécs és a megye fejlődési lehetőségeiről, a repülőtérről, az autópályáról, de a jövőévi választások is szóba kerültek.

– Reményeink szerint túl vagyunk a koronavírus legnehezebb időszakán. Lehet tudni, hogy a vírusnak mennyi baranyai áldozata volt? Illetve számszerűsítve vannak adatok arról, hogy milyen terhet rótt a megyére a vírus elleni harc?

– Az elmúlt másfél év nem várt kihívások elé állított mindannyiunkat. Bár nem számoltunk a kialakult helyzettel, olyan költségvetési stabilitást sikerült megteremtenünk, ami jó alapot nyújtott ahhoz, hogy a nem várt pandémia alatt is stabil maradjon a megyei önkormányzat költségvetése, sőt a megtakarításainkból útjára tudtuk indítani a Baranya Segít Programot. A járvány első, tavaszi hulláma idején mikor még azt hittük, hogy néhány hónapot kell csak ebben a pandémiás helyzetben átvészelnünk, azzal a céllal indítottuk útjára a „Baranya Segít Programot”, hogy a vírus ellen a frontvonalban küzdő pécsi, baranyai mentősöket, orvosokat támogassuk. Fontosnak tartottam, hogy ebben a nehéz időszakban is apró gesztusokkal támogassuk a veszélyhelyzetben dolgozókat, az pedig még fontosabb, hogy akinek lehetősége van rá az tettekkel is segítsen. Hétről hétre tapasztaltuk, hogy mekkora erőfeszítésbe, milyen megfeszítetett munkába, logisztikába került a járvány elleni küzdelem. Minden ápolóra, orvosra, egészségügyi személyzetre szükség volt a betegek ellátásához.

A Baranya Segít Program lehetőséget teremtett arra, hogy az ebben a küzdelemben résztvevők mindennapjait kicsit könnyebbé tegyük. Novemberben minden pécsi és baranyai háziorvosnak FFP2-es védőmaszkokat juttattunk el. Karácsonykor és szilveszterkor ünnepi menüt vittünk a mentőszolgálat munkatársainak, emellett pedig több alkalommal frissítőkkel is segítettük a munkájukat. A Koronavírus Ellátó Központ egészségügyi pihenőit kávéval és gyümölcslével töltöttük fel, ezzel is segítve a frontvonalban dolgozók munkáját.

A járvány, a sokszor emberfeletti megfeszített munka ellenére is nagyon sok áldozatot követelt. A Covid országosan több mint 400 családban okozott tragédiát, ezzel együtt pedig több mint 600 gyermeket hagyott árván vagy félárván.

Pécset és Baranyát sem kímélte a járvány.  Tudunk olyan Általános Iskolát, ahol két család, összesen pedig hat gyermek maradt árván, illetve félárván a betegség szövődményei miatt.

Ekkor döntöttem úgy, hogy felhívással élek a megyei önkormányzatok felé, hogy közösen támogassuk az Áder János köztársasági elnök és felesége Herczegh Anita által életre hívott alapítványt, melyet a koronavírusban árván maradt gyermekek megsegítésére hoztak létre. A kezdeményezéshez Somogy és Tolna megye is csatlakozott, így a Dél- Dunántúl régió az országban elsőként összesen 3 millió forinttal támogatta a tragédia sújtotta családokat.

A magas átoltottságnak köszönhetően végre fellélegezhettünk egy kicsit, de ősszel újra nagy fegyelmezettségre lehet szükség, hogy fenntartsuk ezt az állapotot.

-.Hamarosan folytatódik az M6-os autópálya építése a horvát határig. Ezzel kapcsoltban két kérdésem lenne. Az első projekt ára, ami nagyon sokak szerint rendkívül drága. Ennek mi az oka? A másik kérdésem pedig az lenne, hogy mit várhatnak a befejezett autópályától a pécsiek? Vonzó tényező lehet a cégek számára? 

– Az autópályaépítés költségvetési és műszaki paramétereivel kapcsolatban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az illetékes, így az erre irányuló kérdésekkel kapcsolatban ők tudnak érdemi választ adni.

Annyit azonban megyei elnökként elmondhatok a beruházáshoz kapcsolódóan, hogy Baranya megye annak köszönhetően került periférikus helyzetbe, hogy jóval később érte megyénket az autópályafejlesztés. Azt gondolom, hogy az autópálya beruházás költsége jóval kisebb mértékű, mint a beruházás következtében megvalósuló gazdaságélénkítő hozadéka.   

Az M6 autópálya befejező szakaszának alapkőletétele egyébként épp az elmúlt hetekben történt meg. Ez azt jelenti, hogy 2024 elejére az autópálya eléri az országhatárt. Februárban kezdődtek a munkák, 20 kilométeres befejező szakasz épül az országhatárig.

A fejlesztés célja a dunamenti és a mohácsi térség közlekedésének javítása mellett az Észak- és Dél-Európa közötti tranzitforgalom biztonságos és gyors kiszolgálása. Az M6 autópálya országhatárig vezető, mintegy 20 km hiányzó szakaszának megépítésével teljeskörűen megvalósul az Adriai- és Balti-tenger térsége közötti közúti kapcsolatot biztosító TEN-T folyosó magyarországi nyomvonala. A kormány korábban sosem látott nagyságrendű fejlesztéseket hajt végre rendkívüli tempóban a hazai közúthálózaton. A gazdaságélénkítést is megalapozó célja a kormánynak a megyei jogú városok négysávos bekötése és az autópályák, autóutak elvezetése az országhatárokig. Míg 2010-ben három országhatár volt elérhető négysávos úton, jelenleg már hétnél tartunk. A következő évtized közepére minden megyei jogú városba és tizenegy határállomásig juthatunk el gyorsforgalmi utakon.

Hiszem, hogy az autópálya horvát határig történő megépülése kulcskérdés Baranya gazdasági fejlődésében.  

– Sokak szerint Pécs és Szigetvár között is szükség lenne 2×2 sávos autóútra. Erről mit tudna mondani? Ha jól tudjuk tervben van, hogy áll jelenleg a projekt?

– Stratégiai cél az autópályák, autóutak elvezetése a határokig, a szomszédos országok kapcsolódó beruházásaihoz igazodó ütemezésben.

Az M60 Pécs-Barcs országhatár közötti szakasz előkészítse 6,7 milliárd forint hazai forrásból jelenleg is zajlik. Az M60 gyorsforgalmi út Pécstől Barcs érintésével egészen a magyar-horvát határig vezet majd. Összesen mintegy 64,4 kilométeres szakasz épül. 3 szakaszra bontva zajlik az előkészítés. Pécs és Szigetvár között 37 kilométer új nyomvonalú, kétszer két sávos út épül, Szigetvár és Barcs között 28 km-es szakasz, Barcs és az országhatár között pedig 3 kilométer készül el. A projekt során az első két szakaszra a Környezetvédelmi hatástanulmány, a megvalósíthatósági tanulmány elkészült és a környezetvédelmi engedély is kiadásra került.  Várhatón az idei év végére elkészülnek a tervek. Ezt követően kerülhet sor a kivitelezésre irányuló közbeszerzési eljárás megindítására.

Az M60-as gyorsforgalmi út Szigetvárig történő meghosszabbítása mellett, tekintettel a megye periférikus elhelyezkedésére, kiemelt szempont az is, hogy az M9-es tervezett nyomvonala a baranyai megyeszékhely érintésével az új mohácsi hídon át hagyja el Baranyát.

– Szintén sok baranyai embert érint a reptér esetleges fejlesztése. Lesz repülőtér fejlesztés a közeljövőben? Ha igen, akkor mikorra lesz kész és miért fontos ez a régiónak? Mit várhatunk, ha lesz egy valóban működőképes repülőterünk?

– Meggyőződésem, hogy a Pécs-Pogányi repülőtér kormányzati fejlesztése adhat lendületet a megye gazdaságának. Dr. Mikes Éva kormánybiztos asszony vezetésével az elmúlt időszakban hatékony tárgyalások folytattunk arról, hogy a Pécs-Pogányi Repülőtér fejlesztését a kormányzat is támogassa. Ahhoz ugyanis, hogy a több éves holtpontról, kihasználatlanságból kimozduljon a reptér elengedhetetlen a kormányzati segítség. A repülőtér kulcsszerepet játszik abban, hogy a város, a megye, valamint a térség dinamikusan fejlődhessen. Erre több nagyvárosban is látni jó példát. A kormányzati többségi tulajdonba vétel mérföldkő lehet ebben a törekvésünkben.

A Pécs-Pogányi reptér infrastruktúra fejlesztésével, a kifutópálya meghosszabbításával a térségi gazdaságfejlődés motorja lehet a reptér. Abban bízunk, hogy a megerősített repülőtér a jövőben kiszolgálója lehet Paks II.-nek, minden idők legnagyobb hazai energetikai fejlesztésének is.

– Közeledik a 2022-es országgyűlési választás. Egyre több ember kíváncsi, hogy ki lesz a Fidesz-KDNP jelöltje Baranya01-es körzetben. Mikor kaphatunk erre választ? 

– Az országgyűlési választások kampányának kezdetére, következő év elejére természetesen ismert lesz a kormányzó párt pécsi jelöltjének személye. Addig azonban még fél év van hátra, van bőven feladatunk. Fontos, hogy a Covid után a gazdaság újraindítása sikeres legyen itt Baranyában is. Valamint fontos, hogy a következő hetekben eltudjuk indítani a következő 7 éves megyei fejlesztési időszakot.  

A Fidesz-KDNP politikai szövetségben a jelöltállításnak előre meghatározott rendje van, mely alapján első körben a helyi szervezetek javasolnak jelöltet, melyet végül a párt országos vezetése hagy jóvá az év végéig. Így engedje meg, hogy nevekről most még ne beszéljek.