Az elmúlt hetekben megint felerősödött a Megafon tevékenysége, ami a Facebook-hirdetéseket illeti. Amikor pedig ez történik, óhatatlanul felmerül bennem a kérdés: vajon mindez mennyibe kerül? A Meta adatok szerencsére továbbra is a rendelkezésünkre állnak, ezért készítettem egy kimutatást, hogy a múlt héten ki mennyit költött FB-hirdetésekre. Ám ezúttal úgy döntöttem, hogy kicsit bővítem a vizsgálatot. Megvizsgáltam minden olyan hirdetőt, aki 10.000 forintnál többet költött hirdetésekre, hogy inkább kormányoldali vagy inkább ellenzéki szereplő.

A vizsgálatot 3 kategóriába soroltam:

  • Politikusok, pártok.
  • Hírportálok, médiaoldalak.
  • Egyéb (influenszerek, nem politikai szervezetek).

Akiket nem vettem bele a vizsgálatba:

  • Politikán kívüli szereplők (pl. cégek reklámhirdetései)
  • Azok az ellenzéki pártok, akik az ellenzéki összefogásban nem szoktak részt venni (MKKP, Mi Hazánk)
  • Azok a portálok, akik középen vannak, vagy nem megállapítható egyértelműen, hogy melyik oldalon állnak.

Lássuk, mi a végeredmény!

Brutális Megafon fölény

Ha a hét költéseinek összesített listáját nézzük, akkor a Megafonos influenszerek egyértelműen dominálnak. A 11 legtöbbet költő oldalból 9 valamelyik Megafonoshoz köthető. Ezek közül a legtöbbet költő arc ezúttal Deák Dániel volt, aki nem kevesebb, mint 3.071.789 forintot fordított kiadásokra. Őt egy új arc, Szarvas Szilveszter követi közel 2.700.000 forinttal, míg harmadik helyre „A kopasz oszt” oldala került majdnem kétmillió forinttal. A legkevesebb pénzt költő Megafonos a héten Hortay Olivér volt, de az ő hirdetéseire fordított összeg is meghaladta a 960.000 forintot (ellenzéki oldalon ennyit senki sem költött). A 9 Megafonos influenszer hirdetésekre fordított összege együtt meghaladta a 15 millió forintot. Kormányoldalon hirdettek még olyan szervezetek, mint a CÖF, az Alapjogokért Központ vagy a Transzparens Újságírásért Alapítvány, ám ezek ebben az időszakban csak pár tízezres tételek voltak.

Ellenzéki oldalon az „egyéb” kategóriában alig látunk szervezetek, és ők sem kifejezetten kormány-ellenes csoportok, hanem olyanok, akik konkrét ügyek mentén ütköznek a jelenlegi hatalommal. A lista élén az Amnesty International áll, de az általuk költött 144.446 forint elenyésző a Megafonhoz képest, ezenkívül 4 másik inkább ellenzékhez köthető szerv költött tízezres nagyságrendben.

Összevetés: 15.675.225 ft – 303.299 (98.1 % – 1.9 %)

Jobbra lejtés a médiaportáloknál is

A médiaportálok hirdetéseiben az Origo magasan kiemelkedik, a 1.463.741 forntos hirdetési tétel egymagában több mint az ország összes ellenzéki hírportáljának teljes hirdetésre fordított kerete. A lista másik két dobogósa a Ripost és a hirado.hu, fejenként valamivel több mint 700.000 forinttal. A regionális KESMA-lapok fejenként 30.000 forint körüli értéket hirdettek, velük együtt összesen 35 egyértelműen fideszközeli portál költött 10.000 feletti összeget.

Az egyetlen oka annak, hogy nincs az előző kategóriához hasonló dominancia a hírportálok terén, az az A Hang konzultációs ívgyűjtő akciója, ami miatt az ő hirdetési kiadásuk 672.901 forint. 60.000 és 100.000 forint közötti összeget használt fel a HVG, a 444, a Hírklikk és az Átlátszó (ezek egyébként alacsonyabbak, mint a hódmezővásárhelyi fideszközeli Promenad24 oldalköltése), az RTL 31.095 forintja gyakorlatilag a regionális KESMA-lapok szintjén van.

Összevetés: 6.509.391 ft – 1.115.064 ft (84.9% – 15.1 %)

Ahol az ellenzék vezet – Pártok és politikusok

Az egyetlen olyan kategória, ahol az Ellenzék minimálisan nyert, azok a pártok, politikai szervezetek és politikusok hirdetési oldala. E területen nagyjából 600.000 forinttal költött többet az Ellenzék, mint a kormánypártok.

A dobogó élén egyébként itt egy kormányközeli szerv áll, sőt, nem is szerv, hanem konkrétan Magyarország kormánya, akik főleg a Nemzeti Konzultációs hirdetésekre 1.312.121 forintot költöttek. Második helyre viszont egy ellenzéki politikus került fel, Donáth Anna, aki 736.474 forintot költött. Ez egyébként az összesített lista 12. helyén van, és ő az első egyértelműen ellenzéki szereplő, aki a listára került (de úgy is írhatnánk, hogy az első egyértelműen nem fideszközeli). A harmadik helyen a Momemntum, mint párt áll, kereken 300.000 forint költéssel. A Fidesz-listán második helyen álló Dömötör Csabát azonban még további három ellenzéki politikus (Karácsony Gergely, Gyöngyösi Márton, Ungár Péter) megelőzi.

Ami a pártok szintjét illeti, a Momentum egyértelműen a legtöbbet költő ellenzéki párt volt az elmúlt héten. Az LMP és a Párbeszéd nagyjából hasonló összeget költött, a P-nél ez főleg Karácsony Gergelynél jelent meg, míg Magyarország Zöld Pártjánál viszonylag sok politikai szereplő hirdetett kisebb összegekkel. A DK és az MSZP a korábbiakhoz képest viszonylag mérsékelten fordított pénzt hirdetésekre.

Összesen egyébként 60 olyan ellenzéki szereplő van, aki egy hét alatt 10.000 forintnál többet hirdetett. Az általuk hirdetésre költött pénz azonban összesen 3.171.187 forint, ami alig 100.000 forinttal több, mint amit Deák Dániel egyedül hirdetésekre fordított. És ne feledjük, itt 8 párt összes pártközpontjáról, területi szervéről, ifjúsági szervezetéről és politikusairól beszélünk…

Összevetés: 2.544.840 forint vs. 3.171.187 forint (44.5 % vs. 55.5 %)

Összegzés

Az egy hét leforgása alatt a Fideszhez közeli politikusok, portálok és szervezetek összesen 24.729.456 forintot költöttek el 4.633.550 forint. Ha százalékos arányban nézzük, akkor a teljes költés 84.2%-a volt a kormányközeli csoportoké és mindösszesen 15.8% az ellenzéké. Talán nem kell magyaráznom, hogy ez az arány brutálisan magas, főleg, mert minduntalan azt halljuk kormányoldalról, hogy baloldali médiafölény van az online téren.

Ami még megfigyelhető tendencia, hogy amíg az ellenzéki oldal költésének javarészét a pártok és politikusok hirdetései teszik ki, addig a kormányoldalon ez az influenszerek költése. Ez nyilván azzal magyarázható, hogy a jóval nagyobb anyagi lehetőségek miatt ők megengedhetik maguknak, hogy bizonyos információkat ne a frontpolitikusok mondjanak el, hanem rá lehet bízni jól megfizetett, de politikai értelemben nem releváns személyekre. Míg a másik oldalon ez a felosztás pillanatnyilag nem lehetséges.

Hozzátéve, hogy a felsorolás azért nem pontos, mert a 10.000 forint alatti hirdetések között is biztosan van politikai, sőt, ellenzéki is, így nem zárható ki, hogy végső soron az ellenzéknek néhány százezer forinttal több költése volt (meg valamivel a Fidesznek is). De az a gyanúm, hogy a lényegen mindez nem változtat.