Kerry king diamonds and rust in piece of mind”

Hörcher László neve ma már aligha ismeretlen olvasóink számára, ám a legtöbb embernek talán még mindig az X-Faktorban bemutatott gitártörő performanszai és botrányai miatt maradt emlékezetes karakter. Pedig a tevékenysége ennél jóval összetettebb: rengeteg olajfestmény, akvarell és más táblafestmény művészetének eredménye, valamint a 90-es években számos zenekar borítója is az ő keze munkája. Mind a festészetet, mind a metálzenét egyfajta önkifejezésnek tekinti. Ezekről beszélgettünk vele. Az interjú során az is kiderült, hogy mi köze az Udvarias Tömeggyilkos zenekarnak Pécs városához…

Azt talán kijelenthetjük, hogy a fő művészeti tevékenységed a táblafestészet. Mesélnél erről az olvasóknak? Mióta csinálod ezt és milyen Hörcher László stílusa?

Valóban a táblaképfestészet a szakterületem, ezen belül is kategorikusan az olajfestés a specialitásom, mivel egy tetemes múlttal rendelkező sokszáz éves jól bevált technológiáról van szó. A festészet nálam egészen a kisgyermekkoromra vezethető vissza, amikor kilenc éves koromban – örök hála a Drága jó Szüleimnek – elvittek egy itáliai utazásra és útközben készítettem életem első akvarelljeit és tusrajzait olasz katedrálisokról. De sajnos Nápoly városában, momentán a Torre a Del Greco nevű campingben, felejtettem a rajzfestményekkel megpakolt mappát és bánatomban a hazatérés után emlékezetből újra lerajzoltam és le is festettem a Nápolyban felejtett vízfestményeket és tusrajzokat és ezen kívül még egyéb európai katedrálisokat is lerajzoltam emlékezetből, még a párizsi Notre Dame katedrálist is.

Ezek után – vagy inkább ennek örömére – kölyök létemre fel is vettek az Iparművészeti Főiskolára, a suliban meg is nyertem az összes rajzversenyt, még a tanári szoba is a képeimmel volt kitapétázva. Egyébként a legendás festőművész virtuóztól Korga György festőművésztől tanultam messze a legtöbbet, aki fél óra alatt megfestette Van Eyck mester Arnolfini házaspár című festményét. Aztán huszonéves fejjel rátaláltam a saját festő stílusomra, a nukleáris realista festészeti stílusra, ami a fotórealizmus és a szürrealizmus bizarr fúziója. Amúgy néhány közismert zenekar általam megfestett lemezborítójának dacára is táblaképfestő vagyok, extrém módon precíz és valósághű olajfestmények révén.

A metálzene is az önkifejezés egyik formája nálad? A te szemedben mik a legfőbb hasonlóságok és különbségek a zenei és a festészetben történő kifejeződés között?

A Szentendrei Iskola hozta divatba a festészet és a zene házasságát idehaza még a hetvenes években, jómagam pedig a Szentendrei Iskola festészet- és zenész tagozatának a szürrealista metallista szektorának a markáns képviselője is vagyok. Esetemben a festészet és a zene közötti kapcsolódást a stiláris jellegű ridegitás képviseli, még akkor is ha a fegyelmezett és kimért stílusú olajfestményeim érdekes kontrasztot alkotnak az atom ripacs színpadi szerepléssel, ahol az ipari mennyiségű gitártörés a részemről már bizony védjeggyé is vált.

Említetted már az Udvarias Tömeggyilkos nevet. Miért ez lett a zenekar neve?

Az Udvarias Tömeggyilkos zenekar nevét jómagam találtam ki, törekedve arra hogy brutális zenekari név keveredjen némi iróniával is. Így született meg az Udvarias Tömeggyilkos név. Az Udvarias Tömeggyilkos zenekar – nevéhez méltón – rajta kívül senki alapon elvből kategorikusan rommá is géppuskázza az összes saját nótájának a nyitó és záró riffjeit, amivel heavy metal riff világrekordot állított fel.

Kik a zenekar további tagjai?

A gitárokat, valamint az elektromos baltákat Bozzy Osbourne gitárművész kezelő, a basszusgitárt Gegen mester – aki elvből minden gitártörő zenekari bulit háttal a közönségnek játszik végig – a dobokat pedig a Beatrice egykori dobos fenoménja, Kreutz László kezeli. Jómagam pedig az énekes funkciót töltöm be, bár inkább az orditológus kifejezést használnám.

Ki írja a dalok szövegeit és zenéjét?

Az Udvarias Tömeggyilkos száznál is több stúdiófelvételének oroszlán részét – több mint kilencvenkilenc százalékát – jómagam írtam, mind a zenét mind szöveget egyaránt, és a sors iróniája az, hogy a gitártörő brigád már legalább egy tucatnyi nótájának a szövege hivatalosan is megjelent a nagy múltú Magyar Műhely nevű kortárs művészeti folyóirat hasábjain is.

Van-e a zenekarnak Pécshez (vagy Baranya megyéhez), illetve van-e esetleg valami emlékezetes élményed a várossal (vagy a megyével) kapcsolatban?

Bozzy Osbourne gitárművész – a gitártörő brigád oszlopos tagja momentán Jimi – Pécsett nőtt fel, valahol a Delhussa Johny Rottenbiller utca környékén. Ő nemcsak kitűnő gitáros, hanem egy nagyon rendes ember is még noch dazu, perc pontos és nagyon megbízható. Nagyszerű zenész kolléga, de utóbbi elmondható a gitártörő brigád többi tagjáról is.

Köszönöm szépen az interjút!