Nyáron rengeteg tökfélét lehet kapni a piacokon, boltokban. Cukkini, spárgatök csillagtök a nyár kedvenc zöldségei. Sokan termelik a kiskertekben is ezeket a növényeket, melyeknek elkészítési módja is nagyon sokféle. Bár a főzelékek és a rántott tökök a legelterjedtebbek, de mostanság rengeteg más étel receptjét lehet találni az interneten. Mivel nagyon alacsony az energia és szénhidráttartalmuk ezeknek a növényeknek, így jól beilleszthetőek a diétás étrendekbe is, persze megfelelő elkészítéssel. Lehet belőlük leveseket, salátákat, köreteket készíteni, vagy töltött, illetve rakott formában is asztalra tenni. De készíthetünk lekvárt, vagy befőttet, vagy krémeket is ezekből a zsenge zöldségekből.

A tökfélék fogyasztása rendkívül jó hatással van az emberi szervezet emésztésére, márpedig a jó emésztés alapozza meg a kiváló egészséget. Például a cukkininek az emberi emésztésre gyakorolt hatása annak köszönhető, hogy többek között tartalmaz káliumot, foszfort, cinket, magnéziumot és kalciumot, és ezen felül gazdag A-, B1-, B2- és B6-vitaminokban. Sokan készítenek belőle salátát, tócsnit is. A cukkinit lehet, hogy a tök és az uborka kereszteződéséből kaptuk, mind kettő tulajdonságai megmutatkoznak benne.

A tökvirág napjaink egyik újdonsága, nyersen salátákban, töltötten, vagy  bundázva, panírozva, olajban kisütve fogyasztható. Próbáljuk ki. Hímivarú virágot válasszunk, ami keskeny nyéllel kapcsolódik a szárhoz, eltérően a termős virág vaskos nyelétől, amelynek az alján látszik a későbbi termés kezdeménye.