A Direkt36 által megszerzett kormányzati dokumentumok szerint a magyar kormány egy kínai állami óriásvállalattal szeretné megvalósítani a magyar felsőoktatás elmúlt évtizedeinek egyik legnagyobb beruházását, a sanghaji Fudan Egyetem budapesti kampuszának építését. A különböző sajtók más és más beruházási összegről írtak, azonban a legoptimistább becslés így is 450 milliárd Forint volt. Összeszedtük, mit is jelent ez az összeg a magyar költségvetésben.

Ha már koronavírus, elsőként az egészségügyet vesszük górcső alá. Az előzetes információk szerint a Dél-Budára tervezett szuperkórház várható költsége 300 milliárd lesz. Ha minden igaz, itt jövő tavasszal tennék le az alapkövet és 2026-re tervezik az intézmény átadását.

Annak mérlegelését, hogy nem csak a járványhelyzet idején, hanem békeidők során is melyik beruházásra van nagyobb szükség ma Magyarországon, az olvasóinkra bízzuk.

A következő grafikákon már a 2020. évi XC. törvényt, azaz Magyarország 2021. évi központi költségvetését fogjuk részletesebben kielemezni – összehasonlítva a tervezett egyetemi beruházással.

A központi kommunikáció által rendszeresen emlegetett családvédelem az egyetemi beruházás árnyékában pénzügyileg már teljesen eltörpül és jelentéktelenné válik. Hiába az alkotmánymódosítás és a kormány családpolitikája, ha a végén kiderül, hogy kormányzásukat a kínai kormány érdeke képes teljesen felülírni és egy valószínű soha meg nem térülő beruházásra képesek hat és fél évnyi babaváró támogatás összegét fordítani.

A köznevelési intézményeink állapotát talán nem is kell sokaknak bemutatni. Felújításukra országszerte nagy szükség lenne, ám erre nem csak 2021-ben nem jutott elegendő forrás, de a kínai hitel miatt várhatóan a későbbiekben sem. Ha pedig meg is megvalósul a Fudan Egyetem beruházása, akkor vajon mennyi marad az ilyen jellegű fejlesztésekre?

Szerencsére a főváros agglomerációjában jelentősen javult a vasúti közlekedés az elmúlt néhány évben, de Magyarország nem csak Budapestből és annak környékéből áll. Elég csak Vácig elmenni és ott a Szokolya és Nógrád irányába tartó vasútra felülni, melyen úgy érezhetjük magunkat, mint ha a szerelvény folyamatosan kisiklani készülni. De nem ez az egyetlen olyan vonal, amire bőven ráférne a fejlesztés.

Itt fontos megjegyezni, hogy az idei év költségvetésében nem csak a vasúti, de a kerékpáros fejlesztések is mindössze 13 milliárdot tesznek ki, ami rendkívül alacsony az éves költségvetéshez mérten. Ekkor pedig még nem is említettük az energia és klímapolitikát, melynek összege szintén rendkívül csekély.

Ha már szóba került vidék, akkor érdemes a nagy visszhanggal bejelentett Magyar Falu Programra is egy szempillantást vetni, hiszen a költségekből jól látszódik, milyen mértékű összeget fordítanak erre az új egyetemi beruházása mellett.

De nem csak a vidék, a főváros is jelentős bevételektől eshet el. Már most is kevés összeg kerül elköltésre az olyan programokra, mint az Egészséges Budapest Program.

Emlékszünk, hogy milyen vita ment azon, hogy a kormány ad-e 6 milliárd Forintot a Lánchíd felújítására? Nos, arra nehezen adták meg a szükséges forrást, de úgy látszik most a 450 milliárd már nem jelent akkora problémát az új intézmény beruházására.

Összességében tehát a Fudan Egyetem budapesti beruházása rendkívül magas, pláne, amikor az államadósság a koronavírus járvány miatt ismét magas szinteket üt meg. Montenegró példájából pedig kiválóan látszódik, hogy nem biztos, hogy Kínával érdemes üzletelni. – írja a Jövő TV.

Fotó: Andrea Verdelli / AFP