Az elmúlt évek, évtizedek során a tudomány és a technológia fejlődésével az életünk számtalan területén történtek jelentősnek mondható változások. Nem képez kivételt ez alól a gépjárműipar és annak átalakulása sem. A klímaváltozás és a környezetvédelem kérdése nagyobb hangsúlyt kapott és már nem csupán a radikális zöld mozgalmak és politikai csoportok támogatóinak körében számít fontos kérdésnek egy fenntartható és élhetőbb jövő megteremtése.

Ennek megfelelően elkezdődött egyfajta átalakulás az autógyártás és az autóhasználat terén is. A legnagyobb autógyárak sorra jelentik be, hogy néhány éven belül megszüntetik a belsőégésű motorokkal szerelt modellek gyártását, több nyugat-európai országban pedig napirenden van – vagy már döntés is született – a dízel és benzinüzemű járművek kitiltása a nagyobb városokból.

Rossz minőségű levegő, hajsza a parkolóhelyekért, egyre nagyobb dugók

Pécsi olvasóink számára úgy gondolom nem kell bemutatnunk azt, hogy milyen negatív hatásokkal jár az, hogy az elmúlt évtizedekben ugrásszerűen növekedett a használatban lévő járművek száma világszerte, így Magyarországon is. Ennek az egyik legsúlyosabb következménye a levegő minőségének drasztikus mértékű romlása, ami egyes becslések szerint hazánkban évente közel 13 ezer ember életét követeli.

De vannak a hétköznapi életre vetítve más negatív hatásai is annak, ha egy adott városban mindenki autóval megy mindenhova ahelyett, hogy a tömegközlekedést használná. Gondoljunk csak a reggeli és délutáni órákban tapasztalható hatalmas dugókra vagy arra, hogy milyen lehetetlen küldetésnek számít az, ha az ember a belvárosban a munkahelyéhez közel szeretne szabad parkolóhelyet találni „csúcsidőben”.

Az autózás jövője(?)

Bár kisebb dugó és több parkolóhely attól még nem lesz, hogy nem belsőégésű motorokkal szerelt autókkal járják az emberek az utakat, a károsanyagkibocsátás szempontjából vizsgálva mégsem elhanyagolható, hogy egyre több gyártó jelenti be, hogy néhány éven belül már csupán elektromos meghajtású modellek gurulnak majd le a gyártósoraikról, a töltőhálózat fejlődésével pedig eljutottunk odáig, hogy több taxitársaság és nagyvállalat is bátran választ magának elektromos meghajtású járműveket.

Sajnos a hosszútávú áruszállítás résztvevői között továbbra is csak elvétve találkozhatunk a környezetbarát meghajtású járművekkel. Ez azonban nem azt jelenti, hogy ezen a téren ne számíthatnánk fejlesztésekre és változásra a következő években. Nemrég bejárta a sajtót is a hír, hogy a METRANS Csoport partnere, a WIN Capital Kft. forgalomba állította hazánkban az első elektromos meghajtású konténerszállító kamionját.

Az elektromos meghajtású autókkal kapcsolatban fennálló két általános kritika, miszerint jóval drágábbak a belsőégésű motorral szerelteknél és az akkumulátorok hatótávja még nem érte el az „átlag járművezetők” által kívánt szintet, sajnos továbbra is helytállónak mondható, amíg pedig erre a két „kérdésre” a gyártók nem tudnak megfelelő válaszokkal szolgálni – tehát nem jelennek meg az olcsó, nagy hatótávú elektromos autók a piacon – addig az elterjedésük is sokkal kisebb ütemben zajlik majd.

Fenntartható megoldások

Az autózás egyértelműen legfenntarthatóbbnak nevezhető alternatívája – főként a nagyobb települések esetében – a tömegközlekedés használata. Amellett, hogy egy havi buszbérlet jóval olcsóbb, mint a jelenlegi üzemanyag árak mellett a tankolás, csökkenthetjük a reggeli és a délutáni órákban tapasztalható dugók mértékét, valamint tehetünk egy nagy lépést annak érdekében is, hogy tisztább és egészségesebb legyen a levegő. Ráadásul egyre több településen, többek között Pécsen, utazhatunk elektromos meghajtású buszokkal.

Amennyiben nem akarunk vagy valamilyen okból nem tudunk lemondani az autóval történő munkába járásról, érdemes utazásunkat úgy megszervezni, hogy az egy munkahelyen dolgozó kollégáinkkal közösen induljunk útnak, ezáltal is csökkentve a használatban lévő járművek számát és az általuk okozott, a környezetünkre nézve káros hatásokat.

Kiemelt kép forrása:Alexander Grishin, Pixabay