Csütörtökön este tartotta a Pécs Most Egyesület Városviták elnevezésű eseménysorozatának újabb rendezvényét a Vasutas Művelődési Házban. A fórum fő témája ezúttal Pécs és Baranya közlekedése volt. Ezen belül is a közösségi közlekedés, vasúti mellékvonalak, Tüke Busz helyzete, folyamatos dugók és a parkolóhelyek hiánya.

A beszélgetésen részt vett Dr. Keresztes László Lóránt, az LMP pécsi országgyűlési képviselője, Dr. Barkóczi Csaba a Fidesz pécsi önkormányzati képviselője, Udvardi Péter közlekedésmérnök, egyetemi oktató, valamint Szarvas-Hierholcz Márk a Pannonvasút Egyesület vezetője. A fórum moderátora Talabér Ádám, a Pécs Most Egyesület elnökhelyettese volt.

Elhangzott a vita során az is, hogy bár a szervezők meghívót küldtek a városvezető koalíció frakcióvezetőinek, tőlük válasz a meghívásra nem érkezett, Sajgó György, a város zöldbiztosa ugyanakkor nézőként jelen volt.

A résztvevők először térségi szinten értékelték a problémákat, megoldásra váró kihívásokat a közlekedéssel kapcsolatban. Elsőként Keresztes Lóránthoz került a mikrofon, aki úgy fogalmazott, hogy:

„A közlekedés az a közszolgáltatás, amely egyrészt egy város élhetőségének az egyik legfontosabb eleme, másrészt pedig ami lehetőséget ad, hogy a város, mint központ, kapcsolatot építsen a saját vonzáskörzetével.”

Elmondta továbbá azt is, hogy amennyiben a közlekedéssel kapcsolatban hiányosságok tapasztalhatóak, az nagyon súlyos akadálya lehet egy város, egy régió gazdaságfejlesztésének.

Hangsúlyozta, hogy látható, hogy azok a régiók tudnak sikeresen működni, ahol nem a politikai csatározáson van a hangsúly, hanem a közösen megfogalmazott célok megvalósítását helyezik előtérbe. Kiemelte ugyanakkor, hogy nem érzi a konfrontációt a Fidesz-KDNP helyi szervezete és politikusai részéről azokban a helyzetekben, amikor Pécs érdekében kellene nemet mondaniuk a kormány bizonyos terveire.

Udvardi Péter közlekedésmérnök szakmai oldalról közelített a témához. Elmondta, hogy minden forint, ami befektetésre kerül a közösségi közlekedésbe, a társadalmi hasznával számolva együtt a tízszeresét fogja megtéríteni. Kitért arra is, hogy sajnos az elmúlt 30 évben folyamatosan forráskivonás történt ezen a területen. Továbbá komoly problémaként fogalmazta meg az ágazatot érintő szakemberhiányt és annak helyi vonatkozásait.

Barkóczi Csaba elmondta, hogy:

„Ha össze kéne adni az életemből azokat a perceket, órákat, amiket annak köszönhetően elvesztettem, hogy a MÁV milyen szinten működött, akkor lehet, hogy nem napok, hanem heteket tudnék itt felsorolni.”

Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy mindezek mellett, ha más európai országok példáit tekintjük meg, akkor messze nem áll olyan rosszul a hazai közösségi közlekedés helyzete. Ennek alátámasztásához személyes példákat is hozott.

Helyi szintű problémákat is említett, mint például: dugók, kimaradó buszjáratok, sofőrhiány. A helyi tömegközlekedés működtetésével kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy elvárás, hogy egy megfizethető és 21. századi szolgáltatást kaphassanak az emberek.

Szarvas-Hierholcz Márk a Pannonvasút Egyesület elnöke az előtte megszólaló szereplőköz képest egy másik irányból, a vasúti mellékvonalak bezárásának kérdésköre felől közelített. Elmondta, hogy a Komló és Dombóvár közötti mellékvonal bezárása hibás döntés volt, továbbá kitért az utasszámlálással kapcsolatos problémákra és a pótlóbuszok menetrendjének hiányosságaira is.

Ezt követően a résztvevők áttértek a helyi közlekedési kérdések megvitatására, ami leginkább Keresztes Lóránt és Barkóczi Csaba parázsvitáját hozta. Az LMP országgyűlési képviselője megszólalásában azzal szembesítette Barkóczit, hogy az elmúlt évek során ő rendszeresen nyújtott be az Országgyűlésben a költségvetéshez olyan módosító javaslatokat, amelyek visszaadták volna Pécs-Baranyának az elvett forrásokat és biztosították volna többek között a közösségi közlekedés megfelelő működtetéséhez szükséges pénzeket, ezeket ugyanakkor a Fidesz-KDNP – köztük a Baranya vármegyei képviselőkkel – rendszeresen leszavazta.

A vita ezen szakaszában Keresztes egy konkrét kérdéssel fordult Barkóczihoz. Azt kérdezte a Fidesz helyi politikusától, hogy hajlandó-e együttműködni vele abban, hogy közösen forduljanak a kormányhoz az alábbi ügyekben:

  • indítványozzák, hogy a vidéki városok kapjanak költségvetési támogatást a közösségi közlekedés működtetésére
  • a pécsiek kapják meg a buszflotta jelentős megújításához szükséges forrásokat

Arra kérte Barkóczit, hogy tegyék félre a pártpolitikai hovatartozást és tegyenek közös indítványt az Országgyűlés felé ezekben a kérdésekben.

Barkóczi ezt követően reagált is Keresztes felvetésére és elmondta, hogy minden olyan kezdeményezésben, amely Pécs és a pécsiek érdekeit szolgálja, ők partnerek lesznek.

A beszélgetés teljes felvétele ITT: