Sajnos, vagy nem, de az ellenzéki pártok és politikusok politizálása, politika-csinálása az elmúlt hónapokban, de talán években kimerült annyiban, hogy O1G, minden amit a Fidesz csinál az rossz, azonban az országot előrefelé mozdító, érdemi javaslat oly kevés akadt. A klímabérlet ilyen, és ami azt illeti ideje is volt, hogy valamelyik ellenzéki párt – jelen esetben az LMP – előrukkoljon egy támogatható, hasznos és a lakosság érdekeit szolgáló, mindemellett megvalósítható és nem demagóg javaslattal.

Ráadásul a kormány is kész lehet támogatni, legalábbis egyelőre nem zárkóznak el előle, mindezt Fürjes Balázs államtitkár is elismerte.

A javaslat lényege, hogy minden magyar ember háromhónapra ötezer forintért vehetne egy bérletet, mely valamennyi magyar tömegközlekedési eszközre érvényes lenne. A minta adott, Németországban például működik hasonló – nagy sikerrel -, ráadásul roppant fontos is lenne, hogy minél több ember tegye le az autóját, és használjon közösségi közlekedést.

Személy szerint autózni szoktam. Nincs bérletem, itt Pécsett havonta 7300 forintba kerülne, ha mellé csak egyszer elutazok Budapestre (havonta egyszer általában ez meg szokott történni), akkor vonatjegytől függően már 13-16 ezer forintnál tartanék. És akkor még nem tömegközlekedtem Budapesten. Ennyiből inkább megtankolom az autót, még akkor is, ha tisztában vagyok vele, hogy ez a módszer környezetszennyezőbb. Gyarló az ember, ha a tömegközlekedés és a tankolás között nincs árban érdemi különbség, úgy a többségünk bizony a könnyebb és kényelmesebb autózást fogja választani.

Azonban ha ötezer forintért vásárolhatnék olyan bérletet, melyet tudnék használni Pécsett, tudnék vele a környékbeli településekre kirándulni, Budapestre utazni, és ott tömeg közlekedni, egy pillanatig sem gondolkodnék azon, hogy letegyem az autómat, és csak a legszükségesebb esetekben vegyem azt elő. Egyszerűen az már annyira vonzó opció lenne, amire akkor sem mondanék nemet, ha egyébként nem különösebben szeretek buszozni, és a tömeggel való kapcsolatom is hagy maga után kivetnivalót.

Természetesen egy ilyen bérlethez fontos lenne a tömegközlekedés fejlesztése, de a jövő amúgy sem az autózásé, örökké nem lesz 480 a benzin és a gázolaj, tegyük hozzá most sem ennyi, attól, hogy nem közvetlenül fizetjük ki az árát, még kifizetjük azt. Ráadásul a klímának és az emberek egészségének sem tesz jót, hogy ennyi autó van az utakon, többségük egyébként borzalmas műszaki állapotban, a magyar autók elöregedettek, környezetszennyezők, nem véletlenül rossz szinte az összes város levegője, nem véletlen a szmog, és az, hogy a légszennyezettség miatt egyre több ember hal meg, drámaian fiatalon. Egyetlen busz – melyek sok esetben már elektromosok – több tucat autót tud kiváltani, hogy a vasútról, a legfenntarthatóbb közlekedési eszközről ne is beszéljünk.

Örömteli, hogy egy ellenzéki pártnak van egy olyan javaslata, mely nem demagóg, működőképes, és a kormány tetszését is könnyen elnyerheti. Paradox módon épp a legkisebb parlamenti frakcióval rendelkező LMP-től származik ez a javaslat, azonban ha ők öt fővel képesek erre, talán bízhatunk abban is, hogy a többieknek is menni fog a jövőben. Vagy ha nem, hát majd a választók döntenek a sorsukról.