Ahogy arról beszámoltunk, Egerben 2022-től gyakorlatilag minden helyi lakos számára ingyenes lesz a tömegközlekedés. A minta és a példa tehát adott Pécs számára is, de vajon hogy csinálják az egriek? A kérdéseinkre Mirkóczki Ádám, Eger polgármestere válaszolt!

– Miképpen tudják ezt megoldani, mekkora bevétel kiesést jelent a jegy- és bérletárak gyakorlatilag eltörlése?

– Hosszú, csaknem fél éves tárgyalássorozat eredménye – mely köztem és a Volán Zrt. vezérigazgatója között zajlott -, ez az eredmény. A megoldási javaslatot a Volán Zrt. és az Önkormányzat szakértői közösen dolgozták ki, s így született meg az a konstrukció, melyet a szerdai napon el is fogadott a Közgyűlés. A kedvezmény-program az előzetes becslések alapján nagyjából 1,3 milliárd forintba fog kerülni a városnak, mely összegre fedezetül az iparűzési adó szolgál majd.

– Milyen hatást várnak az intézkedéstől, mi a céljuk vele?

– Az alapvető elgondolás mely kiváltotta ennek a folyamatnak, ennek a kedvezmény-programnak az elindítását az a város autósforgalmi túlterheltsége volt. Évek óta látjuk, hogy Eger belvárosa, de mostanra már a külvárosi részek is küzdenek a napról napra növekvő gépjármű forgalmi terheltségtől. Naponta több időszakban is hatalmas dugók alakulnak ki, és vannak oly csúcsidőszakok amikor szinte apokaliptikus a helyzet a város útjain. Ezt a helyzetet orvosolandó alkottuk meg ezt az elképzelést, amellyel a fő célunk ösztönözni az egrieket, hogy újabb és újabb személyautók vásárlása helyett inkább váltsanak buszra, használják a – január elsejétől – szinte ingyenes helyijárat közlekedést. Ezzel egyrészt csökkentjük a város útjainak forgalmát, kevesebb lesz a dugó és gyorsabb a célba érés. Másrészt ebből következik, hogy a város levegőminősége javulni fog, hiszen csökken a légszennyezés. Az egyik legfontosabb szempont pedig az, hogy ezzel az intézkedéssel, sok ezer forintot tudunk megspórolni az egri családoknak évről évre. A jelenlegi árak alapján számításaink szerint egy egyedülálló felnőttnek 63 ezer forintnyi megtakarítást jelenthet ez a döntés évente, egy egygyermekes család esetében 153 ezer forintot, míg egy háromgyerekes család esetében már 207 ezer forintot hagytunk egy egri család kasszájában, ami azt gondolom nem kevés pénz.

– Miért tartották fontosnak meglépni ezt?

– Mert egyértelműen ez Eger és az egriek érdeke. Az autósforgalom, a környezettudatosság és természetesen a családi kasszák szempontjából is.

– Ha ennek hatására radikálisan megnövekedne az utasforgalom, azt képes lenne a helyi tömegközlekedő cég kezelni, menedzselni?

– A tárgyalások során abban állapodtunk meg a Volán Zrt.-vel, hogy természetesen amennyiben arra szükség lesz, biztosítani tudják a járatsűrítéseket. A vállalat fel van erre készülve, de már az ilyen igényeket megelőzően is több jármű áll majd „Csatasorba”, ugyanis teszt jelleggel megjelennek majd az ún. elővárosi járatok, a városon átközlekedő távolsági, helyközi járatok egy része is be lesz kapcsolva a helyijárat közlekedésbe, valamint ami még nagyon fontos, hogy jövő tavasszal érkezik meg városunkba egy hat elektromos buszból álló flotta, mely szintúgy része lesz a helyi közösségi közlekedésnek.

– Milyen tanácsokat tudna adni más városoknak, például Pécsnek, ha ingyenessé szeretnék tenni a tömegközlekedést? Hogyan lehet ezt kivitelezni?

– Mivel minden település más adottságokkal, kondíciókkal és lehetőségekkel rendelkezik, ezért valószínűleg nincs olyan megoldás, amely egységes „receptet” jelenthetne a közlekedésre, ezért mindenkinek a saját tapasztalatai alapján kell eljárnia. Ugyanakkor irányadó kell, hogy legyen a Helyi adókról szóló törvény 36/A paragrafusa, amely kimondja, hogy „A települési önkormányzat által megállapított helyi iparűzési adóból származó bevétel elsőként a helyi közösségi közlekedési feladat ellátására” használható fel. Innentől tehát egy politikai szándék, egy politikai döntés az, hogy ebből mennyit vagyunk hajlandók ténylegesen a közösségi közlekedésre fordítani. Ezt mindenkinek magának kell eldönteni. Mi itt Egerben így döntöttünk. Eddig is rengeteg pénzt fizettünk a Volánnak ezért a közszolgáltatásért, de úgy érezzük, hogy az egriek érdekében megéri, ha még többet költünk a közlekedésre, mert ez már kézzel fogható, tényleges segítséget jelent az itt élőknek, nem utolsó sorban pedig számos egyéb pozitív következménnyel jár. Őszintén hiszek abban, hogy ez helyes döntés volt. Számomra ez városstratégiai kérdés, és ezért készek vagyunk nagyobb áldozatot is hozni.

– Fenntarthatóvá lehet tenni anyagilag a kezdeményezést? Milyen átcsoportosításokat kell meglépni, akár anyagi, akár humánerőforrás szempontjából?

– A fenntarthatóságot az iparűzési adóból tudjuk garantálni. Azt a politikai döntést meghoztuk, hogy ezen bevételből, az ingyenes tömegközlekedéshez szükséges finanszírozási mértéket biztosítjuk. Természetesen igyekszünk a másik oldalról bevételekhez is jutni, ezért a parkolási díjak bizonyos szintű emelését is szeretnénk végrehajtani (a különleges jogrend miatt, most nincs lehetőség díjemelésre), amely egyben egy újabb lépés, hogy az autózás kevésbé érje meg az ingyenes buszozással szemben. A humánerőforrás biztosítása a közszolgáltatást végző feladata és kötelessége vagyis a Volán Zrt-é, nyilván meg van rá a kapacitásuk, különben nem vállalták volna ezt a kockázatot.